یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ |۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 11, 2024
حجت الاسلام مروی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به نیاز جامعه به ویژه نسل جوان به الگو، گفت: هنرهای نمایشی فرصتی مناسب برای معرفی الگوهای دینی به نسل جدید است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار اعضای انجمن کارگردانان و اساتید پیشکسوت تئاتر ایران که در حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد؛ به استفاده کشورهای مختلف از الگوها و ابرقهرمانان اشاره و اظهار کرد: هرکشوری برای تربیت و توسعه ارزش‌های فرهنگی در جامعه خود الگوهایی را معرفی می‎کند و اگر در تاریخ خود شخصیت برجسته‌ای نداشته باشد، قهرمانانی تخیلی را خلق و جعل می‎کند.

وی با ذکر نمونه‌هایی به استقبال جهانی از سریال‌های کره‌ای اشاره و خاطرنشان کرد: امروز کارکرد فیلم، سریال و سایر هنرهای نمایشی تنها منحصر به سرگرمی و کسب درآمد نیست؛ کشورها با افسانه سرایی و خلق الگوها و قهرمانان جعلی تلاش می‏کنند پیام‏ها و ارزش‎های خود را به جوامع منتقل کنند؛ زیرا الگوخواهی یک نیاز برای انسان است.

تولیت آستان قدس رضوی فیلم‌، سریال و تئاتر را از ابزارهای قدرتمند برای ترویج فرهنگ، سبک زندگی، هنجارها و ارزش‏های دینی و اجتماعی دانست و گفت: کشور ایران و تاریخ اسلام از حیث برخورداری از الگوهای حقیقی و الهی بسیار غنی بوده و نیازی به خلق قهرمانان و الگوهای خیالی و جعلی ندارد؛ تنها باید در آثار نمایشی به این قهرمانان حقیقی توجه و آنها را معرفی کرد.

وی بیان کرد: الگوی مناسب تسهیلگر طی مسیر رشد و تعالی است و ائمه اطهار(ع) نیز برای پاسخ به این نیاز انسان‎ها آمده‌اند؛ حضرات معصومین(ع) الگوهای بشریت هستند و تأکیدات به زیارت ایشان در متون روایی نیز برای همین الهام گیری، هدایت خواهی و الگوگیری از این حضرات است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی عنوان کرد: زیارت برای آن است که جامعه بشری و انسانی همواره به ائمه معصومین(ع) به عنوان الگوهای بی‌بدیل سعادت توجه داشته باشد.

هنر از مرزهای فرهنگی، زبانی و جغرافیایی فراتر می‌‎رود

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت هنر در زندگی بشری، ابراز کرد: در تاریخ اسلام همواره از ابزار هنر استفاده شده و این موضوع در سایر ادیان نیز قابل مشاهده است؛ هیچ گاه بشر از «هنر» به عنوان ابزاری اثرگذار و تعیین کننده غافل نبوده و امروزه نیز «هنر» در اشکال مختلف به عنوان ابزاری قدرتمند برای انتقال پیام و مفاهیم مورد استفاده است.

وی با بیان اینکه «هنر» از مرزهای فرهنگی، زبانی و جغرافیایی فراتر می ‎رود و می ‏تواند جرقه‌ای برای برانگیختن افکار باشد، گفت: پروردگار نیز برای انتقال سخن خود از ابزار «هنر» استفاده کرده و قرآن از جهاتی کتابی هنریست؛ از این رو استناد به هنر در انتقال مفاهیم دینی بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی در ادامه به ذکر نمونه‎‌های تاریخی از استفاده هنر در انتقال مفاهیم دینی پرداخت و با اشاره به «کتاب الغدیر مرحوم علامه امینی»، اظهار کرد: بخشی از «کتاب الغدیر» که از کتب ارزشمند در اثبات ولایت حضرت امیرالمؤمنین(ع) است، شامل معرفی شاعران و اشعار آنها در خصوص غدیر می‏‌باشد که خود جایگاه و اهمیت «ادبیات و هنر» در انتقال مفاهیم بلند دینی را نشان می‏دهد.

وی اضافه کرد: در نبردهای صدر اسلام نیز «هنر» مورد استفاده بوده، بطوریکه شاعران مسلمان برای دفاع از ارزش‌های اسلامی در میدان جنگ حضور می‌یافتند و با ذوق هنری خود روحیه مجاهدان را تقویت می‏ کردند و در مقابل نیز سپاه اشقیا و کفار نیز از شعرا برای تهییج نیروهای خود بهره می‌بردند.

رسالت هنرمندان در بسط مفاهیم اخلاقی و انسانی در جامعه

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به جایگاه هنر در بارگاه مطهر امام رضا(ع)، بیان کرد: سراسر حرم مطهر حضرت رضا(ع) جلوه‌گر هنر فاخر و نفیس است، این بارگاه قدسی گنجینه‌ای عظیم از هنر و معماری اسلامیست؛ هنرمندان بزرگ دوران‌های مختلف با پیشکش هنر خود به این دستگاه ملکوتی عرض ارادت می‌کرده و از هنرنمایی‌های خود برای جذب مردم به این مکان مقدس، الهام بخش و هدایت‌گر استفاده می‌کردند.

وی هنر را ابزاری تفکر برانگیز و تحول آفرین دانست و ابراز کرد: همانگونه که در طول تاریخ، هنرمندان از آثار خود برای عرض ارادت به این بارگاه قدسی استفاده می‌کرده‌اند، امروز نیز این وظیفه برعهده هنرمندان است تا با اشکال هنری متنوع به این ساحت قدسی عرض ارادت کرده و به این طریق مفاهیم بلند معرفتی، ایمانی، اخلاقی و انسانی را در جامعه بسط و گسترش دهند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر اینکه با کمک «هنر» باید فرهنگ، سیره و آموزه های امام رضا(ع) را به بطن جامعه و زندگی مردم برد، تصریح کرد: ما در آستان قدس رضوی به اهمیت و کارسازی «هنر» واقف و معتقد هستیم؛ گاهی یک فیلم، سریال و تئاتر می‌تواند از ده‎‌ها سخنرانی تأثیرگذارتر باشد.

وی گفت: نگاه ما در آستان قدس رضوی به هنر امری تشریفاتی نیست، از هفتصد سال گذشته در این بارگاه نورانی به هنر و هنرمندان توجه شده و ما ادامه دهنده این راه هستیم؛ باید از ابزار هنر برای نشر معارف اهل بیت(ع) استفاده کرد و هرکس در مسیر نشر معارف اهل بیت(ع) گام بردارد مشمول دعای آن حضرات خواهد شد؛ زیرا حضرت رضا(ع) فرمود «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا، رحمت خدا بر آن کسی که امر ما را زنده کند.»

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: ما به سوی هنرمندان متعهد و متدینی که دغدغه فرهنگ، دین، اخلاق و گسترش فضیلت‌های اخلاقی در جامعه را دارند، دست نیاز دراز کرده و از آنان برای خلق آثار هنری مرتبط با فرهنگ رضوی دعوت می‎‌کنیم.

در ابتدای این دیدار «شهرام گیل‌آبادی»، رئیس انجمن کارگردانان تئاتر ایران با اشاره به درصد مرجعیت بالای هنرمندان در جامعه، ابراز کرد: این درصد مرجعیت بالا می‌تواند در مسیر خدمت به دستگاه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) قرار گیرد، البته «چگونه گفتن» در نشر معارف اهل بیت(ع) نیز بسیار مهم است و زبان هنر، ابزاری است که می‌‏تواند بسیاری از مفاهیم بلند را به درستی منتقل کند.

گیل آبادی گفت: باید تلاش کرد روایت درستی از امام رضا(ع) به عنوان عالم آل محمد(ص) در اذهان مردم ساخته شود و این مهم با ابزار هنر و خلاقیت ممکن خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha