یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
اراک

حوزه/ استاد مدرسه علمیه الزهرا اراک گفت: نمایش خیل گسترده زائران حسینی در رسانه‌های جهانی مردمان دنیا را به بررسی و مطالعه سیره و منش مکتب حسینی که بزرگترین الگوی مقاومت و ظلم ستیزی مسلمانان جهان و تسلیم نشدن در برابر ستمگران است ترغیب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اراک، سفر اربعین، سفر تزکیه و پاک کننده روح از آلودگی‌هاست. رسانه های غربی در حال بایکوت کردن این مراسم عظیم هستند چون اذعان دارند که تمام نقشه هایشان را خنثی می کند.

در همین زمینه با یکی از اساتید حوزه علمیه خواهران استان مرکزی که سال هاست در مدرسه علمیه الزهرا اراک در حال تدریس درس تاریخ است مصاحبه ای انجام دادیم که آن را به سمع و نظر شما می رسانیم:

بایکوت مراسم اربعین توسط رسانه های غرب به چه علت است؟

این رسانه ها همواره هر حادثه منفی را در بوق وکرنا می کنند، حتی اگر این حادثه به خودی خود در عراق کوچک باشد، آن را به یک موضوع مهم وجنجالی تبدیل می کنند و طبق برنامه های خود پیوسته تلاش می کنند که حاکمیت، ثبات و توسعه عراق و حتی جهان اسلام را هدف قرار دهد. بنابر این پر واضح است که از روی عمد و کاملا آگاهانه مراسم اربعین را نادیده می گیرند تا به خیال خود به ملت عراق،اسلام وتشیع ضربه بزنند.

چرا که چنین مذهب قدرتمندی نمی گذارد زورگویان در دنیا هر کار دلشان خواست، انجام دهند این رسانه ها اربعین را منبع قدرت فوق العاده ای می دانند که به مسلمانان و همه ی دوستداران اهل بیت(ع) و حتی همه ی آزادگان جهان توانمندی و نیروی معنوی بی نظیری می دهد که از آن برای مقابله با مشکلات، خنثی کردن نقشه های دشمنان، مصونیت بخشیدن به خانواده ها از انحراف و تشویق جوانان به پایبندی به دین ،ارزشها و اخلاق متعالی اسلامی و انسانی ، کمک گیرند و همگان می دانند غرب مدتهاست علیه چنین ارزشهایی ، اعلام جنگ شدید کرده است.

ظرفیت‌های تقریبی و بین الادیانی اربعین چه موضوعاتی است؟

زمینه‌های مشترک بین ادیانی در موضوع مصائب امام حسین علیه السلام وجود دارد یکی از این زمینه‌های مشترک مسئله شهادت است، شهادت در ادیان مختلف و بلکه در فرهنگ‌های مختلف مطرح است صحبت از شهادت ثارالله خون جوشان و موثر در زندگی اجتماعی است که همه ظرفیت‌های ادیان را فعال می‌کند.

امام حسین علیه السلام شبکه‌های بین ادیانی بسیاری دارد و همه زمینه ها را برای گفتگو بین ادیان مختلف بلکه بین فرهنگ‌های گوناگون فراهم می‌کند صحبت از امام حسین علیه السلام صحبت از یک شهید آرمانی و بزرگ است این مسائل تنها در ادبیات اسلامی و شیعی مطرح نیست بلکه در ادبیات بین ادیانی نیز معقول و پذیرفته است.

موضوع مرگ شرافتمندانه در بین فرهنگ‌هایی که تاریخ مقاومت ایستادگی و مبارزه را در گذشته خود دارند نیز مطرح است به همین خاطر است که کشوری مانند چین که اساساً دغدغه دینی ندارد نیز فیلمی مانند شیار ۱۴۳ را خریداری می‌کند چرا که مادر شهید و تقدس شهید در همان فرهنگ سکولار نیز مسئله مهم و مورد توجه است بنابراین امام حسین(ع) علاوه بر ایجاد گفتگوی موثر مفید و سازنده به این ادیان هم زیستی بین ادیان را نیز تا حدودی رقم می‌زند.

دستاوردهای گسترده اربعین برای جهان اسلام را بیان کنید

کسانی که توفیق زیارت اربعین حسینی را با پای پیاده داشتند اذعان می‌کنند این سفر، سفر تزکیه و پاک کننده روح از آلودگی‌هاست و این مسلماً یکی از پیامدها از آثار و برکات بیشمار این سفر معنویست آثاری که نتایج آن نه تنها شامل زائران بلکه نصیب کل جهان اسلام و جامعه بشری می‌گردد از پیامدهای روشن مراسم شکوهمند اربعین می‌توان افزایش قدرت سیاسی مکتب اهل بیت علیه السلام دانست در همین سال‌ها نمایش خیل گسترده زائران حسینی در رسانه‌های جهانی مردمان دنیا را به بررسی و مطالعه سیره و منش مکتب حسینی که بزرگترین الگوی مقاومت و ظلم ستیزی مسلمانان جهان و تسلیم نشدن در برابر ستمگران است ترغیب می‌کند.

اخیرا دنیا شاهد بود که این مراسم شکوهمند چه تاثیر گسترده‌ای در تزلزل قدرت جریان تکفیری داعش در عراق به همراه داشت و شکست و اضمحلال آنان در این کشور را سرعت بخشید. این موضوع به اذعان کارشناسان سیاسی یکی از مهمترین عوامل پیروزی شیعیان در عراق و دیگر مناطق بوده است.

بر این اساس همایش پرشکوه اربعین علاوه بر بعد معنوی و مذهبی دارای آثار گسترده سیاسی و اجتماعی در سطح بین المللی است برگزاری چنین همایش باشکوهی در کمال امنیت دارای پیام‌های مهمی برای منطقه و جهان می‌باشد، از نگاه تحلیلگران سیاسی برگزاری مراسم اربعین سال‌های اخیر به رغم دشمنی‌های گسترده استکبار علیه نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته به تقویت اقتدار جهانی نظام دینی به عنوان نماد مقاومت در برابر استکبار و یگانه حامی مستضعفان و آزادی خواهان جهان کمک کند.

اربعین حسینی مراسم مردمی است چه کنیم مردمی بماند و مردمی اداره شود؟

بر اساس توصیه مقام معظم رهبری مردمی بودن اربعین جز ارکان اصلی سیاست‌هاست قطعاً دولت و حاکمیت وظیفه دارد امنیت و تسهیلات و زیر ساخت‌های لازم را در اختیار زائران قرار دهد و هماهنگی بین بخشی را نیز انجام دهد مانند بسیج ناوگان حمل و نقل و ایجاد تدابیر بهداشتی لازم در سال‌های اول که پیاده‌روی اربعین تازه آغاز شده بود به دلیل اینکه مردم با برخی از اقدامات آشنا نبودند به همین دلیل بیشتر از سوی دولت و حکومت اقدامات انجام می‌شد اما در حال حاضر بعد از گذشت چند سال از اربعین کارها در اختیار مردم و بسیار بیشتر از دولت انجام می‌شود اما خیلی جاها احساس می‌شود که اقدامات حکومتی بیشتر انجام می‌شود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در زمانی مبعوث شدند که زنان ودختران جایگاه درستی در جامعه نداشتند از زنده بگور شدن دختران تا پایین بودن جایگاه زن در جامعه مرسوم بود ،پیامبر اسلام در سایه اسلام اقداماتی برای شائنیت بخشیدن به زنان در جامعه انجام دادند.حضرت زینب سلام الله علیها در خانواده ای پرورش یافت که حضرت زهرا سلام الله علیها و امیر المومنین علی علیه السلام نقش دهنده و تربیت کننده شخصیت او بودند و توانست در واقعه عاشورا پیام آور قیام امام حسین علیه السلام باشند و رسالت تبین را برعهده گرفتند وثابت کردند که اگر زن جسمش در اسارت دشمن باشد درونش در راه خدا باشد و در کاخ ظلم یزید فریاد حق خواهی سر دهد و این حق خواهی نماد و الگویی در تمام تاریخ است این عزت خواهی وعظمت انسانی توسط حضرت زینب سلام الله علیها درسی است برای مردان و زنان مسلمان که حقیقت شکست ناپذیر است.

اربعین فرصتی برای تربیت فرزندان و انسجام خانواده است اینکه خانواده در مسیری حرکت می کند که همواره سختی و چالشها وجود دارد در طول راهپیمایی همه باید مسایل خود را حل کنند وبه یکدیگر کمک کنند وابستگی کودکان به خانواده کمتر می شود معنویت فضا وهم چنین شکوه راهپیمایی آثار مثبتی را در تفکر کودکان وتقویت نگرش خانواده دارد.

اربعین یک حرکت ولایت مدارانه است، کلام رهبری بر نگاه شخصی اولویت دارد در اربعین تمایلات شخصی مقدم نمی شود بر ولایت و وحدت جمعی و هر قدمی که در اربعین برداشته می شود دشمن را عصبانی تر می کند وجود زنان در مسیر راهپیمایی اربعین خود یک حماسه آفرینی تربیتی و دینی است که انسجام خانواده را مستحکمتر می کند، زنان مسلمان با حجاب خود در مسیر اربعین رسالت خود را به عنوان سفیر اسلام به نمایش گذاشته وخود تبلیغ اسلام و دفاع از آرمانهای امام راحل و انقلاب اسلامی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha