سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ |۳۰ محرم ۱۴۴۶ | Aug 6, 2024
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت

حوزه/ عملیات اربعین حسینی سال جاری با حضور وزیر کشور، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و جمعی از مسئولان و سفیر عراق در ایران طی مراسمی همزمان با اولین روز ماه صفر آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، مراسم آغاز رسمی عملیات اربعین حسینی ۱۴۰۳ و اختتامیه سوگواره عبرات امروز سه‌شنبه ۱۷ مرداد ماه مصادف با اولین روز ماه صفر با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور؛ علیرضا فخاری، استاندار تهران؛ نصیر عبدالحسین عبدالله، سفیر عراق در ایران؛ سردار حسین اشتری؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت؛ سیدعباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت؛ جمعی از موکب‌داران و مسئولان لشکری و کشوری در وزارت کشور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سردار میراحمدی، رئیس ستاد اربعین حسینی با شکرگزاری به مناسبت خادمی زائران اربعین حسینی گفت: امروز یاد شهید آیت‌الله سیدمحمدقاضی طباطبایی، اولین شهید محراب، مؤلف کتاب اول اربعین حضرت سیدالشهدا را نیز گرامی می‌داریم. شهید جمهور آیت‌الله رئیسی نیز یکی از دغدغه‌مندان حماسه پیاده‌روی اربعین بودند. ایشان همواره به دنبال اجرای دقیق منویات مقام معظم رهبری از جمله منویات ایشان در مورد اربعین بودند.

جهان در انتظار خون‌خواهی شهید اسماعیل هنیه است

وی تصریح کرد: اربعین امسال در شرایط خاصی است، چرا که جهان شاهد ددمنشی جنایتکاران تاریخ است و بیش از ۴۰ هزار نفر را در غزه به شهادت رسانده‌اند و دنیا در انتظار خون‌خواهی شهید اسماعیل هنیه است، عملیات اربعین آغاز می‌شود. اربعین کنگره بزرگ شیعیان جهان، پاسخی به نهایت نیاز دنیای اسلام، پدیده بزرگ و غیر قابل تحلیل برای دشمنان، آیت عظما و نشانه بزرگ الهی است. اربعین تمدن‌ساز است و دشمنان اسلام به دنبال اربعین‌هراسی هستند.

میراحمدی در پایان سخنانش از دولت و ملت عراق برای میهمان‌نوازی بزرگشان در اربعین تشکر کرد.

آغاز رسمی اربعین حسینی ۱۳۰۴

بهترین جای موکب به نماز اختصاص داده شود

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین نواب گفت: برخی از کسانی که به اربعین می‌آیند ممکن است قبل از اربعین به نماز بگویند کار دارم ولی در اربعین به کار می‌گویند نماز دارم‌. پنج نظرسنجی اربعین نشان داده تعداد سفراولی‌ها کم شده است و عموم مردم در اربعین شرکت کرده‌اند. همچنین این نظرسنجی‌ها نشان داده خستگی پیاده‌روی گاهی مسئله نماز را کم‌رنگ می‌کند. باید بهترین جای موکب برای نماز باشد و بهترین فرش، زیر پای نمازگزار باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: در روایات از حضرت محمد(ص) داریم که فرمودند همیشه امت من در خیر و نیکی به سر می‌برد تا وقتی که نماز به پا می‌دارند و زکات پرداخت می‌کنند. پس برنامه‌ریزان اربعین زمینه استقبال از زائران را فراهم و شرایط را برای اقامه نماز آماده کنند. برای تحقق شعار کربلا طریق‌الاقصی باید همین اعمال در جامعه محقق شود.

آغاز رسمی اربعین حسینی ۱۳۰۴

احمد وحیدی نیز در مراسم آغاز رسمی عملیات اربعین حسینی ۱۴۰۳ و اختتامیه سوگواره عبرات با مطرح کردن این سوال که چرا اربعین مقدمه ظهور است؟ به تحلیل این مسئله پرداخت و گفت: حضرت بقیةالله(عج) در ظهورش چند ندا می‌دهند و می‌فرمایند: ای اهل عالم من امام قائم هستم. الا ای اهل عالم من شمشیر انتقام‌گیرنده هستم. الا ای اهل عالم جد من حسین(ع) را تشنه کام کشتند. ای اهل عالم جد من حسین(ع) را برهنه بر خاک افکندند. الا ای اهل عالم حق جد من حسین را از روی کینه‌توزی پایمال کردند.

رد پای ارتباط عاشورا و مهدویت

وزیر کشور ادامه داد: رد پای ارتباط عاشورا و مهدویت را در جاهای دیگر می‌بینیم. در زیارت عاشورا در دو جا آمده است: خدایا روزی کن طلب کنیم خون حسین(ع) را با امام مظهر عدالت و ظهور و ناطق بر حق‌. در دعای ندبه می‌خوانیم کجایی ای طلب‌کننده خون کشته‌شده در کربلا.

وحیدی تصریح کرد: دنیا باید آماده ظهور باشد و این آمادگی بیش از پیش از طریق اربعین اتفاق می‌افتد.

شعرخوانی رسولی یکی از شعرای آیینی کشورمان ادامه‌بخش این مراسم بود. سپس سفیر عراق در ایران گفت: زیارت اربعین خلاصه‌ای از کار مشترک و کارگروه‌های مشترک ایران و عراق است. این کمیسیون‌ها بعد از انتخاب شروع به کار می‌کنند و در همه حوزه‌ها تلاش می‌کنند کار زائران را تسهیل کنند. این کمیته‌ها از همه وزارتخانه‌های دو کشور هستند و زیر نظر دولت‌های دو کشور فعالند. برای همین از همه تلاش‌ها و کوشش‌ها در این کمیته‌ها تشکر می‌کنم که کارهای سخت و تلاش‌های دشوار انجام می‌دهند.

نصیر عبدالحسین عبدالله از همه کسانی که از برپایی اربعین حمایت می‌کنند به ویژه موکب‌داران، متولیان اعتاب مقدسه، نیروهای امنیتی، پلیس، حشدالشعبی و ارتش که کار آنها حمایت و دفاع از مسیرهای رسیدن به کربلا است، تشکر کرد و گفت: می‌دانید که پیاده‌روی در عراق از چند روز پیش شروع شده و این راهپیمایی قبل از سال ۱۳۸۴ به صورت محلی برگزار می‌شد و افراد زیادی در این مسیر به شهادت رسیدند. قبلاً زائران مسیر اربعین با خانواده خود وداع می‌کردند، چون حضور در اربعین ممنوع بود و پیدا شدن گورهای دسته‌جمعی گواه شهادت هزاران نفر در این مسیر است.

آغاز رسمی اربعین حسینی ۱۳۰۴

حضور زائران از ۱۵۰ کشور در اربعین

سفیر عراق در ایران افزود: امروز اربعین از زیارت محدود محلی به زیارت جهانی با حضور زائرانی از ۱۵۰ کشور جهان تبدیل شده و ما امیدواریم تعداد زائران اربعین به ۱۵۰ میلیون نفر برسد. اکنون پرچم امام حسین(ع) از قطب شمال تا قطب جنوب برافراشته شده است. ما مردم عراق ایمان داریم هر چه داریم از فضل امام حسین(ع) است پس هر چه به زائران خدمت کنیم، کم است. ما به همه زائران امام حسین(ع) می‌گوییم که دل‌های ما و خانه‌های ما برای شما باز است‌. ما برای همه زائران آرزوی توفیق داریم و ان‌شاءالله به سلامت شرکت کنند و به خانه‌هایشان بازگردند.

در ادامه محسن عراقی به مداحی پرداخت و سپس از خانواده سیدمحمدقاضی طباطبایی مؤلف کتاب اول اربعین حضرت سیدالشهدا تجلیل شد. همچنین از تازه‌ترین نشر اربعینی کمیته فرهنگی اربعین و پوستر نهمین سوگواره بین‌المللی عبرات رونمایی شد.

حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین درباره کتاب‌های رونمایی شده گفت: کتاب اول اربعین حضرت سیدالشهدا نوشته سیدمحمدقاضی طباطبایی کتابی در اثبات این مسئله است که خانواده امام حسین(ع) اولین زائران اربعین بودند، کتاب طریق‌العلما در خصوص سفر ۴۰ عالمی است که در اربعین شرکت کرده‌اند، مجموعه کتاب برای مبلغان و راویان و کتاب مدیریت معنوی سفر اربعین از جمله کتاب‌هایی است که امروز رونمایی شد.

در بخش پایانی نیز برگزیدگان هشتمین سوگواره عبرات معرفی و تجلیل شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha