چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 21, 2024
کد خبر: 1178148
۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
1

حوزه/ وقتی می خواهیم از عظمت وحقانیت امام حسین (ع) یاد کنیم خطاب به آن امام عزیز می گوییم: (اشهد انک قد اقمت الصلاه) ما که شیعه و ارادتمند امام هستیم وقتی رستگار می شویم و از شفاعت حضرت برخوردار می شویم که در سفر و حضر و در همه حال نماز را اقامه کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز در یادداشتی با عنوان "اربعین و اقامه نماز" آورده است:

یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه دین و فرهنگ احیاء و گسترش و جهانی کردن سنت حسنه پیاده روی اربعین است. در سالهای اخیر بعد از اتحاد معنوی ایران و عراق در ایام محرم و صفر میلیون ها مسلمان و عاشق حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام با اشتیاقی وصف ناپذیر و با توش و توان خود ، بدون تشریفات سواره و پیاده رهسپار عتبات عالیات می شوند و با زیارت شهدای کربلا فریاد عدالت خواهی و ظلم ستیزی حماسه سازان کربلا را در دنیای معاصر طنین انداز می کنند.

راهپیمایی اربعین یکی از تجلیات ظهور قائم آل محمد(ص) است. در این حرکت شگفت انگیز قطره ها مشفقانه و عارفانه به هم می پیوندند و دریایی بزرگ از معرفت و اشتیاق و ارادت به وجود می آورند. اهل معنا در حرکت اربعین نشانه هایی از یک رنسانس معنوی مشاهده می کنند.

در این مسیر نورانی پیر و جوان، زن، مرد و کودک با رغبت و دلدادگی به سوی زیارت کسی می شتابند که در ظهر عاشورا نماز را بر جهاد و دفاع ترجیح داد و در بزنگاه نبرد میان حق و باطل میدان جنگ را به مصلی و محراب عبادت تبدیل کرد و در زیر آماج تیر ها و نیزه های جانکاه رکعتین عشق را به جای آورد و نشان داد که آفرینش انسان و خلقت همه هستی برای عبادت و اقامه نماز و ذکر الهی است.

شرکت در راهپیمایی اربعین به اعتباری تجدید میثاق با امام حسین علیه السلام برای ایستادگی در برابر ظلم و انحراف و فساد و صیانت از آزادگی و عدالت و ارزشهای توحیدی است. پیاده روی اربعین مدرسه خداشناسی و ولایتمداری و محل ظهور و بروز اخلاق محمدی (ص) است. در این مدرسه مردم به هم درس مواسات می دهند و درهای رحمت و محبت را به روی یکدیگر می گشایند.

اربعین میعادگاه سالکان موحد و محل تلاقی محبان اهل بیت عصمت و طهارت، و مکتب پرورش عبادالرحمن و محل رشد آینده سازان و پیشگامان و معماران تمدن نوین اسلامی است. اربعین جلوه ای از هنگامه محشر و رستاخیزی برای بیداری فطرت هاست. اربعین سرآغاز یک تحول بزرگ در جهان اسلام و مطلع برخاستن و انسجام امت واحده و سپیده دم حکمرانی توحیدی در پرتو حکومت جهانی واحد است.

خاستگاه اربعین جهان بینی توحیدی است. از این رو اربعین برای همه مسلمانان آزاده جهان اعم از شیعه و اهل تسنن بلکه برای بشریت یک فرصت حیات بخش و سرشار از موهبت الهی به شمار می آید. در تمدن مادیگرای معاصر خیلی از ارزش های معنوی و بنیان های اخلاقی متزلزل شده اند. در نهضت پویندگان راه اربعین، مکارم اخلاق و فضائل انسانی و اخوت و مروت و فتوت از وجاهت و پایگاه مستحکمی برخوردارند. و در دانشگاه اربعین کودکان خرد سال هم در کنار علمای حوزه های علمیه و استادان دانشگاه و صنعتگران و تاجران و معلمان و کارمندان و کارگران و جوانان و بانوان فرصت درس دادن به دیگران را دارند و در عمل با ادب و تواضع و مهمان نوازی و مواسات نظم اخلاقی جدیدی را به ارمغان می آورند.

در دنیای مادی افراد بیشتر به (ستد) می اندیشند و در پی (گرفتن) هستند در دنیای معنوی و زیبای اربعین، مردم به (داد) و (دهش) پای بندند و آنچه را دارند در طبق اخلاص می گذارند و به زائران تقدیم می کنند. داد و ستد اربعین مزین به صبغه الله است و دهنده و گیرنده سرشار از اخلاص و خیر اندیشی هستند و قصد تقرب به خداوند دارند. پیاده روی اربعین یک مناسک ساده و تکراری نیست. بلکه یک پویش انقلابی و حرکت آگاهانه و هدفمند و تحول آفرین است.

پشتوانه نظری اربعین همان فلسفه قیام امام حسین (ع) برای اصلاح امور امت اسلامی و دفاع از کیان قرآن و سنت و عترت رسول الله (ص) و اقامه عدل وحمایت از شریعت محمدی (ص) وتقابل با شرک و شقاوت سرکشی و عصیان و بیدادگری و طغیان است.

تمرکز روی ابعاد معرفتی اربعین از اهمیت وافری برخوردار می باشد. هریک از سالکان و پویندگان راه اربعین باید بدانند که در استمرار راه پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) چه رسالتی دارند و برای تحقق چه اهدافی قدم در این مسیر مقدس می گذارند. چهارستون نهضت انبیاء اقامه دین، اقامه عدل، اقامه کتاب آسمانی و اقامه نماز بوده است. ائمه اطهارعلیهم السلام از امام علی (ع) تا حضرت صاحب الزمان علیه السلام برای تحکیم این چهارستون نورانی و سقف برافراشته و مستقر بر آنها یعنی حکومت الله ماموریت های مشابه و همگن داشته اند.

حکمت جاودان (ان اعبدوالله و اجتنبواالطاغوت) سرلوحه کار همه پیامبران بوده است و امام حسین علیه السلام و پیروان او من جمله رهپویان اربعین بر مدار همین میثاق حرکت می کنند و از همان جاذبه و دافعه سفیران الهی برخوردارند.پوینده راه اربعین باید خود را در خیمه سیدالشهداء (ع) ببیند و بر وفق آرمان و منشور اعتقادی او حرکت کند و برای دستیابی به حیات طیبه طریق الحسین را برگزیند و با تهذیب و تعبد و جهت گیری درست در سمت امام به ایستد تا روانش از مصباح الهدی روشن گردد و مستعد ورود به سفینه النجات شود.

بنابراین مراکز علمی و دانشگاهی و حوزه های علمیه و نهادهای فرهنگی و انقلابی باید در ذیل خورشید (الذین یبلغون رسالات الله) نور افشانی کنند و ابعاد معرفتی پیاده روی اربعین را آموزش و اعتلاء دهند. سازوکارهای این معرفت افزایی نباید رسمی و خشک و فرساینده طراحی شوند. بلکه باید متناسب با مقتضیات روز ارائه گردند.

تولید نرم افزارها و جهت دانشی و بینشی دادن به نوحه ها و مراثی و مواعظ و سخنرانی های کوتاه و آموزنده و بیان اهم مسائل جهان اسلام و مشکلات مسلمین و تمرکز بر آموزه های قران و احادیث در مسیر رهپویان اربعین و تبیین رسالت مسلمانان در برابر مستکبران و تعلیم نقش مقاومت اسلامی واجد اهمیت است. در راس همه اقدامات فرهنگی، مجهز کردن موکب ها به امام جماعت و مکان مناسب برای اقامه نماز و برگزاری نماز جماعت باشکوه اولویت دارد. تبلیغ چهره به چهره و ایجاد انگیزه برای اقامه نماز در اول اوقات شرعی و به جماعت و انتشار تصاویر و اخبار آن در رسانه ها به قصد فرهنگ سازی از کارهای ضروری در مراسم پیاده روی اربعین است.

وقتی می خواهیم از عظمت وحقانیت امام حسین (ع) یاد کنیم خطاب به آن امام عزیز می گوییم: (اشهد انک قد اقمت الصلاه) ما که شیعه و ارادتمند امام هستیم وقتی رستگار می شویم و از شفاعت او برخوردار می گردیم که در سفر و حضر و در همه حال نماز را اقامه کنیم.

امام علی (ع) می فرمایند: (اُوصِیـکُم بالصَّـلاهِ و حِفظِها، فإنّها خَیرُ العَمَلِ و هِیَ عَمودُ دِینِکُم) شیعه مولی الموحدین اهل اقامه نماز و حرکت بر مدار عبادت الهی است و طبعا در پیاده روی اربعین حفظ ستون دین از اهم واجبات است و کم توجهی احتمالی به آن عقوبت دارد. ترویج و تعلیم زیارت مزین به اقامه نماز در پیاده روی اربعین مستلزم برنامه ریزی و حضور عالمان ورزیده در موکب ها و همگانی و مردمی کردن امربه معروف و پخش به موقع اذان و فراخواندن زائران، به اقامه نماز جماعت و تشویق و ترغیب نوجوانان و جوانان برای پیوستن به صفوف نماز گزاران است.

آموزش موکب داران و خادمان با اخلاص و ایجاد فضای مناسب و امکانات طهارت و وضو در جوار موکب ها حائز اهمیت است. متولیان مرکز تخصصی نماز و ستاد اقامه نماز و ستاد مرکزی اربعین و سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و بسیج و وزارت امور خارجه و حوزه علمیه و استانداری های مستقر در غرب کشور و رسانه ملی می توانند با تشکیل جلسات کارشناسی نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنند و از هم اکنون برای سالهای آینده تدابیر لازم را اتخاذ کنند. وزانت دادن به وجهه فرهنگی و عبادی موکبها و بسنده نکردن به ابعاد رفاهی از رسالتهای مهم دستگاههای فرهنگی و دینی کشور است.

امروزه بعد از اجتماع عظیم حج ابراهیمی و عمره مفرده حرکت بین المللی و با عظمت رهپویان اربعین حسینی (ع) بزرگترین کنگره امت واحده از همه ملت ها وکشورهای اسلامی و مناطق مسلمان نشین جهان به شمار می آید. آراستن این کنگره جهانی به اقامه نماز جماعت با شکوه بر مبنای رهنمودهای حکیمانه رهیر فرزانه انقلاب اسلامی کار بزرگ روزگار ماست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha