شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ |۲۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 31, 2024
مرجع تقلید

حوزه/ تقلید از ضرورت‌های عقله. کسی که چنین ادعایی کنه یا معنای سخن خود رو نمی‌دونه یا گرفتار آفت فکریه. چون ما پیوسته جز در مورد بسیار ناچیزی، زندگی خود رو با مراجعه به دیگران و تقلید از اونا سپری می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام اکبر مظفری در کانال خود به انتشار مطالبی با عنوان «الو سلام حاج آقا» پرداخته که تقدیم نگاه شما خواهد شد.

- سلام بفرمایید.


+ حاج آقا منظور از تقلید چیه؟


- به دانشمندی که احکام دینی رو از راه استدلال به دست می‌آره، مجتهد و عملش رو اجتهاد می‌گن. کسی رو هم که به مجتهد مراجعه می‌کنه، مُقلد و مراجعه‌اش رو تقلید می‌گن.


+ چرا باید تقلید کرد؟


- چون اسلام به پیروانش دستور داده معارف و احکام دینی را یاد بگیرن و منبع این معارف رو هم کتاب خدا و سنت حضرات معصومین علیهم السلام قرار داده. روشنه که به دست آوردن همه معارف دینی از کتاب و سنت برای عامه مردم میسّر نیس، پس ناچار باید گروهی از مسلمانان که توانایی به دست آوردن معارف اسلام رو از راه استدلال داشته باشن، آن رو آموخته و به دیگران بیاموزن و دیگران نیز باید به اونا مراجعه کرده و در احکام دینی از اونا تقلید کنن.


+ تقلید فقط به احکام دینی مربوطه؟


- نه. تقلید به صورت طبیعی در زندگی مردم جریان داره. چون انسان کارهای خودشو با فکر و اراده انجام می‌ده و تصمیماتش رو با اطلاع و آگاهی می‌گیره. پس باید یا خودش در همه امور خبره و متخصص باشه و یا به خبره و متخصص مراجعه کرده و به نظرات او عمل کنه. آیا ما هنگام بیماری به پزشک مراجعه نمی‌کنیم؟ در واقع بیمار در امور پزشکی مقلد و پزشک متخصصه.


+ در این صورت کسی نمی‌تونه مدعی بشه که در زندگی اصلا تقلید نمی‌کنه.


- همین طوره. تقلید از ضرورت‌های عقله. کسی که چنین ادعایی کنه یا معنای سخن خود رو نمی‌دونه یا گرفتار آفت فکریه. چون ما پیوسته جز در مورد بسیار ناچیزی، زندگی خود رو با مراجعه به دیگران و تقلید از اونا سپری می‌کنیم.


+ تقلید در کدوم گزاره‌های دینی جایزه؟


- تقلید در عبادات و معاملات و سایر دستورهای عملی دین اَس.


+ در کدوم گزاره‌های دینی تقلید جایز نیس؟


- در اصول دین که از امور اعتقادیه، تقلید جایز نیس. چون در اصول دین، ایمان و عقیده مطلوبه نه عمل. هرگز نمی‌توان ایمان دیگران رو ایمان خود تلقی کرد. نمی‌شه گفت خدا یکی اَس چون پدران یا دانشمندان ما می‌گن یا همه مسلمانان به آن اعتقاد دارن. هر فرد مسلمان باید اصول دین رو از راه دلیل بدونه، اگرچه به طور ساده‌ای باشه.


+ ممنون حاج آقا


برداشتی از کتاب: تعالیم اسلام، (اجتهاد و تقلید)، تالیف: علامه سید محمدحسین طباطبایی (ره)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha