سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ |۳۰ محرم ۱۴۴۶ | Aug 6, 2024
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در دوره دانش افزایی اساتید بسیجی مشهد

حوزه/ دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هوشمندسازی سامانه‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل حکمرانی در کشور ماست. وقتی سامانه‌ها هوشمند نباشند، فساد شکل می‌گیرد؛ استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به کاهش فساد و افزایش کارآمدی در حوزه‌های مختلف کمک کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، امروز سه شنبه ۱۶ مردادماه در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور در سالن همایش های مجتمع فرهنگی امامت با تاکید بر اهمیت انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران یک پدیده منحصر به فرد و کاملاً مردمی بود. این انقلاب نه از طریق نظامی‌گری، کودتا، حزب یا گروه خاصی، بلکه با مشارکت گسترده مردم و رهبری حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت.

وی اضافه کرد: با وجودی اینکه در این انقلاب امام خمینی (ره) نقش کلیدی داشت، اما موفقیت انقلاب بدون حضور و همراهی مردم ممکن نبود. این مدل از انقلاب، به طور عمده بر اساس اتحاد امت و امامتی شکل گرفت.

وی با اشاره به تحولات در مدل‌های حکمرانی غربی، توضیح داد: آمریکایی‌ها با مشاهده ناکارآمدی مدل هرمی لیبرالیسم سرمایه‌داری، به مدل جدیدی از حکمرانی مشارکتی روی آوردند؛ در این مدل، دولت حضور حداقلی دارد و مشارکت نخبگان و مردم در سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری، تصدی‌گری و نظارت و ارزیابی بیشتر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اصطلاح حکمرانی به جای حکومت‌داری مورد استفاده قرار گرفت و به مرور زمان، حکمرانی خوب افزود: حکمرانی خوب شامل هشت ویژگی اصلی است؛ مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت، پاسخ‌گویی، مسئولیت‌پذیری، عدالت، وفاق عمومی و اثربخشی است.

وی خاطرنشان کرد: این ویژگی‌ها به ظاهر بسیار مطلوب هستند، اما باید دقت کنیم که دکترین قوانین کجا نوشته می‌شود؟ بیشتر این دکترین‌ها در آمریکا تدوین می‌شوند و دیگر کشورها بر اساس آن عمل می‌کنند.

وی با تأکید بر تأثیرگذاری آمریکا در تدوین استانداردهای جهانی، افزود: استانداردهای جهانی بهداشت و مقررات مخابراتی نیز عمدتاً توسط آمریکا تدوین می‌شوند. حتی سند 2030 که در ایران نوشته شد، بر اساس دکترین‌هایی است که از سوی یونسکو و آمریکا ارائه شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: به عنوان مثال پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کووید-19 که از سوی سازمان‌های بهداشتی آمریکا تدوین شد، به سراسر دنیا ابلاغ شده است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به اهمیت عقلانیت در حکمرانی، گفت: برای داشتن حکمرانی مناسب، باید چهار جنبه عقلانیت یعنی عقل نظری، عقل عملی، عقل معاش و عقل معاد را جمع کنیم. تنها در این صورت است که می‌توانیم به حکمرانی مطلوب و مؤثر دست یابیم.

وی با اشاره به اهمیت حکمت در فرآیندهای حکمرانی، بیان کرد: خداوند حکمت را به کسانی عطا می‌کند که صاحب عقل و بصیرت باشند. حکمت نتیجه‌ای جز خیر کثیر ندارد و خدا آن را به کسانی می‌دهد که دارای عقل نظری، عملی، معاش و معاد باشند.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه دکترین حکمرانی باید بر پایه بنیان‌های فلسفی و اصول ایدئولوژیک باشد،اظهارداشت: اگر این اصول را بپذیریم، بسیاری از سیاست‌های ما در حکمرانی متفاوت خواهد بود. در دوران دفاع مقدس نیز ما با الگوهای حکمرانی حکیمانه توانستیم پیروز شویم.

وی با اشاره به اهمیت هوشمندسازی در حکمرانی، عنوان کرد: هوشمندسازی سامانه‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل حکمرانی در کشور ماست. وقتی سامانه‌ها هوشمند نباشند، فساد شکل می‌گیرد. استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به کاهش فساد و افزایش کارآمدی در حوزه‌های مختلف کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha