شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ |۲۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 31, 2024
افشارنیا

حوزه/ مدیرکل صداوسیما مرکز اصفهان گفت: همان طور که در سایر رشته‌ها چهره‌های شاخصی وجود دارند، در حوزه قرآن نیز باید با تولیدات رسانه‌ای و مستندسازی به چهره‌های ماندگار و موفق پرداخته شود.  

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، یوسف افشاری‌نیا ظهر امروز در حاشیه چهل‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان اصفهان اظهار کرد: جامعه ایران اسلامی، قرآنی است و ترویج فرهنگ و معارف قرآنی در آن باعث می‌شود که روح فرهنگ اسلامی و آموزه‌های دینی و قرآنی همواره در جامعه جاری باشد.

وی افزود: هر رویداد قرآنی به نوعی باعث نمود بیشتر این اثرات در جامعه شده و موجب آن می‌شود که چهره جامعه و فرهنگ اسلامی که برگرفته از آموزه‌های قرآنی و دینی است خود را نشان دهد.

مدیرکل صداوسیمای مرکز اصفهان ادامه داد: به تعبیری رویدادهای قرآنی به عنوان یک ظرفیت بسیار خوب در جهت غنای فرهنگی ما می‌تواند موثر باشد و جایگاه دینی ما را در مقابل آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی که امروزه وجود دارد تقویت کند.

وی با اشاره به وظایف نهادهای فرهنگی در ترویج معارف قرآن تصریح کرد: در جامعه ما دستگاه‌های فرهنگی با کارکردهای مختلف مسئولیت دارند و با توجه به این تعدد و تنوع نهادهای فرهنگی و نوع مواجهه آنها با مسائل موجود در این زمینه، اگر هم‌افزایی بین آنها وجود نداشته باشد نمی‌توان به نقطه مطلوب رسید.

افشاری‌نیا افزود: یکی از عمده‌ترین مسائل ما در حوزه‌های فرهنگی این است که نهادهای مسئول در این زمینه هم‌راستا و همگرا باهم حرکت نمی‌کنند درصورتی که این همگرایی موتواند موجب ارتقا فرهنگ و کاهش مشکلات در این زمینه شود.

وی با تاکید بر ضرورت تعامل بین دستگاهی در زمینه گسترش فرهنگ قرآنی بیان کرد: هر کدام از دستگاه‌های فرهنگی توانمندی و ظرفیت‌های ویژه‌ای در کنار وظایف خاص خود دارند اما همه آنها می‌توانند با همگرایی بیشتر به هم‌افزایی فرهنگی کمک کنند؛ این موضوع به ویژه در حوزه فرهنگ قرآنی که نهادهای مختلفی در آن دخیل هستند بسیار حائز اهمیت بوده و همکاری این دستگاه با هم باعث می‌شود که مسائل فرهنگی در این زمینه به صورت جامع‌تر دیده شود.

مدیرکل صداوسیما مرکز اصفهان در ارتباط با نقش رسانه‌ها در گسترش معارف و فرهنگ قرآنی در جامعه عنوان کرد: گسترش فرهنگ و معرف قرآنی و به طور کلی ترویج فضائل اخلاقی و نفی رذائل، کار فرهنگی بوده و ابزار خاص خود را می‌طلبد؛ رسانه‌ها به عنوان یک رکن مهم و ابزاری فرهنگی در این راستا کارکردهای خود را در موضوعات مختلف دارند.

وی ادامه داد: رسانه ملی نیز با تنوع شبکه‌ها و ظرفیت‌های خود، در زمینه گسترش علوم و فرهنگ قرآنی به عنوان یک رسانه مرجع که در همه سطوح جامعه حضور و بروز دارد می‌تواند فعالیت کند؛ در رسانه ملی اقداماتی مثل پخش نهضت‌های جمع‌خوانی و روخوانی قرآن و همچنین ترویج معارف قرآنی به صورت تخصصی از شبکه‌های تلویزیونی و رادویی بسیار کمک‌کننده بوده است.

افشاری‌نیا افزود: معرفی حافظان و قاریان برجسته و همچنین فعالان این حوزه به عنوان نمونه‌های موفق جامعه می‌تواند در گسترش فرهنگ قرآنی موثر باشد و به نظر می‌رسد که رسانه ملی در ترویج این موضوع و توجه به آن رویکردی مهم و موفق داشته است.

وی با تاکید بر اهمیت پرداختن به شخصیت‌های برجسته قرآنی توسط رسانه‌ها تصریح کرد: در مسابقات قرآنی تعامل رسانه‌ها و برگزارکنندگان در زمان اجرای رویداد مناسب بوده است اما بعد از اعلام نتایج، برگزیدگان قرآنی فراموش می‌شوند در صورتی که این افراد باید در رسانه معرفی شوند و درمورد زندگی، زمینه‌های موفقیت و تاثیر انس با قرآن در زندگی آنها مستندهایی تولید شود.

مدیرکل صداوسیما مرکز اصفهان افزود: با تولیدات رسانه‌ای و معرفی چهره‌های موفق در زمینه انس با قرآن باید در زمینه الگوسازی اقدام کنیم تا همانطور که در سایر رشته‌ها چهره‌های شاخصی وجود دارند، در حوزه قرآن نیز چهره‌های ماندگار و موفقی را در جامعه معرفی و تشنگان معارف قرآن از آنها به عنوان الگو استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha