شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ |۲۷ محرم ۱۴۴۶ | Aug 3, 2024
اربعین

حوزه/ نویسنده و پژوهشگر حوزه رسانه به تشریح راهبردهای دشمن برای بایکوت جریان اربعین و همچنین راه های مقابله با این راهبردها پرداخت.

محمد لسانی در گفت وگو با خبرگزاری حوزه، گفت: اربعین به واسطه آنکه پیوند عمیقی با حوزه دین و تاریخ دین یکی از بزرگترین مذاهب جهان دارد، عملا در تاروپود جان انسان ها موجب شده است که در تاروپود و جان انسان ها نهادینه شده است.

بیشتر بخوانید:

بایکوت عظیم رسانه ای اربعین توسط جریان باطل، موفقیت آمیز نخواهد بود

نویسنده و پژوهشگر حوزه رسانه افزود: همین مسأله باعث شده که گردهمایی عظیم اربعین به یک حوزه معرفتی که دارای شور و شعور است مبدل شود. به قول شهید مطهری شور و شعور به شکل توام در این حادثه حضور دارند.

وی تصریح کرد: مسأله دیگر آنکه اربعین یک آیین جمعی است که از منظر علم جامعه شناسی تمام ارکان یک آیین را دارد. یعنی کاری که افراد به صورت جمعی انجام می دهند و در نهایت به یک سنت مبدل می شود.

استاد سواد رسانه بیان کرد: این آیین برونداد اجتماعی یک تفکر است. وقتی افرادی کاری را باهم انجام می دهند دارای یک مبنای فکری است و همین برون داد بیرونی اش جذاب است و به همین دلیل آیین ها بسیار جذاب هستند.

وی گفت: نماز جماعت و نماز جمعه و آیین های اجتماعی که در دین اسلام، دارای حوزه های مختلفی هستند که بسیار جذاب هستند. مذهب تشیع به دلیل پویایی، خودش آیین های خودش را بنا بر نیاز زمان ایجاد کرد. تعزیه و شبیه خوانی هایی که در فرهنگ ایرانی و شیعی شکل گرفت، یک آیین هستند. در حول حادثه عظیم عاشورای حسینی ومحرم و صفر، ده ها و صدها آیین شکل گرفته است.

لسانی بیان کرد: شهرهای ما رنگ و بوی با قومیتی و محلی هم نیز پیوندی با حادثه عاشورا دارند می بینیم رویدادهایی مثل تشت گذاری و... افراد به عنوان یک آیین که نمود ظاهری و علقه شان است به شکل زایا و پویا به این حادثه بزرگ عاشورای حسینی خود را پیوند می دهند.

پژوهشگر عرصه رسانه یادآورشد: یکی از وجوه دیگر آن است که این قرائت اسلام ناب از حادثه و پیوند آن با انقلاب اسلامی، یک عنصر بسیار مهم است. تا زمانی می خواستند عزاداری حسینی را هم وزن حوزه های دیگر نگه دارند و به شکل محدود و خانگی و قشری برگزار شود.

وی افزود: جریان عزاداری عاشورایی در همین حد بود و اجازه نمی دانند که این واقعه به یک رویکرد ملی و گفتمان ملی مبدل شود، زیرا اگر عنصری بخواهد به یک رکن ملی مبدل شود باید به بلوک حکومتی و گفتمان حکومتی پیوند بخورد. در انقلاب اسلامی بلوک حاکمیتی دارای نژاد و علقه حسینی داشت.

نویسنده و پژوهشگر حوزه رسانه ادامه داد: حاکمیت هایی که دین را به اجرا می رسانند باید با آن گفتمان یک قرابت فکری داشته باشند. شاهد بودیم که پس از انقلاب اسلامی با پیراسته کردن و پالایش روایت کربلا از اندیشه هایی که در صدد به انزوا کشاندن روایت کربلا بود، تلاش شد که رویکردهای شخصی و جنبه دلی و معرفتی بدهند نه اجتماعی، زیرا کربلا ذو ابعاد است. درست است که کربلا دارای یک وجه معرفتی است ولی نمی تواند نافی وجه اجتماعی کربلا شد.

وی گفت: یک رویکرد انحرافی از کربلا آن است که حادثه کربلا صرفاً به یک خانواده منتسب می کنند. برخی می گویند که کربلا یک شهادت خانوادگی بود. این رویکرد، درست نیست زیرا کربلا یک رویکرد تمدنی است.

نویسنده و پژوهشگر حوزه رسانه بیان کرد: انقلاب اسلامی اندیشه قیام حسینی را با خود همراه کرد. در زمانه جنگ تحمیلی پیوند عمیق عاشورا با دفاع از میهن خود را نشان داد. امروزه در زمانه ای هستیم که انقلاب اسلامی توانست روایت خود از اسلام را فراتر از مرزها به کشورهای مختلف عراق، سوریه، لبنان و یمن ببرد و همراهی منطقه ای و جهانی ایجاد کند و در جایی که حاکمیت همسو با جمهوری اسلامی نیست ولی اجتماعات گسترده ای از مردم را با کربلا و حتی رویکرد جمهوری اسلامی دارند. در این کشورها در ماه محرم و صفر و اربعین شاهد حضور مردم آنها در راهپیمایی اربعین هستیم و حتی در این کشورها نیز شاهد تجمع مردم هستیم.

بایکوت رسانه های غربی نسبت به اخبار اربعین

لسانی یادآور شد: غرب و رسانه های غربی در زمینه بایکوت چند سیاست و راهبرد را به صورت همزمان دنبال می کنند. سیاست اول، کوچک کردن و کوچک شمردن این اتفاق است. آنها به جای خاص کردن این حادثه تلاش می کنند مصادیق دیگر جهانی را برای این امر پیدا کنند. آنها می گویند که بزرگترین اجتماع، اجتماع هندوها در هندوستان یا فلان کشور است. آنها تلاش می کنند که اجتماعات دیگر را بزرگنمایی کنیم. در حالی که در شیعه، اربعین به دنبال همراه کردن انسان های آزاده با یک جریان حق طلبانه است.

نویسنده و پژوهشگر حوزه رسانه گفت: امام حسین(ع) فرمودند که اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید. از این روی این مسأله باعث شده است که دل های عالم از اقوام و ادیان مختلف با جریان کربلا همراه شده اند.

وی اظهارکرد: رویکرد دیگر رسانه های غربی، جلوگیری از توسعه و برجسته سازی این رویداد است و تلاش می کنند که این جریان را به یک جریان محدود و قومی خلاصه کنند.

پژوهشگر رسانه بیان کرد: رویکرد دیگر، ارتباط دادن این جریان با بودجه حکومتی است، یعنی به جای جنبه های جوششی بودن روی عنصر ویترینی و نمایشی بودن جریان کربلا دست می گذارند. این رسانه ها تلاش می کنند این را بگویند که این ویترین با حمایت های مالی و پول ایران برپا است و اگر این بودجه نباشد هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. این روایت بیشتر از سوی سلطنت طلبان بیان می شود.

وی گفت: یکی از راهبردهای دیگر، دست گذاشتن روی حاشیه ها و حتی حاشیه تراشی و حاشیه سازی است. آنها برای اینکه این حادثه بزرگ را به حواشی آلوده کنند تلاش می کنند این راهپیمایی میلیونی را با حواشی مثل محیط زیست و... مواجه کنند. این موارد، موارد خنده داری است که متاسفانه حتی به داخل کشور نیز تسری پیدا کرد.

نویسنده و پژوهشگر حوزه رسانه اظهارکرد: خوشبختانه جریان خود ترمیمی که در این عرصه ایجاد شد با این حواشی مقابله کرد. متاسفانه در دو سال گذشته تلاش شد که این رویکرد را به جنبه های جنسی و شهوانی نیز آلوده کنند و روایت هایی را نیز در این عرصه مطرح کردند که واقعا عجیب بود. خوشبختانه بی توجهی عمومی به این مسأله باعث شد که این روایت ها به جایی راهی نبرد.

وی گفت: راهبردهای طرف مقابل، راهبردهای چند لایه و متکثر و شناختی بود که تلاش می کردند روی روح و روان قسمتی از افراد دست بگذارند. یک لایه، لایه رسانه های فارسی زبان خارجی است و لایه دوم نیز از سوی رسانه های خارجی اعمال می شود. حجم عظیمی از لایه های بایکوت و حاشیه سازی از سوی رسانه های فارسی زبان خارجی است.

لسانی گفت: آنها تلاش می کنند که هرساله روی وجوه اقتصادی راهپیمایی مردم دست بگذارند. آنها تلاش می کنند که این وجوه اقتصادی را در حوزه خانوار ایجاد کنند. آنها می خواهند سفره حسین(ع) و سفره مردم را تعریف کنند و با دمیدن به یک سری تعاریف مردم را نسبت به حرکت حسینی حساس کنند.

استاد و پژوهشگر حوزه رسانه عنوان کرد: رسانه های بین المللی بیشتر رویه سکوت و گذر ساده از این حادثه را دنبال می کنند و سعی می کنند روی این امر تبلیغی نداشته باشند.

وی گفت: جنبه اصلی آن است که در عصر فعلی، صرفا بیننده و مصرف کننده نداریم. امروز اگر کسی رسانه را می بیند، تولیدگر نیست می باشد. در گذشته به مصرف کننده رسانه، مخاطب و گیرنده نامیده می شد. بعدا مخاطبان به کاربر مبدل شدند و امروز مخاطب وکاربر به تعامل گر رسیده است. یعنی افراد پس از دریافت پیام، خودش روی این پیام تولید دارد.

نویسنده و پژوهشگر حوزه رسانه اظهار کرد: امروزه جریان تزریقی و بالادستی و عمودی رسانه شکست خورده است و نظام ارتباطات به جای نظام عمودی به افقی مبدل شده است که این امر یک قدرت بزرگ را به جامعه و مردم و تفکرها داده است.

لسانی یادآورشد: باید زیرساخت تولید محتوا را آماده کنیم تا مردم از آن استفاده کنند. اولاً اینکه مردم باید بالاترین محتوا را تولید کنند. این جمعیت میلیونی در صورت تولید محتوا می توانند کمپین ساز و ترندساز باشد.

وی گفت: وقتی یک جریان میلیونی شکل می گیرد می تواند به راحتی ترند سازی کند. برخی افراد یا مجهز به سواد رسانه ای نیستند یا تقابلی بین معنویت و رسانه درک می کنند. یعنی بین آرامش معنوی و مطرح سازی تقابلی را باهم درک می کنند. این افراد معمولا می گویند که بگذارید در حال خودمان باشیم. اصولاً در نسل جدید و نسل آلفا و زد، افرادی داریم که با رسانه ها و مطرح کردن ها مشکلی ندارند و می توانیم روی این نسل کار ویژه تری انجام دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha