شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ |۱۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 17, 2024
کد خبر: 1176417
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
شک

حوزه/ شک، مقدس است؛ اما نه هر شکی. تنها شکی مقدس است که انسان را به سوی تحقیق و کشف حقیقت رهنمون کرده و در او درد روحی جهت وصول به یقین ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام اکبر مظفری در کانال خود به انتشار مطالبی با عنوان «الو سلام حاج آقا» پرداخته که تقدیم نگاه شما خواهد شد.

- سلام بفرمایید.


+ حاج آقا شک چگونه در ذهن پدید می‌آد؟


- وقتی انسان در برابر یک سلسله مجهولات قرار می‌گیرد که نمی‌تواند آنها را بفهمد، دچار تردید و ابهام شده و حالت استفهام پیدا می‌کند که به آن شک می‌گویند.


+ شک در دین خوب است یا بد؟


- شک، تزلزل و عدم اطمینان است و در دین پسندیده نیست، چون دین دنبال ایمانِ توام با یقین است. قرآن کریم همیشه مردم را به ایمان دعوت می‌کند.


+ یعنی هیچ‌گونه شک مثبتی در نهاد دین وجود ندارد؟


- چرا انسان تا شک نکند به یقین نمی‌رسد. شک از این نظر که دالان و معبر خوبی برای رسیدن به ایمان و یقین است، خوب و مطلوب است. شکاک تا مادامی که در شک خود نمانده، آن رو به عنوان هدف، منزل و جایگاه استقرار برنگزیده و برای رسیدن به یقین تلاش و کوشش کند، شکش نه تنها ناصواب نیست، بلکه مقبول و مقدس هم است.


+ یعنی در دینی که طالب ایمان و یقین است، شک مقدس است؟


- بله. اما نه هر شکی. تنها شکی مقدس است که انسان را به سوی تحقیق و کشف حقیقت رهنمون کرده و در او درد روحی جهت وصول به یقین ایجاد کند. والا شکاکی که در شکش مانده و هیچ تقلایی برای گذر از معبر شک و رسیدن به مرحله یقین نکند، شکش مورد تایید و پسند دین نیست.


+ شک افراد کثیرالشک چگونه است؟


- این قبیل شک‌ها نوعی وسواس و بیماری است که از ضعف عقل ناشی می‌شود. چنین شک‌های بی‌پایه و اساس، نامقدس و بی‌ارزش است و علاجی جز بی‌اعتنایی ندارد.


+ پس شک در حوزه دین جای نگرانی ندارد؟


- شک در گزاره‌های دینی تا مادامی که به تحقیق عالمانه برای وصول به حقیقت منجر شود، نه تنها نگرانی ندارد، بلکه مقدس و نوعی فضیلت است. دین نیز از این جهت که حقیقتی جاودانه است هر چقدر مورد تردیدها و کاوش‌های محققانه قرار بگیرد، نه تنها آسیبی نمی‌بیند که حقانیتش روشن‌تر و چهره‌اش پرفروغ‌تر می‌شود.


+ ممنون حاج آقا



برداشتی از کتاب: پانزده گفتار، (جستجوی حقیقت)، تالیف: متفکر شهید استاد مرتضی مطهری (ره)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha