دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ |۶ صفر ۱۴۴۶ | Aug 12, 2024
پیاده روی اربعین

حوزه/ گاهی اوقات شرایط ایجاب نمی‌کند که زن و شوهر با همدیگر به سفر اربعین بروند؛ ممکن است که آقا تنها به سفر برود و همسر او به علل مختلف نتواند او را همراهی کند که در این صورت رضایت همسر باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پرونده شبهات اربعین، برنامه ویژه رسانه رسمی حوزه برای ایام اربعین می باشد که دو تن از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با حضور در حوزه‌نیوز به برخی شبهات اربعین پاسخ گفتند که در این شماره به انتشار پاسخ شبهه‌ای با موضوع «آیا رضایت خانم برای زیارت اربعین همسرش لازم است؟» از سوی حجت الاسلام رضا پارچه‌باف خواهیم پرداخت.

* شبهه

یکی از سوالات پرتکرار ایام اربعین، رضایت زوجین در همراهی سفر است.

گاهی اوقات شرایط ایجاب نمی‌کند که زن و شوهر با همدیگر به سفر اربعین بروند؛ ممکن است که آقا تنها به سفر برود و همسر او به علل مختلف نتواند او را همراهی کند.

سوال این است که آیا رضایت خانم برای سفر زیارت اربعین همسرش لازم است یا خیر؟

* جواب شبهه

گاهی همسر اگر به سفر نرود و تنها باشد، بار مشقت، تحمل و تربیت فرزندان بر عهده خانم می‌شود و یا باید برای آسایش و معاش فرزندان، آنها را به خانواده والدین خود یا همسرش ببرد.

اگر مشقت به گونه‌ای است که باعث سختی و به زحمت انداختن دیگران شود، قطعا رضایت خانم ملاک است؛ مگر اینکه آقا بتواند همسرش را به نحوی راضی کند که با تحمل سختی‌ها در اجر زیارت اربعین شریک باشند.

اما گاهی اوقات ممکن است مشقت به حدی باشد که زن به سختی بیفتد، زخم زبان بشنود، مسیر طولانی برود و یا با رفتن به خانه والدین خودش یا همسرش منتی برایش بر گردنش باشد؛ در این صورت بهتر است که شوهر در این مسئله با خانم خود همراهی کند و به این سفر نرود و جلب رضایت خانواده را داشته باشد که قطعا با این کار هم از ثواب سفر بهره‌مند خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha