دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ |۶ صفر ۱۴۴۶ | Aug 12, 2024
مراسم سالروز شهادت سبط نبی مکرم اسلام(ص)

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دین‌داری یعنی با امام معصوم(ع)حرکت کردن و شخص مومن نباید نسبت به واجبات و محرمات الهی لاابالی باشد و اینکه دین را به فروع تفسیر کنیم یک انحراف مهم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه؛ مراسم سالروز شهادت سبط نبی مکرم اسلام(ص) حضرت امام حسن مجتبی(ع) امروز با حضور جمعی از علما، اساتید، طلاب و عموم عاشقان و شیفتگان مکتب اهل بیت(ع) و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در این مراسم در سخنانی به تبیین اهمیت ولایت در اسلام پرداخت و گفت: دو انحراف بزرگ در جامعه اسلامی اتفاق افتاد و ائمه (ع) با این دو انحراف بزرگ مبارزه کردند. اولین انحراف این بود که برخی تصور می کردند به صرف دوستی و محبت اهل بیت(ع) و بدون داشتن تقوا و دوری از گناهان انسان نجات پیدا می کند و حال آنکه اگر کسی ائمه را دوست داشته باشد نباید خیال کند که دیگر نیازی به تقوا نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: دین یعنی با امام معصوم(ع) حرکت کردن و شخص مومن نباید نسبت به واجبات و محرمات الهی لاابالی باشد و اینکه دین را به فروع تفسیر کنیم یک انحراف مهم دیگر است که ائمه(ع) به شدت با آن مخالفت کرده اند.

وی افزود: اساس ولایت پذیری پذیرش ولایت خداوند است؛ نکته ی مهم این است که انسان ولایت خداوند که ولایت نور است را می پذیرد و یا ولایت دیگران را که ولایت ظلمات و سیر در تاریکی هاست قبول می نماید. انسان در جزیره ای مستقل زندگی نمی کند که تصور نماید اگر از ولایت خداوند خارج شود مستقل خواهد شد. از دیدگاه قرآن و معارف قرآنی انسان همیشه بین این دو مدار حرکت می کند و خارج از مدار الهی نیست. «اللَّهُ وَلِی الَّذینَ آمَنُوا یخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَ الَّذینَ کفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوت»؛ انسان می تواند ولایت خداوند را قبول نکند، اما ربوبیت تعطیل ناپذیر است.

استاد حوزه گفت: انسان هایی که به مقام ولایت می رسند حامل ولایت خداوند می شوند و ولایت آنها باطن دین می گردد. در روایات، دین را به ولایت نبی اکرم(ص)، ولایت امیرالمومنین (ع) و امامان معصوم تفسیر می کنند. باطن دین ولایت خداوند متعال است و این جریان هدایت از طریق آداب، احکام و شرایعی جاری می گردد. اگر کسی به همه شرایع عمل نماید، ولی به باطن ولایت معصومین (ع) معتقد نباشد از باطن دین برخوردار نشده و دچار نفاق است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری ابراز داشت: اگر از نور پیامبر استفاده نکنیم هیچ ضرری به حضرت نمی زنیم، اما ما در تاریکی می مانیم و هیچ اتفاق دیگری در عالم نمی افتد پس ولایت پیامبر و معصومین یک ولایت پذیرفته شده است؛ این ولایت سرچشمه ی نور و حیات و امنیت است انسان می تواند این ولایت را نپذیرد ولی باید بداند که این ولایت تضمین شده است و اگر واردش شد هیچ خطایی در آن نیست اگر جامعه ای در محیط زندگی اجتماعی خود بگوید ما با ولایت کاری نداریم ولایت تعطیل نخواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مومن اگر گناهی نیز از او سر زد فورا توبه و استغفار می کند، خاطرنشان کرد: مومن به محض انجام گناهی فوری توبه و استغفار می کند و فرق او با دیگران همین موضوع است، لذا مومن واقعی هرگز نسبت به گناهان و خطاهایی که از او سر می زند لاابالی نیست و از کنار معاصی به سادگی نمی گذرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در پایان تاکید کرد: مرتبه نهایی کمال آدم، مرتبه تحقق ولایت ولی الله و ظهور این ولایت در همه عرصه های حیات است این مرتبه بلوغ تاریخ و اراده های انسانی است, ائمه (ع) قدم به قدم بشریت را به سمت خدا هدایت کرده اند, از این رو، التزام به فروع لازم نیست فروع از شؤون ولایت است و در عرض ولایت نیست نماز، زکات، حج، صوم و همه مناسبات اجتماعی جامعه، از فروع ولایت هستند.

در ابتدای این مراسم تنی چند از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به بیان مراثی و مصیبت های امام حسن مجتبی علیه السلام پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha