چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ |۸ صفر ۱۴۴۶ | Aug 14, 2024
پیاده روی اربعین

حوزه/ میرحسینی، مستندساز گفت: فیلم‌سازی در حوزه راهپیمایی اربعین باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، زیرا کارهایی با این محوریت به دلیل حضور زائران از سراسر دنیا، قادر است مخاطب جهانی داشته باشد.

سید حمید میرحسینی، مستندساز در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، بیان کرد: ساخت فیلم دینی یکی از مهم‌ترین و ویژه‌ترین بخش‌ها در مستندسازی است. برای همین نیز اهمیت ویژه داشته و باید با تخصص و حرفه‌ای‌گری کامل به آن ورود کرد. فیلم مستند دینی موظف است جدا از اینکه به مفاهیم دینی توجه می‌کند واقع‌گرایی خود را هم حفظ کند. این دست فیلم‌ها نیز باید زبانی مردم پسند داشته باشد تا مخاطب را تحت تأثیر خود قرار دهد.

وی افزود: برای مستندهای دینی، دو شکل فیلم‌سازی را می‌توان متصور شد. ابتدا فیلم‌هایی که به صورت مستقیم مفاهیم یا مناسک دینی را مورد نظر دارند برای مثال وقتی موضوع مستندی عزاداری امام حسین(ع) است این کار اثری دینی محسوب می‌شود، نمونه‌های این قبیل تولیدات را بارها شاهد بوده‌ایم، در این شکل فیلم‌سازی کارگردان حتماً باید به موضوع مورد نظر باور و ایمان قلبی داشته باشد.

میرحسینی ادامه داد: نوع دیگری که در آن می‌توان به موضوعات دینی توجه داشت آثار اجتماعی است. برای مثال وقتی در مستندی خانواده‌ شهدا یا جانبازان را نشان می‌دهیم در حقیقت به موضوعی دینی نظر کرده‌ایم. همچنین می‌توانم به موضوع ایتام اشاره کنم. نظر شخصی من این است گاهی مواقع کارهایی که موضوعات دینی در آن به صورت غیرمستقیم بیان می‌شود جریان‌سازی و تأثیرگذاری بیشتری دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که تصویرگری از راهپیمایی اربعین در حوزه مستند تا چه حد کاربرد دارد، بیان کرد: راهپیمایی اربعین به رویدادی جهانی تبدیل شده است که در آن افراد از کشورهای مختلف حضور پیدا می‌کنند پس فیلمی که در این حوزه ساخته شود انتظار می‌رود مخاطبان بین‌المللی هم داشته باشد. فیلم‌سازی در این عرصه تنها به کارهایی خلاصه نمی‌شود که راهپیمایی اربعین نشان می‌دهد، بلکه مستندهایی که به تأثیرات این فریضه در زندگی و خانواده اشاره دارد هم می‌تواند اتفاقی خوشایند محسوب شود.

این مستندساز در انتها تاکید کرد: من در عموم کارهایم تلاش کرده ام موضوعات دینی را به انحای مختلف مورد توجه قرار دهم. برای مثال در یکی از فیلم‌هایم مادری به تنهایی سرپرستی سه کودک معلول خود را بر عهده داشت. بعد از ساخت و نمایش این مستند اتفاقات خوبی برای این خانواده رخ داد. مستندسازی باید بیشتر حمایت شود چون تاثیراتش کاملاً عینی است. منظورم از حمایت امکان دیده شدن این قبیل تولیدات به شکل عمومی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha