پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ |۲ صفر ۱۴۴۶ | Aug 8, 2024
استاد رمضانی

حوزه/ باید در مقابل مشکلات متعدد یک مجموعه مقاومت کرد و اگر چنین نباشد، پیشرفتی حاصل نمی‌شود. تحمل افکار مخالف، علامت دیگر شرح صدر است. افرادی که شرح صدر ندارند، دیگران را نمی‌بینند و فقط خود را در نظر می‌‎گیرند و به عبارتی «کم خود را زیاد و زیاد دیگران را کم می‌پندارند».

به گزارش خبرگزاری حوزه، جلسه اخلاق اداری با سخنرانی استاد رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، امروز با حضور مدیران و کارمندان این مجمع برگزار شد.

وی ضمن تسلیت به مناسبت ایام عزاداری ماه صفر، گفت: شرح صدر از ویژگی‌های مهم یک مجموعه است و همه افراد مجموعه از کارمند گرفته تا معاون و مدیر، همه باید شرح صدر داشته باشند. در سوره مبارکه طاها پیرامون اهمیت و جایگاه شرح صدر آمده است: «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی، وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی، وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی، وَاجْعَلْ لِی وَزِیرًا مِنْ أَهْلِی؛ یعنی حضرت موسی(ع) عرضه داشت: پروردگارا، شرح صدرم عطا فرما، کار مرا برایم آسان گردان و عقده را از زبانم بگشا تا مردم سخنم را نیکو فهم کنند و نیز از اهل‌بیت من یکی را وزیر و معاون من فرما». شرح صدر، امری برای اثبات نبوت جناب موسی(ع) نبود بلکه ایشان ویژگی‌هایی را از قبل داشتند که برای نبوت برگزیده شدند؛ اما مواردی همچون شرح صدر، اشراف کامل بر امور، بیان کامل و روان و نیازمندی به افراد متخصص برای عهده‌داری اُمور، به جهت انجام وظایف در میدان رسالت بود.

استاد رمضانی ادامه داد: کلام پیامبران برخلاف بیان متکلمان، فیلسوفان و عرفا که مخاطب خاص داشتند، همه فهم و فراگیر بود. امام خمینی(ره) در عین سادگی در بیان و با وجود مخاطب عام، مبتنی بر آیات و روایات سخن می گفتند و این شیوه در بیان رهبر معظم انقلاب نیز وجود دارد. یک مدیر یا رهبر باید به شکلی صحبت کند که در عین اتقان و اِحکام، به دور از اغلال باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با اشاره به آیه ۱۳ سوره طاها مبنی بر برگزیدگی حضرت موسی(ع) برای امر نبوت، بیان داشت: یکی از معجزات ایشان، عصای موسی بود که تبدیل به اژدها گردید و تمام سحر ساحران را بلعید و باعث ایمان ساحران شد؛ معجزه دیگر نیز «ید بیضاء» بود. ایشان زمانی که وارد میدان عمل شد و از خدا دستور گرفت که به سمت فرعون حرکت کند، از خداوند درخواست ۴ ویژگی مذکور را نمود و خداوند نیز به او و هارون اطمینان داد که قدم به قدم در کنار آنها خواهد بود تا وظیفه خود را انجام دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با استناد به آیات ۲۵ تا ۲۹ سوره طاها ابراز داشت: هنگام ورود به یک مجموعه در قامت مدیر، باید ثبوتاً ویژگی هایی را داشت و در ادامه با شرح صدر، مجموعه را مدیریت کرد. عبارت «یسرلی امری» برای هر شخص در هر جایگاه، معنای متفاوتی دارد؛ همه باید اشراف کامل به ماموریت خود داشته باشند، لذا مسئله «آموزش ضمن خدمت» در ادارات طراحی شده که اعضای هر مجموعه، به لحاظ آگاهی و اطلاعات بروز باشند و وظایف خود را به خوبی بشناسند.

وی به آسیب گزینش بر اساس روابط اشاره کرد و گفت: گاهی برخی افراد به مجمع معرفی می‌شوند که افراد پاک و سالمی هستند اما تخصص ندارند؛ مجمع جای افراد متخصص است. گزینش بر اساس روابط، آسیب بزرگی به مجموعه می زند. فردی که وارد مجموعه می‌شود، باید سریعا خود را با محیط سازگار کند؛ برخی در خلوت خود انسان خوبی هستند اما زیست اجتماعی را بلد نیستند و توانایی ارتباط موثر با افراد را ندارند، لذا نیروی کناره‌گیر و عزلت‌گزین، توانایی هماهنگی با افراد مختلف در مجموعه را نخواهد داشت.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، شرح صدر را مانند نور، تشکیک‌پذیر دانست و پیامبران را منوّر به نور شرح صدر معرفی کرد.

استاد رمضانی به علائم شرح صدر اشاره کرد و اظهار داشت: اولین علامت شرح صدر، حلم و بردباری است؛ در دعای ابوحمزه ثمالی نیز چنین آمده که خداوند با وجود علم و آگاهی، صبور است. بارِ مسئولیت سنگین است و باید صبور و حلیم باشیم. برخی عیب دیگری را در اداره می فهمند و به دیگران نیز می گویند که حرام فقهی است؛ برخی دیگر نیز با دانستن بخشی از حقیقت، به قضاوت دیگران می پردازند که هر دو مورد از علائم عدم شرح صدر است.

وی، علامت دیگر شرح صدر را مقاومت دانست و گفت: باید در مقابل مشکلات متعدد یک مجموعه مقاومت کرد و اگر چنین نباشد، پیشرفتی حاصل نمی‌شود. تحمل افکار مخالف، علامت دیگر شرح صدر است. افرادی که شرح صدر ندارند، دیگران را نمی‌بینند و فقط خود را در نظر می‌‎گیرند، به عبارتی «کم خود را زیاد و زیاد دیگران را کم می‌پندارند». انسان اگر به عیوب خود واقف باشد، از دیگران عیب‌جویی نمی‌کند، لذا اول باید ناقد خود باشیم و بعد دیگران را نقد کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به حدیث امام رضا(ع) اشاره کرد و بیان داشت: حضرت رضا(ع) فرمودند «عقل شخص مسلمان تمام نیست، مگر این‌که ۱۰ خصلت را دارا باشد: از او امید خیر باشد، مردم از بدی او در امان باشند، خیر اندک دیگری را بسیار شمارد، خیر بسیار خود را اندک شمارد، هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود، در عمر خود از دانش‌طلبی خسته نشود، فقر در راه خدایش از توانگری (توأم با فساد) محبوب‌تر باشد، خواری در راه خدایش از عزّت با دشمنش محبوب‌تر باشد، گمنامی را از پُرنامی خواهان‌تر باشد و سپس فرمودند: دهمین خصلت یعنی احدی را ننگرد جز این‌که بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است»

میدان کار، میدان تربیت است

عضو مجلس خبرگان رهبری، بر مطالعه سوره مبارکه کهف با تفکر و تدّبر توصیه کرد و داستان حضرت موسی کلیم‌الله و خضر نبی را نمونه بارز تربیت الهی و صحیح دانست.

وی بر امر تربیت در میدان کار تاکید کرد و گفت: شهید مطهری می‌فرمود که میدان کار، میدان تربیت است. میدان کار برای رشد و تعالی است و شخص باید نگاه و ذهن خود را وسعت دهد. باید اخلاق فردی، اجتماعی و الهی جمع شوند، تا نتیجه آن یعنی ادب فردی، ادب اجتماعی و ادب الهی حاصل گردد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ادامه داد: بعد از مطالعه بیش از ۶۰ کتاب با موضوع مدیریت که هر یک سبک خاص خود را دارند، به این نتیجه رسیدم که در زمینه مدیریت، ۴ اصل وجود دارد: اول، اصل علمی است که شامل تخصص و دانش در همان عرصه خاص می‌‎باشد؛ دوم، اصل فقهی است که شامل بایدها و نبایدهای کار می‌باشد؛ سوم، اصل اخلاقی و چهارم نیز اصل ولائی است که همه مباحث پیرامون مدیریت را می‌توان در این ۴ اصل خلاصه کرد.

استاد رمضانی در پایان، بر رعایت اصول اخلاقی در سازمان تاکید کرد و مواردی همچون خوش‌رفتاری، خوش‌گفتاری، امانت‌داری، مسئولیت‌پذیری، انضباط کاری، پیگیری، مهرورزی و بردباری را از جمله اصول اخلاقی در اجتماع و محل کار معرفی کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha