شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ |۲۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 31, 2024
کد خبر: 1179962
۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۱
عباس امینی

حوزه/ سقط جنین عمدی همواره آسیب‌هایی در هر جامعه‌ای به همراه دارد. در شرایط کنونی آسیب به سلامت مادران، حرام بودن از نگاه شرع، و محقق‌نشدن چشم‌انداز جمعیتی کشور، از جمله این مباحث است. بهترین مشاوران خانواده‌ها برای جلوگیری از این آسیب، فعالان حوزه بهداشت و درمان هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، حجت الاسلام عباس امینی، امام جمعه شاهرود روز شنبه در کارگاه تبیین ابعاد فقهی، حقوقی و امنیتی سقط جنین عمدی که در دانشگاه علوم پزشکی این شهر، با اشاره به ابعاد فقهی سقط عمدی جنین، گفت: سقط عمدی جنین به نظر تمامی علمای شیعه و سنی حکم قتل نفس دارد و حرام است.

حجت الاسلام امینی افزود: قتل نفس به ناحق در آیات متعدد قرآن کریم و از زوایای مختلف نکوهش شده است.

وی با اشاره به اینکه کشتن انسان از نظر علمای اهل سنت و شیعه حرام است، ابراز کرد: سقط جنین عمدی کفاره و دیه دارد، حتی اگر در روزهای آغازین انعقاد نطفه باشد.

امام جمعه شاهرود با اشاره به اینکه مجازات فقهی شامل مادر، پزشک و مامای دخیل در این امر می‌شود، اظهار کرد: جنین حتی در روز اول انعقاد نباید عمدی از بین برود و حکم قتل نفس دارد؛ مگر اینکه خطر قطعی برای سلامتی مادر در میان باشد.

وی با اشاره به اینکه دیه سقط جنین عمدی پنج مرحله دارد، افزود: مرحله نخست از روز اول انعقاد نطفه تا ۴۰ روز بعد آن که ۲۰ مثقال طلا دیه دارد تا مرحله پنجم که بعد از ۱۲۰ روز می‌شود شامل یک‌هزار مثقال طلا معادل حدود ۱۶۰ میلیارد ریال به قیمت روز دیه تعیین شده است.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه دیه سقط جنین قصاص نیست، تصریح کرد: سقط جنین عمدی نباید عادی انگاری شود و ناقص الخلقه بودن جنین، دلیل موجهی برای این گناه نیست، همان‌طور که در جامعه نمی‌توان یک نفر را به دلیل مشکل عقب ماندگی از بین برد.

حجت الاسلام امینی اظهار کرد: درباره موانع و مشکلات اقتصادی خانواده‌ها در فرزندآوری باید اعتقاد به رزاقی پروردگار و نگاه توحیدی را رواج داد. تحقق این امر موجب کاهش آمار سقط جنین می‌شود.

وجود تذکرهای قانونی در باب سقط جنین عمدی

سیدحسن میرکمالی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شاهرود هم در این کارگاه آموزشی گفت: ماده ۵۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تمام مقررات مربوط به سقط جنین عمدی را تذکر داده است.

میرکمالی افزود: بر اساس این قانون سقط جنین ممنوع و از جرایم عمومی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق این قانون در مورد سقط جنین عمدی مجازات مشخصی برای پزشک، پرستار، ماما، داروساز، پزشک خانگی، فراهم کننده وسایل سقط و همچنین راهنمایی کننده، در نظر گرفته شده است.

دادستان عمومی و انقلاب شاهرود ادامه داد: حبس، دیه و ابطال مجوز فعالیت از جمله مجازات‌های سطوح مختلف است که بسیاری از افراد از آن مطلع نیستند.

ضرورت مراقبت‌های سلامت از ازدواج تا فرزندآوری

ایاد بهادری منفرد، رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود هم در این گارگاه آموزشی به مسوولیت همگان در خصوص افزایش جمعیت کشور اشاره کرد و گفت: مسوولان و نخبگان درباره تبیین اهمیت فرزندآوری باید توجه ویژه داشته باشند.

بهادری منفرد به جایگاه پزشکان و پرستاران اشاره کرد و گفت: قبل، هنگام و بعد از ازدواج مردم با حوزه بهداشت و درمان در ارتباط هستند و این فرصتی مناسب برای فرهنگ‌سازی است.

وی با اشاره به اینکه نباید تا سال ۱۴۲۵ پنجره جمعیتی کشور بسته شود، افزود: این فرصت طلایی نیازمند برنامه‌ریزی مدون و حساب شده است.

بهادری منفرد با اشاره به اینکه جمعیت عامل امنیت کشور است، ابراز کرد: یکی از راه‌های جوانی جمعیت جلوگیری از سقط جنین عمدی است که باید در این زمینه با بسیج همگانی سعی در فرهنگ‌سازی موثر داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود هم با ارایه آمارهای جمعیتی شهرستان و بررسی شاخص‌های سقط عمدی و غیرعمدی گفت: بهترین و کوتاه‌ترین راه نجات کشور در بحران‌های جمعیتی جلوگیری از سقط جنین است.

مهدی میرزایی با بیان اینکه تغییر ذهنیت درباره سقط جنین ضروری است، ابراز کرد: مراقبین سلامت آموزش‌های غیرمستقیم را در دستور کار داشته باشند تا بتوان در طول زمان ذهنیت‌ها را تغییر داد.

نگاهی به بحران جمعیتی در کشور

حجت الاسلام ابراهیم باغشنی، مسئول دفتر نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود هم به ابعاد چند وجهی سقط جنین اشاره کرد و گفت: آگاهی مردم از دیدگاه دینی درباره سقط جنین توسط روحانیون به خوبی انجام نشده است.

حجت الاسلام ابراهیم باغشنی افزود: یک موضوع ضد ارزش به مرور زمان به ارزش تبدیل شده است و در حال حاضر مهمترین مساله جمعیتی در کشور تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: با بازگرداندن این ارزش به جایگاه اصلی خود، مشکل تا حد زیادی حل می‌شود.

شایان ذکر است: این کارگاه آموزشی با حضور پزشکان، ماما، بهورزان و مراقبین سلامت در سالن مجازی دانشکده پزشکی برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha