یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
سخنرانی آیت الله علم الهدی  روز اربعین حرم مطهر رضوی

حوزه/ امام جمعه مشهد گفت: زیارت اربعین ثابت می‌کند انقلاب کربلا در نگاه اول مسئله اجرایی و عملیاتی بود که مقابله با یزید و یزیدیان بود، اما نگاه دوم مبارزه با یک اصل حاکم بر زندگی فرهنگی و اجتماعی مردم آن روز، یعنی مبارزه با جهل و سرگردانی بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، امروز یکشنبه ۴ شهریورماه در مراسم اربعین حسینی در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی در جمع زائران و مجاوران حضرت رضا(ع)، اظهار داشت: با گذشت ۴۰ روز از روز عاشورا به یاد اربعین امام حسین(ع) ما بایستی مراتب ارادت و عشق خود را به ساحت مقدس سیدالشهدا(ع) این شور عاشورایی را تجدید کنیم.

وی با طرح این این سوال که موسس اربعین چه کسی بود؟ گفت: عده‌ای معتقدند موسس اربعین جابربن عبدالله انصاری است که بعد از عقب ماندن از قیام و همراهی با سیدالشهدا(ع) در مقابله با دشمن خودش را در اربعین به زیارت آن حضرت رساند، اما در حقیقت موسس اربعین جابر نیست موسس اربعین اهل بیت سیدالشهدا(ع) هستند.

وی اضافه کرد: آنها اربعین را تاسیس کردند، هدف از بزرگداشت اربعین همین بود که خواستند جریان کربلا و مصائب آن حضرت را پیگیری کنند تا به فراموشی سپرده نشود، در واقع هدف از برگزاری اربعین به وسیله اهل بیت امام حسین(ع) تجدید حرکت بود و با یادآوری خاطره عاشورا خواستند جریان به پا خاستن امام حسین(ع) را به مردم یادآوری کنند.

وی با بیان اینکه تلاش اهل بیت(ع) پس از شهادت امام حسین(ع)، زنده کردن خصوصیات انقلاب امام حسین(ع) در جامعه اسلامی، اندیشه و ذهن مردم است، خاطرنشان کرد: اهل بیت امام حسین(ع) در اربعین به کربلا برگشتند که زیارت قبور شهدا در اربعین بوده و در آن تردیدی نیست و در غیر آن اربعین معنا ندارد.

آیت الله علم الهدی به منابعی که به مسئله اربعین پرداختند اشاره کرد و یادآور شد: مسئله برگشت اهل بیت(ع) در اربعین اول امکان پذیر است و اصل قضیه را مرحوم طاووس(ره) در کتاب ظهور بیان کرده، او معتقد است اهل بیت(ع) اربعین اول برگشتند، زیرا وقتی محاسبه کنید برگشتن در اربعین تقریبا دور از ذهن نیست در هنگام حرکت اهل بیت از کوفه به طرف شام بعضی‌ها گفتن هجدهم و بعضی حتی بیست و دوم محرم هم قطعی دانستند که در طی ۱۰ روز قافله طی کرده و در عین حالی که در بین راه هم معطلی‌هایی داشته است.

وی توضیح داد: حتی دو جنگ در این مدت اتفاق افتاد یکی در قلعه ماردین و یکی در شهر نصیبین که عده‌ای از شیعیان در این دو مورد با لشکر عمر سعد جنگیدند که خواستند سرهای بریده و اهل بیت(ع) را از آنها پس بگیرند، با اینکه دو جنگ در وسط راه اتفاق افتاده این مسیر از کربلا از کوفه تا به شام بین ۱۰ تا ۱۲ روز طی شده است.

وی به رویدادهای تاریخی و اجتماعی حضور اهل بیت(ع) در شام اشاره کرد و گفت: همه قبول دارند ورود اهل بیت(ع) به شام در روز اول ماه صفر بوده تا دوازدهم صفر هم بیشتر توقف اهل بیت(ع) در شام نبوده است، زیرا شام با ورود اهل بیت(ع) دگرگون شد، مردم شام تغییر مزاج دادند، فرهنگ مردم شام که طرفدار بنی امیه بودند به کلی عوض و دگرگون شد، لذا دستگاه یزیدی بیشتر از دوازدهم صفر نمی‌توانست اهل بیت(ع) را در شام نگهداری کند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، هدف از حضور اهل بیت(ع) را در اربعین تجدید عاشورا بیان کرد و یادآور شد: مسئله انقلاب کربلا یک جریان است و تنها اختصاص به یک روز ندارد و مردم نباید این واقعه انقلاب را فراموش نکنند، لذا حضور خانواده امام حسین(ع) عراق را دگرگون کرد و مردم کوفه و شیعیان کوفه را نسبت به مسئله عاشورا تحریک کرد.

هدف از قیام امام حسین(ع) مبارزه با جهل بوده است

وی به تشریح هدف از قیام عاشورا و فلسفه اربعین با تکیه به مضامین زیارت اربعین پرداخت و ابراز کرد: در واقع فلسفه اربعین امام حسین(ع) با فلسفه عاشورا گره خورده است، زیارت اربعین ثابت می‌کند انقلاب کربلا در نگاه اول مسئله اجرایی و عملیاتی بود که مقابله با یزید و یزیدیان بود، اما نگاه دوم مبارزه با یک اصل حاکم بر زندگی فرهنگی و اجتماعی مردم آن روز، یعنی مبارزه با جهل و سرگردانی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: زیارت اربعین قیام امام حسین(ع) این گونه تعبیر می‌کند، پروردگارا وجود مقدس امام حسین(ع) بذل محجه کرد، برای اینکه بندگان تو را از ناآگاهی از جهل و از سرگردانی گمراهی نجات بدهد یعنی این عبارت ثابت می‌کند آن چه که در حکومت یزید و جامعه فرهنگی در آن زمان حاکم بوده است، از جهالت مردم ناآگاه، بی‌سواد که در منجلاب ضلالت و گمراهی به سر می بردند امام حسین (ع) در این راه با خون خود مردم را از جهل نجات دادند.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: جامعه‌ای که یزید پرور می‌شود جنایت‌ها و بیدادگری‌ها بر مردم حاکم می‌شود تا مردم در جهل، ضلالت، گمراهی بمانند و نتوانند حق را تشخیص دهند و مردم سرنوشت خود را به حاکم جنایت کار واگذار کنند، لذا هدف قیام امام حسین(ع) نجات مردم از گمراهی بود.

وی با بیان اینکه در جریان اربعین در زیارت ناحیه مقدسه در عباراتی از این زیارت خداوند متعال دو پرده از کربلا به ما نشان می‌دهد، اظهار کرد: امام حسین(ع) در کربلا فقط با یزید و عمر سعد جنگ نکرد بلکه اصل جنگ امام حسین(ع) با ناآگاهی و جهالت مردم بود و راهی جز با شهید شدن نداشتند تا مردم را با واقعیت و جریان نابکارانه نظام حکومت یزید آگاه کنند.

وی به دوران دفاع مقدس و فرمایشات امام خمینی(ره) که می‌فرمودند راه قدس از کربلا می‌گذرد اشاره کرد و گفت: امروز این تعبیر را می‌توان این گونه نشان داد که پیاده روی اربعین که شروع می‌شود با این جمعیت چند میلیونی انسان‌ها به طرف کربلا راه می‌افتند و در مسیر جاده کربلا مرگ بر اسرائیل می‌گویند و از صهیونیست بیزاری می‌جویند.

وی خاطرنشان کرد: امروز می‌توان معنای فرمایشات امام خمینی(ره) در باره آزادی قدس از سرزمین کربلا را فهمید، اربعین، کربلا، فلسطین و غزه را از چنگ صهیونیست نجات می‌دهد.

نقش اربعین حسینی در مبارزه با رژیم صهیونیستی

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: مسئله سقوط صهیونیست و مسئله آزادی قدس احتیاج به یک حرکت جمعی همگانی مردمی دارد که اربعین امام حسین(ع) و کربلا سازنده آن است، در اربعین این جریان رشد پیدا می‌کند و مظاهر او را امسال در جریان اربعین کاملاً مشاهده کردیم.

وی حضور اهل بیت(ع) در روز اربعین را ساختن عاشورای دوم بیان کرد و گفت: در واقع این حضور تثبیت کننده عاشورای اول بود، در زیارت اربعین نیز ویژگی‌های کسانی که در مقابل امام حسین(ع) شوریدند را این گونه توصیف می‌کند، امام صادق(ع) در این زیارت سه مولفه برای آنها بیان می‌کنند، اهل دنیا بودند، فریفته مال و ثروت این دنیا و به دنبال هوای نفس و شهوت رانی و اهل قدرت طلبی بودند.

وی با اشاره به اهمیت اربعین در اندیشه ائمه اطهار(ع)، خاطرنشان کرد: امام عسکری(ع) نشانه شیعه بودن را زیارت اربعین قرار دادند که از نشانه‌های شیعه این است که زیارت اربعین می‌رود، زیارت اربعین به عنوان یک اصل در زندگی است که مطالبات کربلا را پیگیری می‌کند.

امام جمعه مشهد، با بیان اینکه اهداف امام حسین(ع) و جریان عاشورا بدون اربعین بی‌معناست، تأکید کرد: امام عسکری(ع) از خصائص ویژه شیعه زیارت اربعین بیان می‌کنند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha