شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ |۱۸ صفر ۱۴۴۶ | Aug 24, 2024
کد خبر: 1178647
۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲
نجمه صالحی

حوزه/ مدرس حوزه و دانشگاه گفت: حضور زنان در پیاده روی اربعین نشان‌دهنده ظهور الگوی سوم زن مسلمان است؛ زنی که هم محترم و مقدس است و هم آزاد و مختار، و در عین حال در جامعه و سطح بین‌المللی تأثیرگذار است. 

نجمه صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: در طول تاریخ به ویژه تاریخ اسلام، ذکر نام مردان در صحنه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، بیشتر از بانوان بروز دارد و شمار زنانی که نامشان در این زمینه به ثبت رسیده، معدود است؛ اما حضور زنان در ساحت‌های گوناگون، امری جدید محسوب نمی‌شود. بانوان، در عرصه‌های گوناگون حضوری پویا داشته و همواره از خود آثار و نشانی به جای گذارده‏اند و این امر تا به امروز ادامه دارد.

وی بیان کرد: در گردهمایی اربعین نیز که به عنوان یک جنبش جهانی تبدیل شده، نقش زنان در آن بسیار تأثیرگذار است اما در بخش ناپیدای این جاده‌ عاشقی قرار دارند.

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: زنان در این رویداد نه تنها به عنوان زائر، بلکه به عنوان مدیران و موکب‌داران حضور دارند، که نشان‌دهنده ظهور الگوی سوم زن مسلمان است؛ زنی که هم محترم و مقدس است و هم آزاد و مختار، و در عین حال در جامعه و سطح بین‌المللی تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: این بانوان به فکر دیده شدن و امتیاز خاص و... نیستند بلکه در حال انجام وظیفه‌ی خود هستند اما نیاز به رسانه‌ای شدن و جریان‌سازی پس از اربعین وجود دارد تا پیام و اهداف آنان نظیر دفاع از حریم حیا، عفاف و خانواده، در سراسر جهان گسترش یابد.

این پژوهشگر یادآور شد: اگر یک زن، در شناخت امام و هدف و راه او مستحکم باشد و به معرفت اصلی رسیده باشد، در شناخت و معرفت فرزند، خانواده و جامعه تأثیرگذار است. پیمودن جاده‌ انتظار، استقامت و پایداری، در این وادی، وابسته به درک صحیح از پیشوای موعود است، چه بسا این بانوان به این درک رسیده‌اند و خلوص این مادران در وجود تک تک فرزندان‌شان نهادینه شده است.

وی افزود: رویداد بزرگ اربعین فراتر از کشورهای مسلمان، افراد مختلفی از سراسر جهان را نیز جذب کرده است، از جمله زنانی که پس از آشنایی با اربعین به اسلام گرویده‌اند و با اقدامات خود، جریان‌ساز شده‌اند.

اربعین، پایگاه یاوران آخرین موعود

صالحی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های اربعین، «نظم معنوی» آن است. خلاف آنچه که در بعضی موارد به ‌نظر می‌رسد شاید نظم دقیقی رعایت نشده باشد؛ اما وقتی به صورت کیفی‌تر تأمل می‌کنیم، متوجه می‌شویم در این‌جا نوعی نظم حاکم است که باعث می‌شود میلیون‌ها نفر در یک زمان و جغرافیای محدودی بتوانند حوائج عادی زندگی خودشان را تأمین ‌کنند و در عین حال، احساس سلوک در یک طریق معنوی داشته باشند.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر اربعین حسینی، تفاوت و حتی توسعه معنایی برخی مفاهیم معنوی است. معنویت‌هایی مانند اعتکاف معمولاً یک مکان خاص و یک ثبات و تمرکزی دارد؛ اما اربعین حسینی یک اعتکاف جمعی سیار است، عبادتش از جنس عبادتِ در حال حرکت است که در آن اقداماتی از جنس زندگیِ عادی نظیر خوردن، حرف زدن، خوابیدن، نماز خواندن و هر کاری از این جنس کنش‌ها، انجام می‌شود لذا در اینجا مفهوم "اعتکاف" توسعه می‌یابد.

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: اربعین حسینی مقیاس‌های عددی و آماری را نیز تغییر و توسعه می‌دهد؛ مثلا نهایتِ اطعام یک وعده غذایی عظیم، در جوامع امروزی کمتر از پنج میلیون‌نفر با کمک چندین کشور ذیل هدایت صلیب سرخ به زلزله‌زدگان بوده است؛ حال آن‌که مردم عادی سوای دولت و نیروهای اجباری، در طریق الحسین علیه‌السلام نقش اساسی دارند و عهده‌دار چند وعده غذایی برای افرادی چندین برابر این تعداد هستند.

وی بیان کرد: از طرف دیگر اگر روحیه معنوی حاکم بر مراسم اربعین، در همه امور حاکم شود؛ دیگر کار در ادارات، کسل کننده و حداقلی نخواهد بود. اقتضاء تمدن اسلامی این است که بازیگران و افرادش با روحیه جهادی و حتی فراتر از آن باشند و این حلم و صبر در مسیر پیاده‌روی هویداست و حضور در این مسیر، تمرینی برای تحقق تمدن نوین اسلامی و روزهای ظهور است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha