چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ |۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 7, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن حسن زاده

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده بر لزوم تجمیع ظرفیت های جهان اسلام برای گسترش ابعاد رسانه ای اربعین در عرصه های مختلف تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن حسن زاده در گفت وگو با خبرگزاری حوزه، گفت: اربعین مهمترین پدیده اجتماعی است که امروزه شاهد تجلی عظمت و بزرگی این حادثه تمدنی در همه دنیا هستیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: آنچه در بحث اربعین داریم و بخصوص در چند سال اخیر که به این عظمت وشکوه برگزار می شود یک مسأله چند وجهی و دارای ابعاد بسیار گسترده ای است که دارای جنبه های اثباتی و ایجابی و سلبی است.

وی بیان کرد: همدلی و وحدت و اخوت و برادری تمام شیعیان و غیرشیعیان که به اهل بیت(ع) علاقه دارند از مهمترین موارد ایجابی و اثباتی این حادثه عظیم است.

استاد حوزه ادامه داد: مسئولان عراقی بیان کرده اند که دولت عراق تنها ۱۰ درصد وارد بحث اربعین می شود که آن هم در عرصه زیرساختی شامل راه سازی و مسیرهای ورودی و خروجی و مباحث خاص است، ولی ۹۰ درصد بحث اربعین روی دوش مردم است. همین که وارد کشور عراق می شویم شاهد حضور گسترده مواکب برای پذیرایی از زائران ایرانی هستیم و چنین پدیده ای به دست مردم افتاده و خوشبختانه سالهای سال است که با عظمت هرچه بیشتر به روند خود ادامه می دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: وحدت و اخوت و صمیمیت جاری در سیل خروشان مردم که هم میهمان این سفره پرعظمت هستندو هم میهمان، نشان می دهد که جمع اتحاد مسلمانان وشیعیان تحت لوای محبت اهل بیت(ع) چه ظرفیت عظیم و بی بدیلی است.

وی ادامه داد: اربعین تجلی شور و شوق امت مسلمان و حتی غیر مسلمان به اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) است و چه خوش است که روی جنبه های معرفت افزایی نیز بیش از پیش کار کنیم.

استاد حوزه با اشاره به اهمیت اقامه عزا در کنار اقامه زیارت اهل بیت(ع) گفت: نباید در کنار اقامه عزا از بحث زیارت نیز غافل باشیم. درست است که دهه اول محرم به عزاداری صرف پرداخته می شود که باید بیشتر از گذشته نیز دنبال شود ولی باید روی روزهای این دو ماه برنامه ریزی قوی داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده با اشاره به اهمیت موضوع زیارت در اربعین بیان کرد: یکی از مهمترین عناصر محتوایی در زیارت اربعین،نفس زیارت و تجدید بیعت با امام معصوم است. در اربعین هم شاهد عزاداری و هم زیارت هستیم. این پدیده به شکل اثباتی و جنبه معرفت افزایی دارد.

وی با اشاره به جنبه های سلبی راهپیمایی اربعین گفت: یکی از مهمترین وجوه سلبی که زائران اربعینی در ذهن دارند، مخالفت و استمرار دشمنی با دشمنان اهل بیت(ع) و اسلام ناب است. در اربعین باید روی این مسأله نیز توجه خاص داشت.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت مساله برائت از دشمنان بیان کرد: آنچنان که شهید مطهری نیز در بیان تاریخی و با معنای خود اظهار کردند باید شمرهای زمان خود را بشناسیم و با آنها دشمن باشیم.

وی اظهار کرد: آنچه در اربعین می بینیم یک پدیده بی نظیر است و آنچه به شکل بالقوه وجود دارد عظمت و مجد اسلام ناب محمدی است که دنیا به چشم خود مشاهده می کند.

استاد حوزه افزود: باید این ظرفیت بالقوه را قدر بدانیم و از این ظرفیت مهم استفاده کنیم. هر کدام از ظرفیت های عالی اربعین دارای قسم بندی های مختلف است که باید روی همه آنها سرمایه گذاری کنیم. بخش خوبی از این ظرفیت استفاده شده است و بخش های زیادی هم وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده افزود: دشمنان جزو متجاوزین و مستکبران عالم هستند که این استکبار را از جنبه های مختلف عیان می کنند. جنبه های گسترده استکبار نظامی و اقتصادی، سالهای سال است که بر همه مسلمانان و کشورهای مختلف عیان شده است ولی امروز آنچه بیشتر از پیش جلوه نمایی می کند، جنبه استکبار رسانه ای دشمن است.

وی گفت: آنها سالها تلاش کردند که اسلام هراسی گسترده را در دنیا جا بیاندازند و مسلمانان را اهل برخورد و جنگ معرفی کنند. الته تا حدودی توانستند به این اهداف برسند و گروه هایی چون داعش را نیز ایجاد کنند و فضای رعب و اسلام هراسی گسترده ای را در دنیا شکل دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: امروزه مسأله اربعین نشان می دهد که شیعیان و مسلمانان تنها در جنگ و عرصه نظامی کارآمد نیستند و در عرصه محبت و اتحاد و جنبه های حسی و عاطفی در دنیا بی نظیر هستند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده با ذکر این مطلب که اربعین از مظاهر مهم مقابله با جریان اسلام هراسی در دنیا است گفت: به همین دلیل است که دشمنان تلاش می کنند این عرصه را نیز به چالش مبدل کنند.

استاد حوزه تصریح کرد: یکی از مهمترین حربه های دشمنان و استکبار رسانه ای، سانسور جلوه های عظمت اربعینی است. امروزه شاهد هستیم که اگر خبرنگاری هم بخواهد سوژه ای در این حوزه داشته باشد، رسانه های آنها از این کار امتناع می کنند.

وی ادامه داد: در کنگره عظیم اربعین شاهد هستیم که حتی یک متر از ۸۰ کیلومتر نجف به کربلا خالی نیست و جایی وجود ندارد که موکبی وجود نداشته باشد. این عرصه نقطه مقابل اسلام هراسی است. امروزه می بینیم که موکب های اداین دیگر هم هستند. یک موکب شیعی از شما سوال نمی کند که شما شیعه هستید یا خیر. به همین دلیل است که دشمن اجازه نمی دهد که مردم دنیا اسلام واقعی و حقیقی را در اربعین مشاهده کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: عراق کشوری است که آمریکا به آن حمله کرد. در عراق مراسمی به این بزرگی انجام می شود که قهرااین مسأله خوشایند استکبار رسانه ای نخواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: باید بدانیم که امروز گوشی های تلفن همراه یک رسانه بسیار مهم برای نشان دادن عظمت اربعین هستند. می توانیم از مسیر شبکه های اجتماعی این پیام را به کل جهان مخابره کنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha