یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ |۲۸ محرم ۱۴۴۶ | Aug 4, 2024
مرجانه حسینی

حوزه/ نویسنده و پژوهشگر علوم اسلامی گفت: بایکوت رسانه‌ای غرب در این معنا بهترین تبلیغ برای اربعین است، جریان رسانه ای بین المللی در مواجهه با پیاده روی اربعین نه راه پس دارد نه راه پیش و به اصطلاح عمومی شده شطرنج در موقعیت کیش و مات قرار دارد.

دکتر مرجان سادات حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: زیارت اربعین حسینی از دوران ائمه معصومین (علیهم السلام) مورد تاکید قرار گرفته است و شیعیان نیز بدان اهتمام داشته‌اند؛ اما در سالیان اخیر شاهد بروز و ظهور شگفت انگیز اربعین در قالب راهپیمایی با گستره چند میلیونی هستیم که از ملیت‌های مختلف جهان و حتی غیر مسلمانان نیز در آن شرکت می‌کنند و به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده است. این پدیده ظرفیت مطالعه علمی در زمینه‌های مختلف را دارد که یکی از این زمینه‌ها مطالعات تمدنی اربعین است.

وی ادامه داد: مناسبت و زیارت اربعین حسینی در فرهنگ شیعه نقش ویژه و کارکرد مهمی دارد از طرفی خاطره کربلا و عاشورا را بازآفرینی و پیوند مردم را با آن حماسه الهی مستحکم می‌کند و از طرف دیگر باب جدیدی از نحوه زیارت شهدای کربلا و به خصوص امام و سالار شهیدان علیه السلام را پیش رو قرار می‌دهد که دنیای دیگری از ایمان و ارادتمندی به سیدالشهدا را به آزمونی سخت اما شیرین فرا می‌خواند.

نویسنده و پژوهشگر علوم اسلامی اضافه کرد: اربعین نمادی از حرکت به سوی امام و پیوستگی با اوست به همین خاطر زیارتگاه امام (ع) مکان پیوند و محبت و نصرت است. محل اجتماع مومنانی است که امام علیه السلام را به حقیقت می‌شناسند و تمام محبت خود را به او اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه در از شاخصه‌های شکل‌گیری تمدن نوین، امنیت است، گفت: اربعین به عنوان بزرگترین اجتماع بشری در عصر حاضر، موجب تولید و خلق امنیت برای جامعه میزبان گشته است. اربعین بزرگترین مانور امنیتی در عصر حاضر است، مانوری که ۲۰ میلیون شرکت کننده دارد که به دلیل واسطه اتصال قلبی به منبعی ازلی و ابدی در این گردهمایی شرکت کرده‌اند.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در پیاده رو اربعین و یک وحدت اجتماعی شکل می‌گیرد که امت واحده را تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: اربعین یک پدیده تمدنی و بلکه فراتمدنی است که ظرفیت‌های خود را به معرض نمایش می‌گذارد و امت اربعینی، بینش‌ها و مناسبت‌های انسانی و سبک زندگی خاص اربعینی را که یکی از جلوه‌های الهی آن است را تمرین و اخذ می‌نماید و اگر این سبک زندگی و مناسبات اربعین به زندگی روزمره افراد و جوامع کشیده شود آنگاه تحول عظیمی در آن‌ها رخ می‌دهد و در این صورت است که به رشد و تعالی می‌رسند و اربعین آوردگاهی برای رشد و آمادگی جبهه حق برای نبردهای آخرالزمان است که در آخر به ظهور ختم می‌شود.

نویسنده و پژوهشگر علوم اسلامی ادامه داد: پس اربعین به عنوان یکی از نقاط عطف برنامه الهی نقش زمینه سازی و آماده سازی برای ظهور و شتاب دهنده آن را ایفا می‌کند و باید آن را در این افق دید.

پیاده‌روی اربعین، رسانه است و به کار رسانه‌ای نیازی ندارد

وی با تاکید بر اینکه پیاده‌روی اربعین، واقعه‌ای است که خود رسانه است و به کار رسانه‌ای به معنای مرسوم نیازی ندارد، یادآور شد: رسانه بودن آن مستلزم التزام به دقایق و اقتضائاتی است که آن را شکل داده است. این واقعه یک امر حکومتی نیست و رستاخیزی مردمی است که تقویت کننده مبانی حکومت شیعی است. اقتضای رسانه بودن اربعین این است که چون به صورت خودجوش شکل گرفته است به همان صورت نیز معرفی و تبلیغ جهانی شود.

حسینی تاکید کرد: بایکوت رسانه‌ای غرب در این معنا بهترین تبلیغ برای اربعین است. جریان رسانه ای بین المللی در مواجهه با پیاده روی اربعین نه راه پس دارد نه راه پیش و به اصطلاح عمومی شطرنج در موقعیت کیش و مات قرار دارد.

وی گفت: اربعین منبع قدرت زیادی دارد و رسانه ها به آن واقف هستند. قدرت و توانمندی که در نتیجه توسل به معنویات به دست می آید؛ چون مقابله با مشکلات، خنثی نمودن توطئه های دشمنان، مصونیت بخشیدن به خانواده ها از انحرافات و تشویق جوانان به پایبندی به آموزه های اخلاقی، دینی و انسانی است.

نویسنده و پژوهشگر علوم اسلامی افزود: غرب مدت‌ها است علیه چنین ارزش هایی، اعلام جنگ کرده است و مانع رسیدن حقیقت از طریق رسانه است؛ اما به برکت خون پاک شهدای راه حق و آزادگی، پیام انسانیت و حریت به جهان خواهد رسید و دل‌ها همه همراه خواهند شد.

وی با بیان اینکه در با ایجاد و تقویت موکب‌های معرفتی در زمینه‌های مختلف دینی، اجتماعی و سیاسی در مسیر راهپیمایی اربعین زائران می شود معرفت افزایی کرد گفت: با تشکیل کاروان‌هایی از اساتید و اندیشمندان دانشگاهی برای حضور میدانی در اربعین و رسانه ای نمودن آن و تشکیل گعده های معرفتی با حضور زائران از ملیت های مختلف می‌توان به غنای این گردهمایی عظیم افزود.

حسینی اظهار کرد: راه اندازی نمایشگاه‌هایی برای به تصویر کشیدن جنایت آمریکا و اسرائیل در عراق و سایر کشورهای مسلمان، در راستای آگاهی بیشتر زائران نسبت به ماهیت تمدن غرب، استکبار جهانی و به ویژه صهیونیست‌های کودک کش با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی و مردمی به رساندن پیام بلند اربعین به جهان موثر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha