پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ |۲ صفر ۱۴۴۶ | Aug 8, 2024
آیت الله رمضانی

حوزه/دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: القای بی‌تدبیری و ناکارآمدی حربه و از جمله فعالیت‌های مخرب رسانه‌ای دشمن است. این اقدام‌ها صرفا برای حضور پیدا نکردن مردم در صحنه‌های گوناگون و در نتیجه ایجاد عدم مشروعیت سیاسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، استاد رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) امروز چهارشنبه ۱۷ مرداد در گردهمایی سالانه خبرنگاران خبرگزاری ابنا و رونمایی از محصول رسانه‌ای «حدیث‌نگاشت زندگی مؤمنانه به زبان سواحیلی» طی سخنانی با تبیین برخی بایدها و نبایدهای رسانه‌ای در جمهوری اسلامی اظهار داشت: وظیفه یک رسانه در جمهوری اسلامی که ام‌القرای جهان اسلام است، تزریق و ترویج امید به آینده کشور و پرهیز از ناامیدی می‌باشد.

وی افزود: متاسفانه افتخار برخی از رسانه‌ها، ترویج ناامیدی است؛ کشور دستاوردهای بسیار بزرگی داشته‌ است، اما راه زیادی را نیز برای رسیدن به عدالت همه جانبه در پیش داریم.

استاد رمضانی با بیان اینکه آرامش روانی و پرهیز از تنش‌های غیرضروری باید از سوی رسانه‌ها مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: گاهی برخی رسانه‌ها، مسائل کوچک را بزرگ جلوه می‌دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: فرصت‌های خوبی برای خبرگزاری‌های دینی و بین‌المللی وجود دارد و این خبرگزاریها باید اخبار مربوط به پیروان اهل بیت(ع) و موسسات اهل بیتی و نگاه‌های اعتدال گرایانه اهل بیتی(ع) را به دنیا عرضه کند. لذا این رسانه‌ها باید یک پشتوانه علمی داشته باشند. رهبر معظم انقلاب در دیدار شرکت کنندگان هفتمین اجلاسیه مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) بر معرفی اهل بیت(ع) به جهانیان تاکید کردند. از این رو، اگر شناخت نسبت به اهل بیت(ع) به وجود بیایید و آن‌ها معرفی شوند، گرایش به اهل بیت(ع) در بین جهانیان ایجاد می‌دهد.

استاد رمضانی با اشاره به اهمیت معرفی معارف اهل بیت(ع) به جهانیان اظهار کرد: تشنگی نسبت به معارف اهل بیت(ع) از جمله عدالت و معنویت در بین جهانیان وجود دارد. آموزه‌های اهل بیت(ع) چون با زبان عقل و زبان فطرت است، مورد پذیرش قرار می‌گیرد. برخی در مورد قیام عاشورا، این تعبیر را دارند که قیام عاشورا یک استثنا است، این تعبیر برای این است که بگویند نمی‌توانیم از قیام عاشورا، الگو بگیریم، در حالی که این مسئله مردود است و عاشورا الگوی بزرگ ارزش‌های اسلامی است، لذا باید سبک زندگی اهل بیتی را در قالب های مختلف ارائه بدهیم و مجمع جهانی اهل بیت(ع) به عنوان یک ابرپروژه به مسئله‌ی سبک زندگی اهل بیت(ع) نگاه می‌کند و خروجی‌های این پروژه در ویکی شیعه و رسانه‌های مرتبط منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: امید دادن و پرهیز از ایجاد ناامیدی از جمله بایدهای کار رسانه‌ای است، نکته دیگری که در کار رسانه ای باید به آن توجه داشته باشیم، افزایش آرامش روانی در جامعه و پرهیز از تنش‌های روانی است، نباید تعابیر بحرانی در رسانه استفاده کنیم. رعایت صداقت و انصاف باید در خبرگزاری‌ها وجود داشته باشد؛ اگر خبرگزاری‌ها صادق باشند، اقبال و اعتماد به سمت آن رخ می‌دهد. گرچه نظام ماکیاولیستی به این اصل معتقد نیست، ولی خبرگزاریها باید به صداقت و انصاف توجه داشته باشند تا رسانه‌ای در تراز جمهوری اسلامی ایران باشد. عدالت‌گرایی عقلانی از نکات ضروری دیگر در کار رسانه‌ای است. ما صلح مطلق نداریم و صلح باید بر محور عدالت باشد و مقاومت در این راستا، تعریف می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: رسانه در تراز انقلاب اسلامی باید در نهایت صداقت و انصاف، واقعیت‌های جامعه را انعکاس دهد.

وی جهت‌گیری رسانه‌های در جمهوری اسلامی به سمت عدالت‌محوری عقلانی را ضروری دانست و بیان داشت: این مساله در همه جا خود را نشان می‌دهد، عده‌ای دنبال صلح هستند، ولی صلح مطلق را مطرح می‌کنند، غافل از آنکه در هیچ آیه و روایتی به صلح مطلق اشاره نشده‌است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان کرد: صلح باید بر محور عدل باشد و اگر رسانه‌ها این موضوع را خوب تحلیل کنند، موضوع مقاومت نیز درست تحلیل خواهد شد.

استاد رمضانی، ارتقا سواد رسانه‌ای جامعه را از وظایف رسانه‌ها در نظام‌اسلامی ذکر کرد و گفت: افزایش سواد رسانه‌ای، ابزار بسیار مهمی برای مقابله با تحریف‌های رسانه‌ای است و امروزه تحریف رسانه‌ای به‌ویژه از سوی غول‌های رسانه‌ای دنیا به شکل زیادی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: از سوی رسانه‌های خارج کشور، تحریف‌های بسیاری انجام شده، برخی هم متاسفانه این تحریفات را می‌پذیرند و اخبار رسانه‌های تحریف‌کننده را مرجع خبری خود قرار می‌دهند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در ادامه یادآور شد: شناسایی خط خبری و هجمه‌های دشمن و مقابله با آن، نیازمند یک کار پژوهشی و تعامل با مجموعه‌های پژوهشی است.

وی همچنین آموزش مهارت‌های زندگی را نیز از وظایف رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها باید در جهت فعالیت‌های آموزشی، تربیتی، ترویج فضائل اخلاقی و دین‌داری عقلانی با عقلانیت دینی گام بردارند.

استاد رمضانی رصد دقیق خط رسانه‌ای دشمن را از وظایف رسانه‌های کشور دانست و بیان داشت: رسانه‌ها بر همین اساس، محتوی تولید نموده و به مخاطبان عرضه کنند و در همین راستا خبرنگار در تراز انقلاب اسلامی باید صداقت داشته باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با بیان این مطلب که رسانه‌های بیگانه در حال القای ۲ قطبی دین‌داری و بی‌دینی هستند گفت: این مساله در عرصه سیاسی نیز نمود عینی پیدا کرده است، و این رسانه‌ها تلاش می‌کنند جامعه را به دو گروه ملتزم به دین و مخالف با دین تقسیم کنند.

وی تاکید کرد: این دو قطبی خطرناک‌ترین دو قطبی و خیلی خطرناک‌تر از دوقطبی‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرا است.

استاد رمضانی با بیان اینکه اکنون دشمن به شدت به دنبال ایجاد دو قطبی دین‌داری و بی‌دینی است گفت: دشمن چون از اعتراض‌های خیابانی ناامید شده، به دنبال تغییر فکر و فرهنگ جامعه است.

وی با بیان این نکته که برای مقابله با هجمه‌های فرهنگی و تبلیغاتی دشمن باید همه فعالیت‌های‌مان بر اساس فرهنگ انجام شود گفت: کارهای اقتصادی و سیاسی ما نیز باید فرهنگی باشد و همه کسانی که در راس امور هستند نیز یک نگاه فرهنگی با آموزه‌های دینی در حوزه‌های مختلف داشته باشند.

استاد حوزه، القای بی‌تدبیری و ناکارآمدی را از جمله فعالیت‌های مخرب رسانه‌ای دشمن ذکر کرد و گفت: این اقدام‌ها صرفا برای حضور پیدا نکردن مردم در صحنه‌های گوناگون و در نتیجه ایجاد عدم مشروعیت سیاسی است.

وی گفت: ما در بخش عدالت، همچنان پیشرفت لازم را نداریم ولی در برخی از حوزه‌ها از جمله نظامی، به‌ویژه پس از عملیات وعده صادق، به قدرت جهانی تبدیل شده‌ایم.

استاد رمضانی ضمن هشدار در خصوص تلاش رسانه‌ای دشمن برای اختلاف‌افکنی بین مسئولان کشور گفت: باید برای مقابله با این حرکت دشمن، راهبردهای رسانه‌ای را تعریف کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه دشمن، بحث افزایش خشونت در جامعه را به عنوان خط رسانه‌ای دنبال می‌کند خاطرنشان کرد: بی‌اعتبار کردن روحانیت و امامان جمعه و القای نامعقول بودن مواضع و دغدغه‌های‌شان نیز از دیگر خطوط رسانه‌ای دشمن محسوب می‌شود.

دبیرکل مجمع اهل‌بیت(ع) با یادآوری اینکه مهمترین وظیفه حوزه‌های علمیه تربیت جامعه است، افزود: وظیفه حوزه‌های علمیه، تربیت نیروهای مبلغ و کارآمد در داخل کشور و عرصه بین‌الملل است. حوزه‌های علمیه باید نیروهایی را در سطوح مختلف تربیت کنند، که سنگر حفظ نمایند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha