چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ |۸ صفر ۱۴۴۶ | Aug 14, 2024
کد خبر: 1176814
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
طاهره حیاتی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران قم به تشریح نکات کاربردی برای اساتید پژوهش پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، طاهره حیاتی در اولین نشست هم‌اندیشی با اساتید راهبر پژوهشی استان قم که به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قم برگزار شد، عنوان کرد: این نشست به منظور هدفمندی و یکپارچه‌سازی تولید مقالات بانوان طلبه در راستای مشارکت گسترده و اثرگذار در مجامع علمی، همایش‌های ملی و بین‌المللی و در جهت تحقق چشم‌انداز حوزه‌های علمیه خواهران در رسیدن به مرجعیت علمی بانوان طلبه برگزار شده است.

وی جهت دهی به نگارش مقاله را حائز اهمیت دانست گفت: کسانی که به نوعی در انتخاب موضوع و نگارش مقاله طلاب نقش دارند باید راهنمایی در انتخاب موضوع و نگارش به مقالات جهت بدهند یعنی در راستای نشریه یا همایش باشد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران قم با اشاره به اینکه نگارش و ارائه دو عنصری هستند که باید در کنار هم باشند، بیان کرد: ارائه علمی مقاله در قالب نشست، کرسی علمی تخصصی و... از دیگر نکاتی است که اهمیت فراوانی دارد.

وی اظهار کرد: تجربه نگاری، تقویت رزومه پژوهشی، نگارش با روش های جدید، استفاده از ابزارهای کمک پژوهشی برای افزایش سرعت نگارش، تاکید بر زبان فارسی و آیین ویراستاری و نگارش (استفاده کمتر از اصطلاحات عربی و انگلیسی) و ایجاد پروفایل علمی از دیگر نکاتی است که راهبران پژوهش باید به آن توجه کنند.

مشکلات طلاب در نگارش

در ادامه خانم امیری عنوان کرد: نداشتن ساختار منطقی، توقف در پیش نویسی و خروج از بحث سه مشکل عمده طلاب در مرحله نگارش است.

وی ادامه داد: مشکل نداشتن ساختار منطقی به خاطر این است که طلاب ربط بین در منطق با درس روش تحقیق را درک نکردند. در نگارش مقاله به مواردی بر می خوریم که محل تلاقی منطق است، مثلا در نگارش عنوان و ریز عنوان‌ها این امر وجود دارد.

استاد پژوهش گفت: عدم آشنایی با شیوه های تحلیل و استدلال، نداشتن شجاعات علمی و عدم تمرکز در بحث از علل مشکل توقف پذیری در پیش نویس است. بسیاری طلاب به بحث تبلیغی و توضیحات طولانی عادت دارند که سبب می‌شود از بحث خارج شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق فاضل با بیان اینکه راهبری و آموزش از مهم ترین نکات است، عنوان کرد: اگر آموزش‌ها به صورت کامل صورت بگیرد نتیجه آن را خواهیم دید.

وی ادامه داد: گاهی طلاب وقتی با مشکلی مواجهه می‌شوند متوقف می‌شوند در حالی که کارهای پژوهش باید متوالی انجام شود و موالات داشته باشد.

استاد پژوهش با اشاره به اینکه پژوهش و مقاله متفاوت است اما برخی آن را به یک معنا می‌گیرند، بیان کرد: پژوهش تحلیل اطلاعات در فرآیند نظام مند است و مقاله قالب ارائه پژوهش است.

وی اظهار کرد: پژوهش دانش مهارتی است و مرحله اول در دانش های مهارتی، تقلید است به همین خاطر در پایه های ابتدایی تکراری نبودن موضوع نادرست است.

در پایان این نشست اساتید حاضر نظرات و نکات خود را بیان کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha