جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ |۲۴ صفر ۱۴۴۶ | Aug 30, 2024
جبار آذین کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون

حوزه / کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون با تاکید بر ضرورت ورود هنرمندان به میدان معرفی دستاوردهای پیاده روی اربعین و حمایت مسئولان فرهنگی از این آثار، خواستار مسابقات فرهنگی ملی برای تولید آثار مرتبط با حماسه عظیم مردمی شد.

جبار آذین منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرگزاری حوزه اظهار کرد: راهپیمایی اربعینامروز تبدیل به پلی برای عبور از دنیای مادی و پیوستن به جهان معنا و معنویت شده و چشم‌های جهانیان را به خود خیره کرده است.

وی افزود: عظمت و شور و عشق زائران کربلا و زیارت امام حسین (ع) افزون بر جلوه‌گری اعتقادی شیعیان و مسلمانان از منظر سیاسی نیز، نمایشی از قدرت و وحدت جهان اسلام است. میلیون‌ها شرکت کننده در آیین پیاده‌روی اربعین، هر کدام قصه‌ای دارند و خواسته‌ها و امیدها و حاجت‌هایی که برخی به آنها است یافته و بعضی در مسیر تحقق آن حرکت می‌کنند. این پویندگان راه جلوه و جلال حق، از سراسر دنیا به اقیانوس زائران اربعین می پیوندند و یافته‌ها و خاطرات و تجربه‌های ِغنی و آموزنده روحانی و انسانی حاصل این سفر مقدس معنوی است که هرکدام و هر تجربه و هر قصه‌ای درباره آنها می‌تواند و باید درامتداد تولید آثار شاخص دینی در سینما و تلویزیون و تاتر به تصویر کشیده شده و در قلب ادبیات به یادگار ماند.

آذین ادامه داد: اربعینیان و پیاده‌روی اربعین، دارای ویژگی‌ها و ظرفیت‌های فراوان نمایشی و دراماتیک سازنده و تحول آفرین است که باید مدنظر مدیران هنری و فرهنگی و هنرمندان قرار بگیرد. زائران کربلا و زیارت امام حسین (ع) افزون بر جلوه‌گری اعتقادی شیعیان و مسلمانان، از منظر سیاسی نیز نمایشی از قدرت و وحدت جهان اسلام است. میلیون‌ها شرکت‌کننده در آیین پیاده‌روی اربعین، هر کدام قصه‌ای دارند و خواسته‌ها و امیدها و حاجت‌هایی که برخی به آنها است یافته و بعضی در مسیر تحقق آن حرکت می‌کنند. این پویندگان راه جلوه و جلال حق، از سراسر دنیا به اقیانوس زائران اربعین پیوسته‌اند و سرشار از دست یافته‌ها و خاطرات و تجربه.های ِغنی و آموزنده روحانی و انسانی هستند که حاصل این سفر مقدس معنوی است که هرکدام و هر تجربه و هر قصه‌ای درباره آن‌ها می‌تواند و باید در امتداد تولید آثار شاخص دینی در سینما و تلویزیون و تئاتر به تصویر کشیده شده و در قلب ادبیات به یادگار ماند.

کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه پژوهش می‌تواند کارکرد تولیدات هنری با محوریت اربعین را بالا برد، اذعان کرد: توجه به مسائلی چون عشق و ایمان و باور دینی و نمایشگری جنبه‌های گوناگون حماسه عاشورا و تاثیرگذاری اعتقادی، اجتماعی، ملی و جهانی پیاده‌روی اربعین از نکات مهمی است که باید در پژوهش و نگارش و تصویرسازی در اولویت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: مهمترین نقش تاثیرگذار در آثار هنری با مضامین پیاده‌روی اربعین، ترسیم و نمایش زیبای زندگی عاشقان و عارفان اربعینی است که چنانچه درست و جذاب و هنرمندانه رنگ هنر به خود بگیرد با استقبال مردم به میان خانواده‌ها رفته و یک جریان اعتقادی ملی و جهانی را سامان می‌بخشد و در این راستا وظایف متولیان امور فرهنگی و دینی و حمایت‌های خوب آنها از هنرمندان و تولیدات آثار اربعینی سنگین و تعیین‌کننده است.

آذین درباره آسیب‌های رایج در تولیدات هنری اربعینی، گفت: ورود عناصری چون ظاهرسازی، غلو، بازی‌های سیاسی، سوءاستفاده‌های فرهنگی، حرکت‌های نازیبا که قادرند حریم و حرمت قامت نورانی پیاده‌روی اربعین را خدشه‌دار کنند از مهمترین آسیب‌ها بوده و می‌تواند سبب ایجاد انحراف از مسیر درست اربعینی شود. همچنین تولید آثار ضعیف و سطحی فرهنگی و هنری. بنابراین استفاده از مدیران کاربلد و هنرمندان متدین و متعهد در این عرصه، کارساز خواهد بود.

آذین درباره نقش حمایت‌های دولتی نیز چنین توضیح داد: مسئولیت مدیران فرهنگی در حمایت و جریان‌سازی حرکت ملی و جهانی پیاده‌روی اربعین، خطیر و بنیادین است. دعوت از تمام جریان‌ها و تشکل‌های اعتقادی و دینی و فرهنگی تحت لوای «فرهنگ‌سازی پیاده روی اربعین» و ایجاد همدلی و همراهی و قراردادن هزینه و امکانات و حمایت‌های لازم از هنرمندان توانا، وظیفه اول نقش حمایتی و نظارتی و هدایتی این سازمان‌ها است.

وی در انتها بیان کرد: برای ارتقای این حرکت فرهنگی، تشکل و کارگروه‌های ویژه تعیین شود و هنرمندان و کارشناسان امور هنری و دینی هم در آنها عضویت داشته باشند. حتی می‌توان مسابقات فرهنگی ملی برای تولید آثار مرتبط با پیاده‌روی اربعین ترتیب داده و جوایزی ارزنده به بهترین آثار و هنرمندان اهدا کرد. از متولیان سینما و رسانه ملی نیز می‌توان خواست با تولیدات خوب خود در این راستا همگام بوده و مشارکت کنند. در هر حال حمایت کارشناسانه و تخصصی دستگاه‌های فرهنگی و مذهبی از هنرمندان و آثار قوی وِ غنی در این ارتباط مهمترین راه و روش فرهنگی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha