سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ |۲۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 27, 2024
کد خبر: 1179192
۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵
مسجد تمدن ساز

حوزه/ حجت الاسلام اسماعیلی با تاکید بر اینکه وضعیت مساجد باید از حالت معبدگونه به مسجد امت ساز و جامعه پرداز تغییر پیدا کند، گفت: در مسجد جامعه پرداز و امت ساز، مومن مجاهد تربیت می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، حجت الاسلام ابراهیم اسماعیلی، امام جمعه خوسف اظهار داشت: با نگاه تمدنی می توان مساجد را به کارکردهای اصلی رساند.

وی با تاکید بر اینکه راه نجات انقلاب، فرهنگ اسلامی و جوانان از مسجد می گذرد، افزود: اگر مساجد ما آباد شوند جامعه ما رنگ عمران و آبادانی را خواهد دید و با نگاه تمدنی به مسجد می توان هسته های مقاومت را در مسجد شکل داد.

حجت الاسلام اسماعیلی در ادامه عنوان کرد: مساجد نسبت به تشکیل حلقات میانی و هسته های مقاومت وظیفه‌مند هستند و اگر به نقش کارکردهای مسجد در تاریخ صدر اسلام و پیروزی انقلاب اسلامی توجه کنیم می بینیم که مساجد محور مقاومت در عرصه نظامی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بوده اند.

امام جمعه خوسف ادامه داد: در پیروزی انقلاب این مردم و خصوصا جوانان بودند که مساجد را پر کردند و علمای اسلام، مساجد را به عنوان مرکزی برای تعلیم، تربیت، روشنگری افکار و اذهان، مورد استفاده قرار دادند و مسجد، مرکزی برای حرکت، آگاهی، نهضت و افشای اسرار زمامداران فاسد و خودفروخته رژیم طاغوت شد.

حجت الاسلام اسماعیلی با بیان اینکه نشانه های کارکرد محور مقاومت در مسجد با دریافت پیام شهدا و رفاقت با آنان به وضوح قابل مشاهده و درک است، افزود: بیشتر شهدای ما بچه های مسجد یا تربیت یافتگان مسجد بوده اند و این که شهدای ما تربیت یافتگان و از جمع بچه های مسجد هستند یک نعمتی است که شکرش را باید به جا بیاوریم و شکرش به این است که شهدا را بشناسیم و یاد و پیام شهدا در مساجد طنین انداز باشد.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت مسجد برای رشد و تعالی غافل نشویم، گفت: امروز برای تغییر وضعیت مساجد از حالت معبدگونه به مسجد امت ساز و جامعه پرداز باید با برنامه ریزی و صبر راهبردی از تمامی ظرفیت‌های معین مسجد استفاده کنیم و آینده را به کمک مسجد بسازیم.

امام جمعه خوسف عنوان کرد: در مسجد جامعه پرداز و امت ساز است که مومن مجاهد ساخته می شود و هیچ تشکل اجتماعی و نهادی نیست که بتواند مومن مجاهد تربیت کند لذا لازم است مساجد بر اساس نگاه راهبری امامین انقلاب که برگرفته از منطق قرآن است، مدیریت شوند.

حجت الاسلام اسماعیلی گفت: در این مسیر پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یاوران و بازوهای مسجد می توانند کمک کنند تا کارکردهای مسجد و نقش های منفعل در مساجد ما فعال شود و به سمت مساجد طراز حرکت کنیم و به فرموده امام راحل همه ما نسبت به مسجد تکلیف داریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha