پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ |۱۶ صفر ۱۴۴۶ | Aug 22, 2024
اربعین

حوزه / استاد مدرسه علمیه الزهرا (س) اراک گفت: اربعین حسینی زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) است که پایه‌های کاخ ظالمان را به لرزه می‌اندازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، پیاده‌روی بی‌نظیر اربعین حرکت عشق و ایمان است و این حرکت عظیم دشمنان را مایوس می‌کند، لذا بر آن شدیم تا با خانم طباطبایی استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) اراک گفت‌وگویی داشته باشیم.

* بایکوت مراسم اربعین توسط رسانه‌های غرب به چه علت است؟

پیاده‌روی اربعین اگر سیاسی نبود بایکوت نمی‌شد، یک جمع چندین میلیونی به هر دلیلی راه بیفتد تمام رسانه‌ها ۲۴ساعته آن را پوشش می‌دهند، اما این جریان را نشان نمی‌دهند چون اربابان پشت صحنه رسانه دولت پیر استعمار نمی‌خواهند واقعیت اربعین برای جهانیان روشن شود و مردم جهان متوجه این رستاخیز عظیم و میلیونی شوند، این در حالی است که با توجه به گستردگی دنیای اطلاع رسانی باید به اطلاع مدیران این شبکه‌ها رساند که مردم جهان امروزه هوشیارتر و آگاه‌تر از زمان‌های قبل هستند و اخبار اربعین و همایش بزرگ راهپیمایی میلیونی مردم از شهر نجف به سمت کربلا چیزی نیست که بخواهد پنهان بماند، و این رسانه‌ها با نگاه مغرضانه به چنین خبرهای مهمی فقط جایگاه خباثت‌آمیز و خوی استعماری خود را در افکار عمومی جهانیان به نمایش می‌گذارند.

همچنین استقبال گسترده مردم سراسر جهان برای شرکت در راهپیمایی اربعین نمونه‌ای از شکست رسانه‌ای غرب در برابر واقعیت‌های دنیای امروز است.

نکات دیگر هم مسئله خودجوش بودن این حرکت است و یکی هم مسئله جنسیت است که می‌بینیم این پیاده‌روی تک جنسیتی نیست، همچنین مسئله ملیت و جهانی شدن که از ۶۰ کشور دنیا در این راهپیمایی شرکت می‌کنند، خیلی‌ها زبان هم را نمی‌فهمند اما با زبان اشاره با هم حرف می‌زنند، نکته بعد هم بحث وحدت ادیان و مذاهب است چرا که فقط شیعه اثنی‌عشری در این پیاده‌روی شرکت نمی‌کند، شیعیان زیدیه و اسماعیلیه و حتی اهل سنت از مذاهب مختلف و حتی سلفی‌هایی که با شیعیان مشکل دارند نیز در این راهپیمایی شرکت می‌کنند.

* ظرفیت‌های تقریبی و بین الادیانی اربعین چه موضوعاتی است؟

ظرفیت اربعین حسینی در برقراری تقریب میان ادیان و مذاهب است، بدون شک مهم‌ترین ظرفیت اربعین حسینی همگرایی جوامع اسلامی می‌باشد، چرا که مختص یک مذهب یا فرقه نیست بلکه خیل عظیمی از مردم تحت لوای پرچم اسلام در آن حضور دارند، به بیان دیگر حب الحسین، فاصله‌های بین آنها را از بین برده است.

در یک کلام اربعین حسینی زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) است که پایه‌های کاخ ظالمان را به لرزه می‌اندازد.

* دستاوردهای گسترده اربعین برای جهان اسلام را بیان کنید؟

نمایش خیل گسترده زائران حسینی در رسانه‌های جهانی، مردمان دنیا را به بررسی و مطالعه سیره و منش مکتب حسینی که بزرگترین الگوی مقاومت و ظلم ستیزی مسلمانان جهان و تسلیم نشدن در برابر ستمگران است ترغیب می‌کند، در همین سال‌های اخیر دنیا شاهد بود که این مراسم شکوهمند چه تاثیر گسترده‌ای در تزلزل قدرت جریان تکفیری داعش در عراق به همراه داشت و شکست آنان در این کشور را سرعت بخشید، این موضوع به اذعان کارشناسان سیاسی یکی از مهم‌ترین عوامل پیروزی شیعیان در عراق و دیگر مناطق بوده است.

دلیل عظمت و گستردگی روزافزون این مراسم را می‌توان در پیامدهای گوناگون معنوی، روحی، سیاسی و دستاوردهای مختلف فرهنگی و اجتماعی این پدیده تاریخی نیز جستجو کرد، کسانی که توفیق زیارت اربعین حسینی با پای پیاده را داشته‌اند اذعان می‌کنند این سفر، سفر تزکیه و پاک‌کننده روح از آلودگی‌هاست و این مسلما تنها یکی از پیامدها از آثار و برکات بی‌شمار این سفر معنوی است، آثاری که نتایج آن نه تنها شامل زائران که نصیب کل جهان اسلام و جامعه بشری می‌گردد، از پیامدهای روشن مراسم شکوهمند اربعین همچنین می‌توان افزایش قدرت سیاسی مکتب اهل بیت(ع) را دانست.

نقطه عطف تمدن جهانی مهدوی، حماسه اربعین حسینی است که مقدمه‌ساز و تکامل دهنده و شکل دهنده تمدن مهدوی می‌باشد، تمدن مهدوی، پایه‌های اصلی تمدن نوین در جغرافیای سیاسی جهان اسلام است که در طول تاریخ شکل گرفته و رشد یافته و تأمین کننده نیازهای انسان‌های تشنه برای رسیدن به سعادت و کمال اخلاقی و معنوی است، شاکله فلسفه قیام امام حسین(ع)، دفاع از حق و ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان و گمراهی و حاکمیت‌های جور است و امروزه جوانان دنیا و ملت‌ها، تشنه و نیازمند این ایده متعالی از زندگی بشری هستند و پیاده‌روی عظیم و مردمی اربعین بستر مناسبی برای آشنایی و پیاده سازی این منظومه متعالی و ارجمند است.

* اربعین حسینی مراسمی مردمی است، چه کنیم که مردمی بماند و مردمی اداره شود؟

نباید این همایش باشکوه از ید اجرایی مردم خارج شود، به این منظور باید همه امکانات نظام و دولت در این مسیر قرار گیرد اما مهندسی آن با مردم باشد و دولت فقط تسهیل‌گری کند.

هنگامی که مردم مشارکت لازم را داشته باشند سختی‌های سفر نیز هموار می‌شود و در این شرایط خدمات دهی بهتر شده و زائران نیز خدمات خوبی را دریافت خواهند کرد، بر اساس توصیه مقام معظم رهبری و ابلاغیه ستاد اربعین، مردمی بودن اربعین جزو ارکان اصلی سیاست‌های قطعی دولت است و حاکمیت وظیفه دارد امنیت و تسهیلات و زیر ساخت‌های لازم را در اختیار زائران قرار دهد و هماهنگی‌های بین بخشی را نیز انجام دهد، مانند بسیج ناوگان حمل و نقل، ایجاد تدابیر بهداشتی لازم، بیمه و لغو روادید که این اقدامات نیز انجام و باعث می‌شود نگرانی‌های مردم کاهش پیدا کند.

* اهداف و انگیزه‌های تبلیغ و رسالت مهمی که بانوان دارند، چیست؟

حضور زینب گونه زنان در اربعین حسینی از جلوه‌های ولایتمداری زنان و تاثیر راهپیمایی اربعین بر ولایتمداری آنان محسوب می‌شود، رسالت تبیین اهداف قیام حسینی و پیام رسانی آن به سایر زنان جامعه جهانی باید از طریق زنان هم صورت پذیرد، از دیگر جلوه‌های ولایتمداری زنان در راهپیمایی اربعین حسینی خدمتگزاری آنان است در واقع ایشان خدمتگزاران و سربازان امام زنده خود هستند که درس ولایتمداری را از حضرت زینب(س) آموخته‌اند، بیش از چهل درصد زائران اربعین حسینی را زنان تشکیل می‌دهند، بانوان در موکب‌های تدارک دیده شده از سوی میزبان و در موکب‌هایی که بانیان آن دیگر کشورها هستند به خدمت رسانی به سایر بانوان زائر می‌پردازند.

زائری که به زیارت کربلا مشرف می‌شود چه زن و چه مرد می‌تواند در نقش خبرنگار ظاهر شود و امروز از این طریق می‌توان در برابر تبلیغات منفی دشمنان و بایکوت خبری در قبال حماسه عظیم اربعین مقابله کرد.

زن مربی جامعه است و سعادت و شقاوت کشورها بستگی به وجود زنان دارد، بانوان در نهاد کوچکی مانند خانواده و در یک گستره بزرگتر یعنی در فعالیت‌های اجتماعی، منشا اثرات مهم بوده‌اند و تغییراتی اساسی ایجاد کرده‌اند.

مهمترین موضوعاتی که زنان انجام می‌دهند و باید در این مسیر بهتر از پیش عمل کنند، موضوع ابلاغ و پیام‌رسانی اهداف و چرایی عاشورا به تبعیت از حضرت زینب(س) است.

به نظر می‌رسد امر رسالت، اهداف قیام حسینی و پیام رسانی آن به سایر زنان جامعه جهانی که ممکن است از این موضوع مهم اطلاع چندانی نداشته باشند می‌بایست توسط زنان بسیار جدی پیگیری شود، چرا که همراهی در راستای ایجاد وحدت، همدلی، صلح جهانی و تمدن سازی اسلامی برای زمینه سازی حکومت مهدوی از جمله موضوعاتی است که زنان نقش قابل توجهی در آن دارند، لذا زنان به عنوان نیمی از پیکره جامعه باید در زمینه‌سازی حکومت جهانی مستضعفان نقش ویژه‌ای ایفا کنند تا با احیای تمدن سازی اسلامی بسترهای لازم ظهور آماده شود.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha