چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ |۸ صفر ۱۴۴۶ | Aug 14, 2024
روز عفاف و حجاب

حوزه/ پژوهشگر حوزوی به بیان حقوق بانوان از دیدگاه آیات و روایات پرداخت.

فاطمه سلطان محمدی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در رابطه با حقوق اجتماعی بانوان در قرآن و روایات عنوان کرد: اسلام به عنوان یک دین الهی، برای زنان ارزش و احترام فراوانی قائل است و نگاه ویژه‌ای به جایگاه زن در جامعه دارد و حقوق مشخصی را برای وی قائل است.

وی کرامت ذاتی انسان را از جمله این حقوق دانست و گفت: قرآن کریم انسان را به عنوان اشرف مخلوقات معرفی کرده و بر کرامت ذاتی او تاکید دارد. این کرامت ذاتی، شامل زنان و مردان به یک اندازه است.

مدرّس حوزه علمیه با بیان اینکه مسئولیت‌پذیری فردی دیگر حقوقی است که قرآن و روایات با آن اشاره کردند، اظهار کرد: اسلام بر مسئولیت‌پذیری فردی تاکید دارد و هر فرد را موظف می‌داند که در قبال اعمال و رفتار خود پاسخگو باشد. این اصل، برای زنان و مردان یکسان است.

وی در رابطه عدالت بیان کرد: عدالت یکی از مهم‌ترین اصول اسلامی است. در اسلام، عدالت به معنای دادن حق به حق‌دار است و این اصل در مورد حقوق زنان نیز صدق می‌کند.

دبیر انجمن پژوهشی تفسیر و علوم قرآن جامعة الزهرا (س) اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین حقوق اجتماعی بانوان که در قرآن و روایات به آن‌ها تاکید شده است، حق حیات و امنیت است. قرآن کریم به صراحت از حق حیات و امنیت همه انسان‌ها، از جمله زنان، سخن می‌گوید.(نساء،۹۲.۹۳؛ مائده۳۲)

وی تاکید کرد: حق مالکیت از دیگر حقوقی است که اسلام به آن تاکید کرده است. زنان در اسلام حق مالکیت بر اموال خود را دارند و می‌توانند به طور مستقل به معاملات مالی بپردازند.( نسا، ۳۲. نساء، ۱۲.۱۱)

سلطان محمدی در رابطه با حق تحصیل و علم‌آموزی گفت: اسلام بر اهمیت علم‌آموزی تاکید دارد و این حق برای زنان و مردان یکسان است. (رعد آیه ۱۶) همچین بر اساس این ۳۲ سوره نساء زنان می‌توانند در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی شرکت کنند و نقش فعالی در جامعه ایفا کنند.

وی با اشاره به حق ازدواج و تشکیل خانواده گفت: ازدواج یکی از حقوق طبیعی انسان‌ها است و اسلام به این حق به عنوان یک سنت حسنه نگاه می‌کند (روم،۲۱)

دبیر انجمن پژوهشی تفسیر و علوم قرآن جامعة الزهرا (س) یادآور شد: محدودیت‌هایی که گاهی برای زنان در نظر گرفته می‌شود، بیشتر به منظور حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی آن‌ها و ایجاد تعادل در زندگی خانوادگی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ؟ IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    0 0
    رعد آیه ۱۶، چه دلالتی دارد؟