سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ |۷ صفر ۱۴۴۶ | Aug 13, 2024
نشست

حوزه/پژوهشگر فرهنگ و تمدن اسلامی گفت: اگر زبان زنانه وارد تولیدات رسانه ای اربعین شود همه ادعاهایی که پیرامون دنیای اسلام ایجاد شده که دنیای اسلام دنیای محدودی برای زنان و نقش پذیری زنان است را از بین می‌برد و اسلام هراسی که در حوزه بانوان وجود دارد را قطع می‌کند.

فاطمه نعمتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه عنوان کرد: ابررویداد اربعین قبل از اینکه مورد توجه رسانه‌های ایرانی و مسلمان قرار بگیرد توسط شبکه‌های خارجی رصد می‌شد و سال‌ها قبل شبکه بی بی سی پژوهشی را شروع کرد تا ذائقه شیعیان را در رابطه با اربعین را متوجه شود؛ زیرا این امر برای آن‌ها مهم‌تر بوده است.

وی ادامه داد: کنگره پیاده روی اربعین به توسعه اسلام گرایی در اروپا و کشورهای غربی کمک می‌کند به همین خاطر اکثر رسانه‌های جهان به دنبال بایکوت این واقعه هستند.

پژوهشگر فرهنگ و تمدن اسلامی اظهار کرد: در این جا چند سوال ایجاد می شود که آیا جامعه مسلمان قابلیت ارائه فضای رسانه‌ای این رویداد را ندارد یا به خاطر عدم برنامه ریزی و ضعف برنامه ریزی که در حوزه رسانه‌های اسلامی وجود دارد در این مسئله ضعیف هستیم؟

وی با بیان اینکه در این زمینه ضعف برنامه ریزی نقش بیشتری دارد، تصریح کرد: علیرغم اینکه جامعه مسلمان دوست دارد که این واقعه را پوشش گسترده بدهد ولی نمی تواند؛ زیرا همگامی رسانه‌ای نداریم.

نعمتی اضافه کرد: تعداد کسانی که در شبکه های اجتماعی درباره اربعین تولید محتوا می کنند بسیار زیاد است ولی به دلیل اینکه روند مشخص ندارد یا از هشتگ های خوبی استفاده نمی‌کنند دیده نمی شود به همین خاطر این اقدامات شبه جزیره‌ای است.

وی بیان کرد: در زمینه رسانه های بین الملل نیز این مشکل وجود دارد و کشورهای اسلامی به دلیل افتراقی که زمینه رسانه دارند همچنین وابستگی که برخی از کشورها به رسانه استکبار دارند اولویت شان این است که رویدادی که تبلیغ شیعه است دیده نشود.

پژوهشگر فرهنگ و تمدن اسلامی در رابطه اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود، گفت: تولید محتوا در حوزه پیاده روی اربعین بسیار ضعیف است در حالی که در سال‌های اولیه این تولیدات قوی‌تر بود به طوری که این رویداد با پخش مستندهای آقای چاووش در رسانه ملی شناخته شد.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد همگامی رسانه ای در شبکه های اجتماعی افزود: اگر تولید محتوایی که در شبکه های اجتماعی صورت می‌گیرد تخصصی شود اثر گذارتر خواهد بود؛ زیرا این تولیدات با گذر زمان نیز باقی می مانند و کمک می کند که در سال ها بعد نیز افراد بتوانند به اتفاقاتی که رخ داده است دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند.

نعمتی با بیان اینکه مهم ترین گام استفاده از شبکه‌های برون مرزی است، تصریح کرد: گزارش های شبکه های برون مرزی مانند شبکه العالم و پرس تی وی می توانند در این امر کمک فراوانی کند.

وی در رابطه با نقش زنان در روایت این ابر رویداد گفت: فهم ما از دنیای زن در جامعه جهانی ضعیف است و در حوزه کشورهای اسلامی به خاطر محدودیت هایی که در حوزه عرفی وجود دارد این امر شدیدتر است.

پژوهشگر فرهنگ و تمدن اسلامی اظهار کرد: اگر فضای به سمتی برود که زبان زنانه وارد تولیدات رسانه ای اربعین شود دو تا اتفاق بسیار مهمی رخ می دهد اول اینکه معرفت جامعه علمی نسبت به فهم زیست زنانه توسعه پیدا می کند.

وی عنوان کرد: دومین کارکرد این است که همه ادعاهایی که پیرامون دنیای اسلام ایجاد شده که دنیای اسلام دنیای محدودی برای زنان و نقش پذیری زنان است را از بین می برد و اسلام هراسی که در حوزه بانوان وجود دارد را قطع می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha