دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ |۲۹ محرم ۱۴۴۶ | Aug 5, 2024
پیاده روی اربعین

حوزه/ نویسنده و پژوهشگر علوم قرآنی بر لزوم التزام به راهبردهایی ناب دینی که در هر زمانی کارکردهای ویژه خود را دارد در مسیر ابلاغ پیام اربعین تاکید کرد.

دکتر حمیدرضا یونسی در گفت وگو با خبرگزاری حوزه گفت: در اینکه اربعین دارای جایگاه تمدنی است، هیچ شکی وجود ندارد و قطعا اربعین دارای یک جایگاه عظیم تمدنی است ولی بروز و ظهور این جایگاه تمدنی مشروط به تحقق دو شرط است.

وی افزود: نکته اول اینکه جایگاه تمدنی را در حوزه اربعین باید در یک جایگاه فراسرزمینی فرض کنیم. غایت و مدینه فاضله اندیشه اسلامی ناب، ظهور حضرت ولی عصر(عج) است. در این عرصه نگاه فراسرزمینی در این حوزه بسیار حائر اهمیت است.

استاد دانشگاه بیان کرد: اهمیت این نگاه فراسرزمینی به برنامه ریزی و هدفگذاری های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی است که در این حوزه طراحی می کنیم.

کارشناس رسانه گفت: مهمترین نکته ای که در این برنامه ریزی باید توجه داشت آن است که پیاده روی اربعین باید به عنوان یک کلان فرهنگ مفروض داشته شود و این کلان فرهنگ به خرده فرهنگ های دیگر منشعب شود تا این ساختار و شاکله پیاده روی اربعین شکل بگیرد.

فعال قرآنی بیان کرد: متاسفانه در دوره های مختلف شاهد بوده ایم که در استفاده از این پتانسیل های عظیم به سرعت دچار شعارزدگی می شویم و به آن هدف و جریان اصلی نمی رسیم و یا اگر موفق به ایجاد جریان نمی شویم به نتیجه نهایی نمی رسیم. لذا در این حوزه باید روی این امر دقت نظر داشته باشیم.

یونسی اظهار کرد: حرکت پیاده روی اربعین و این جریان عظیم نباید به شعارزدگی مبتلا شود، زیرا اگر به این شعارزدگی مبتلا شود به یک پوسته ظاهری محدود می شود و از عمق و باطن اصلی خبری نخواهد بود. به همین دلیل باید به خرده فرهنگ های اربعین توجه بیشتر داشته باشیم. باید برای این خرده فرهنگ ها برنامه عملیاتی داشته باشیم.

استاد دانشگاه بیان کرد: یکی از این خرده فرهنگ ها، مساله پذیرایی و مهمانداری و مهمان نوازی است. این خرده فرهنگ، در حوزه جریان اربعین تجلی و عینیت خاصی می یابد. در ابتدا این پذیرایی صرفاً از سوی شیعیان عراق بود ولی در ادامه ایرانیان، افغانستانی ها و ... نیز به میدان آمدند. این مهمان نوازی و حضور چند ملیتی باید گسترده تر شود و همه از کشورهای مختلف جهان باید در این امر پذیرایی سهیم شوند.

وی گفت: نکته دیگر، مسأله فرهنگی و بومی بودن این جریان است. مردمی بودن از دیگر خرده فرهنگ های مرتبط به اربعین است. اگر امروزه هیئت های مذهبی را این چنین پویا می بینیم، به این دلیل است که هیئت ها کاملاً مردمی اداره می شوند.

فعال قرآنی بیان کرد: در حوزه های دیگر نیز مسائلی چون حجاب و فرهنگ ایثار و شهادت و... نیز می تواند به عنوان یک محتوای فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

یونسی اظهارکرد: باید به سابقه جریان عظیم حج تمتع توجه داشته باشیم. تجربیات و سوابق و پیشینه خوبی از این تجمع عظیم مسلمانان در بیت الله الحرام موجود است. این تجربه می تواند مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد و با جمع بندی نقاط ضعف و قوت، الگوی متناسب با پیاده روی اربعین از دل آن احصا شود. خصوصا پیاده روی اربعین این ظرفیت را دارد که تقریبا از نظر ایدئولوژی و جهان بینی افرادی که در آن حضور می یابند کاملا یک جنس و یک نوع و هدف را دارند و بهره مندی از این ظرفیت عظیم به علاوه تجربیاتی که از حج تمتع داریم، می تواند کارآمد و راهگشا باشد.

وی افزود: مسأله پیاده روی اربعین، یک حرکت و جنبش عظیم بین المللی است. با برنامه ریزی درست و جهت تسریع توسعه تمدن اسلامی می توانیم به این هدف بزرگ وعظیم برسیم.

بایکوت اربعین توسط ارباب رسانه؛ چرا و چگونه؟

ریشه های ترس دشمنان از اربعین

استاد دانشگاه بیان کرد: ریشه های ترس دشمنان از اربعین یک مسأله تازه و بدیع نیست. از زمان ظهور اسلام و شخص پیامبر اکرم(ص) این ترس در اردوگاه کافران و مشرکان و دشمنان انسانیت وجود داشته است زیرا اسلام ختم کلام هر آنچیزی است انبیا و اولیای الهی برای بشر آورده اند.

کارشناس رسانه گفت: با توجه به اینکه دشمنان به خوبی می دانند که در مقابل این نظام معرفتی توانی برای ارایه ندارند سعی می کنند که اسلام را از بین ببرند. عمده دشمنان اسلام از دیرباز تلاش کردند که در این مناطق مسلمان نشین سکنی بگیرند تا فشار بیشتری به مسلمانان وارد کنند.

فعال قرآنی بیان کرد: امروز نیز شاهد هستیم که این جریان و این نگاه منحوس شهید اسماعیل هنیه را نیز در کشور ما به شهادت می رساند و با این ترور فجیع لکه ننگ دیگری بر این حرکت سابقه دار تاریخی خود می نهد.

یونسی اظهار کرد: نکته بعدی در خصوص ریشه های این ترس، بحث وحدت گرایی است که اسلام ناب است می تواند آن را ایجاد کند. وقتی این وحدت ایجاد شود بسیاری از حوزه های فساد و قدرت ناسالم و حوزه های ثروتی ناسالم محدود می شود و دیگر قدرت عرض اندام در مقابل این یکپارچگی را ندارند، لذا استدلال قرآنی و اهل بیتی(ع) که در قامت مذهب تشیع ترسیم شده، برای این جریان نگاه و دشمنان ترس آفرین است.

بایکوت اربعین توسط ارباب رسانه؛ چرا و چگونه؟

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که دشمن در مسیر دشمنی با اسلام و تمدن اسلامی و اربعین نیز با ظرفیت عظیم جهانی در خلاف مسیر این رسانه ها است.

استاد دانشگاه بیان کرد: فطرت مردم جهان، فطرت پاک و سالمی است که حقیقت و انسانیت را می پذیرد. به همین دلیل مستکبران از قلب های مردم دنیا در هراس هستند که مبادا حب و محبت اهل بیت(ع) در دل مردم نفوذ کند. اربعین و محبت اهل بیت عمق استراتژیک تمدن اصیل اسلامی است که هرجا که کوچکترین راهی پیدا کرده مسیرهای عظیمی را باز کرده است.

وی گفت: در تاریخ علم افراد بسیاری را شاهد هستیم که با آشنایی بخشی از معارف اهل بیت تحولات عظیمی در آنها رخ داده است و این چنین کلمات خاص و زیبایی از آنها در حوزه های معرفتی شیعه می شنویم. به همین دلیل است که دشمنان به هیچ وجه نمی خواهند که این روشنگری همچنان دنبال شود.

راه های شکست بایکوت رسانه ای

فعال قرآنی بیان کرد: در این مسیر باید دو فعالیت داشته باشیم. خبر خوب آنکه دسترسی به شبکه اطلاعات در دنیا بسیار متکثر و آسان شده است.

یونسی اظهار کرد: مسأله دیگر آن است که ذائقه و مزاج مخاطبی است که برای او تولید پیام داریم. زمانی که سیره رسول اکرم(ص) را مشاهده می کنیم می بینیم که پیامبر در 40 سالگی به پیامبری رسیدند ولی اگر بعثت ایشان دفعتا در چهل سالگی اعلام می شد، آیا مورد پذیرش جامعه قرار می گرفت یا نه؟ آیا اگر ایشان به عنوان محمد امین، طی چهل سال عمر گرامی شان در بین مردم معرفی نمی شدند، پذیرش بعثت ایشان در روز بعثت مورد قبول واقع می شد؟ آیا اگر احد فتوت نبود این پذیرش اجتماعی انجام می شد؟

وی افزود: باید بدانیم که دریچه محبت و خدمت است که قلب ها را آرام می کند و پیام ها را به قلب انسان ها می نشاند. الگوی پیام بر اساس محبت و دوستی، می تواند ما را به مقصد برساند.

استاد دانشگاه بیان کرد: تولید محتوا بر اساس محبت و دوستی اثرگذار است، زیرا جریان عاشورا و واقعه کربلا، قدم به قدم محبت و دوستی را در قلب ها ایجاد می کرد. اوج لطافت عاشورا را در جمله تاریخی و الهی حضرت زینب(س) که فرمودند آنچه دیدم جز زیبایی نبود، شاهد هستیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha