شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ |۲۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 31, 2024
1

حوزه/ کتاب «گفتارهایی در باب تجسم اعمال» اثر محمدباقر شریعتی سبزواری منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «گفتارهایی در باب تجسم اعمال» اثر محمدباقر شریعتی سبزواری در ۱۳۶ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

از قرآن کریم و روایات رسول خدا و ائمه معصومین(ع) در می‌یابیم که در روز قیامت، افزون بر برانگیخته شدن انسان، اعمال و کردارش نیز در برابر او حاضر می‌گردد؛ بنابراین تجسم یا تجسد اعمال به معنای مجسم شدن اعمال، اعتقادات و نیت‌های انسان و ظهور و بروز آن‌ها به صورتی مناسب با عمل است.

کتاب پیش رو به قلم استاد محمدباقر شریعتی سبزواری، گفتارهایی است درباره تجسم اعمال در قیامت که مجموعه آرا در این زمینه را مستند به آیات و روایات بررسی می‌کند.

ساختار اثر

این کتاب در هفت گفتار تألیف شده است؛ گفتار اول با عنوان «تجسم اعمال در قرآن و روایات» تجسم اعمال در آیات را طی ۱۶ آیه و تجسم اعمال در روایات را طی هفت روایت بررسی کرده و به تبیین گناه عمل را می‌سوزاند و فایده عقوبت در آخرت می‌پردازد.

نویسنده در گفتار دوم با عنوان «تجسم اعمال» تجسم و بقای اعمال، انرژی اعمال و تجسم اعمال و علوم تجربی را مورد تاکید قرار داده است.

گفتار سوم با عنوان «معمای خلود(عذاب ابدی)» عقاید گوناگون و متضاد در باب خلود، علت‌های وجود تفسیرهای انحرافی و خلود در قرآن راه شرح داده و خلود در برخی ادیان، خلود نوعی و تجسم روابط در آخرت را به رشته تحریر درآورده است‌.

«قیامت کبری» عنوان چهارمین گفتار از این کتاب است.

گفتار پنجم با عنوان «بهشت و جهنم در آخرت» بهشت و جهنم مخلوق‌اند، آیا حیوانات هم حشری دارند؟ و حشر حیوانات در کتاب و سنت را بیان کرده و زندگی دوزخیان، ماهیت آتش جهنم و زندگی در ۲۲۰ درجه حرارت را مورد بررسی قرار داده است.

گفتار ششم با عنوان «زندگی در بهشت برین» فلسفه خلقت جهنم، اقسام کیفرها و ساز و کار تبدیل عمل به جزا را تشریح کرده و هدف اصلی لقاءالله، جایگاه مستضعفان در قیامت و اعراف در روایات را تبیین می‌کند.

هفتمین و آخرین گفتار از کتاب حاضر با عنوان «ابدیت سرنوشت نهایی» پاسخ دقیق‌تر را به نگارش درآورده است.

برشی از اثر

* زندگی در ۲۲۰ درجه حرارت

برخی اشکال می‌کنند چگونه در چنین حرارتی، موجودات زنده می‌توانند تاب آورند یا مردگان زنده شوند؟! خوشبختانه علم نمونه‌هایی را در این زمینه کشف کرده و به این نتیجه رسیده است که می‌توان امکان ادامه حیات را در شدیدترین وضعیت حرارتی ثابت کرد، زیرا زیست شناسان گفته‌اند حیات، یک واقعیت مرموز و پیچیده است که در اندرون ذرات بسیار ریز اتم‌ها، مولکول‌ها، ژن‌ها پنهان می‌گردد و از دستبرد حوادث و تغییر و تحول محفوظ مانده میلیون‌ها سال به ادامه به انتظار محیط مساعد وضعیت مناسب دقیقه شماری می کند. هنگام آماده شدن شرایط، زندگی از درون اتم‌ها سر برآورده به سرعت به طرف صورت اولیه حرکت می‌کند.

یکی از این کتاب‌های علمی می‌نویسد: مورلی مارتین یک تیکه از سنگ‌های «آزوئیک» را که عمر آنها بین صد تا چهارصد میلیون سال است در کوره الکتریکی بین دو تا سه هزار درجه حرارت داده و سپس آن را که مانند کف شده بود، بیرون آورد و باز ۲۲۰ درجه حرارت داد. آنگاه در داخل مایع مخصوصی زیر اشعه ایکس یا ماورای بنفش قرار داد و با کمال تعجب دید دانه‌های آن از هم جدا شده و ذرات ریزی به وجود آمدند. بعد از ادامه این عمل، او متوجه شد ذرات ریز به شکل مولکول خرچنگ و ماهی‌های کوچک درآمدند و گاه شکل مولکول فیل، کرگدن، میمون و غیره به خود می‌گیرند! این کشف بزرگ به قدری آن دانشمند را مبهوت و هیجان زده کرد، که جان خود را از دست داد، ولی ثابت شد یاخته‌ها و سلول‌های چند میلیون ساله موجودات زنده که به صورت فسیل و سنگ درآمده‌اند، زنده مانده و در انتظار فرصتی به سر می‌برند تا حیات دوباره یابند؛ عجیب‌تر آنکه با ۱۲۰۰ درجه حرارت باز هم زنده می‌مانند.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha