پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ |۲۳ صفر ۱۴۴۶ | Aug 29, 2024
شهید باهنر

حوزه/ شهید باهنر در سال ۱۳۴۱ برای انجام مقدمات سفر و آموزش زبان انگلیسی (زبان دوم ژاپنی‌ها)، عازم تهران شد؛ اما بعد از چند ماه تحولاتی پیش آمد که ایشان ماندن در تهران و مبارزه با رژیم ستم شاهی را به رفتن به ژاپن ترجیح داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، هشتم شهریور در تقویم جمهوری اسلامی ایران سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر به دست منافقین است که به همین مناسبت خاطره‌ای از شهید باهنر تقدیم شما فرهیختگان می‌شود.

در سال ۱۳۴۱ قرار شده بود یک نماینده از طرف حوزه علمیه قم برای تبلیغات‌ اسلامی عازم ژاپن شود. قرعه به نام شهید محمدجواد باهنر افتاد.

ایشان برای انجام مقدمات سفر و آموزش زبان انگلیسی که زبان دوم ژاپنی ها محسوب می شد، عازم تهران شد؛ اما بعد از چند ماه تحولاتی پیش آمد که ایشان ماندن در تهران و مبارزه با رژیم ستم شاهی را به رفتن به ژاپن ترجیح داد.

ایشان درباره لغو سفر ژاپن به یکی از دوستانش می نویسد:

«من می‌توانستم به این سفر بروم، مسلمانان ژاپن و شرق آسیا را ببینم و برای آن‌ها سخنرانی کنم.

مدتی هم به دور از قیل و قال و کارهای نشریه و درس و مشق حوزه و دانشگاه در سواحل زیبای ژاپن برای خودم قدم بزنم و از طبیعت زیبای آنجا لذت ببرم.

اما رحلت آیت الله بروجردی و بیعت علما و مراجع با امام خمینی از سویی و شاخ و شانه کشیدن های اخیر رژیم از سوی دیگر سبب شد که عطای ژاپن را به لقایش ببخشم و در تهران بمانم.

بله قصد دارم تهران ساکن تهران شوم؛ چون احساس می‌کنم حضور بیشتر در هیئت‌های مؤتلفه و ارتباط با مراکز فرهنگی تهران از جمله دانشگاه، دست ما را برای کارهای بهتر و بیشتر باز می‌کند».

منبع: کتاب گلستان در آتش، صفحه ۲۲.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha