پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ |۱۶ صفر ۱۴۴۶ | Aug 22, 2024
کد خبر: 1177951
۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۲
آخرالزمان

حوزه/ پدر و مادر بر تربیت فرزندان خود موظفند. نباید آنها را به حال خود رها کنند، من در رفتار و عمل اولاد خود شریک هستم. اگر صالح و متدین و خدمت گذار جامعه باشند، بعد از مرگ با آنها در عمل شریک هستم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرحوم آیت الله محمدعلی ناصری از اساتید اخلاق حوزه در یکی از دروس اخلاق خود به موضوع «سهل‌انگاری والدین برای تربیت فرزندان در آخرالزمان» پرداختند که متن آن بدین شرح است:

حقوق فرزند یکی از حقوقی است که روایات بسیار در این زمینه وارد شده است و بزرگان مذهب علمای اخلاق در کتب اخلاقی وظایفی برای پدر و مادر درباره تربیت فرزندان بیان کرده‌اند.

نبی اکرم صلی‌الله علیه وآله در بین اصحاب نشسته بودند که نظر کردند و فرمودند: وای بر پدر و مادران در آخرالزمان. اصحاب گفتند: مگر فرزندان این ها چه کردند، حضرت فرمود: وای بر فرزندان از دست پدر و مادران آخرالزمان، چه کوتاهی در حق این فرزندان می کنند، وای بر آنها. اصحاب گفتند: منظور پدر و مادر کافران هستند که بچه‌ها را به کفر دعوت می کنند ؟ حضرت فرمود: نه، بلکه پدر و مادران مؤمن که کودکان آخرالزمان را به فساد می کشانند. اصحاب تعجب کردند، چون پدر و مادر موظفند فرزند را تربیت به آداب اسلامی و شیعی کنند. کسی که خودش تابع ولایت است بچه‌های خود را نیز باید این طور تربیت کند.

پدر و مادر بر تربیت فرزندان خود موظفند. نباید آنها را به حال خود رها کنند، من در رفتار و عمل اولاد خود شریک هستم. اگر صالح و متدین و خدمت گذار جامعه باشند، بعد از مرگ با آنها در عمل شریک هستم و اگر گناه هم کند، چون من او را درست تربیت کردم شریک در گناهانش نیستم، چون به وظیفه پدری عمل کردم.

حضرت در ادامه روایت فرمود: به اولادشان فرائض را آموزش نمی دهند، در روایت هست «اَلْعِلمُ فی الصِّغَرِ کَالنَّقْشَ فی الْحَجَرِ»؛ علم در دوران کودکی مثل نقش است که روی سنگ حک شده باشد و پاک شدنی نیست. در کودکی به بچه‌ها اصول دین و فروع دین را بیاموزید.

در روایت دارد که اگر هفت ساله شد و مؤدب به آداب اسلامی نشد، پدر و مادر حق کتک زدن دارند، بچه را اگر به حال خود رها کردی دیگر دنبال اسلام و قرآن و نماز نخواهد رفت، بسیار مراجعه و نامه به من می‌نویسد که فرزند ما نماز نمی خواند. ببینید چه کردید که از دین و نماز روی گردان شده اند، بعضی از والدین بچه‌ها را تربیت اسلامی نمی کنند، حتی وقتی خود کودکان به دنبال یادگیری نماز و دین می روند والدین مخالفت می کنند.

در ادامه حضرت فرمود: من از این پدر و مادر بری هستم و آنها هم از من بری هستند، من پیغمبر آنها نیستم و آنها هم از امت من نیستند.

چیزی که بیشتر بچه ها را به فساد می کشد شبکه های ماهواره‌ای است که سبب شده عقاید حقه پایمال شود، بعضی می گویند چیزهای زشت و مستهجن شبکه ها را نمی بینیم. این طور نیست شما نمی بینی ولی وقتی فرزند شما در خانه تنها شد به سراغ شبکه ای می رود که نباید برود.

درس اخلاق | هشدار به والدین آخرالزمانی

ما مسئولیم در قبال فرزندان، ما مسلمان هستیم ما پیرو امیرالمؤمنین هستیم آیا حضرت این طور رفتار می کرد؟ آیا امام زمان علیه‌السلام راضی به این کار است که شما عامل فساد یعنی ماهواره در خانه داشته باشی و دم از امام زمان و اهل بیت علیهم‌السلام نیز بزنی؟!

به فکر فرزندان باشید چه بسیار پسران و دختران که با این شبکه ها فاسد شدند، مواظب باشید که با چه کسانی دوست هستند.

در روایت هست پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه وآله در راه می رفتند رسیدن به قبرستانی و گفتند از این جا سریع تر عبور کنیم، سریعاً رد شدند و رفتند، ولی هنگام بازگشت وقتی به همان قبرستان نزدیک شدند فرمودند آهسته تر حرکت کنید، از حضرت علت این کار را پرسیدند، فرمود موقعی که گفتم سریع برویم در قبرستان میتی را عذاب می دادند و حالا که برگشتیم آن فرد در حال راحتی و خوشی بود، پرسیدند علت این که عذاب را برداشتند چیست؟ فرمودند پسری داشت که به مکتب رفته و در آنجا گفته بسم الله الرحمن الرحیم درنتیجه عذاب را از پدرش برداشتند.

ما همه با هم برادر هستیم «إنَّما المؤمنونَ إخوةٌ»، باید حقوق برادری را به جا آوریم. حضرت سجاد علیه‌السلام حدود هشتاد حق را شمرده اند و امام باقر و امام صادق علیهماالسلام سی حق را شمرده اند که حضرت باقر علیه‌السلام می فرماید پنج تا از این حقوق رکن است، سی و پنج تا اهم و بقیه مهم هستند.

یکی از حقوق این است که هر خیری که برای خود می خواهی برای برادران خود هم بخواه و هر چیزی که برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند. حق دیگر اینکه احترام مؤمن را باید حفظ کنیم، مال و آبروی مؤمن باید حفظ شود و در حقوق مالی خیلی دقت کنیم تا حق یکدیگر را ضایع نکنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha