یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ |۲۶ صفر ۱۴۴۶ | Sep 1, 2024
حمید عبداللهیان

حوزه/ استاد درس خارج حوزه علمیه شاهرود گفت: امروز مهمترین نیاز امّت اسلامی جهت الگوگیری از شخصیت پیامبر مکرم (ص)، خُلق کریمانه و رحمت گسترده به عنوان عامل وحدت‌بخش و انسجام‌آفرین در درون قلمرو اسلامی، و دوم صبر و استقامت آگاهانه و عزت‌مندانه در برابر طاغوت‌ها و مستکبران جهانی، مانند آن‌چه امروز در فلسطین مظلوم می‌گذرد است.

حجت الاسلام حمید عبداللهیان شاهرودی استاد درس خارج حوزه علمیه شاهرود در گفت و گو با خبرنگار حوزه در سمنان، به مناسبت شهادت پیامبر خاتم (ص)، با اشاره به عقلی بودن مبانی اسلام، گفت: مهمترین عامل پیشرفت اسلام، مبانی اعتقادی استوار عقلی و همسوی با فطرت انسانی است که هر کسی در خلوت خود به آن فکر می‌کند، موجب تصدیق می‌شود و در گام دوم، اخلاق و سیره عملی حضرت رسول اکرم (ص) که قلوب را به خود جذب کرده است؛ کما اینکه در دنیای معاصر نیز شتاب اسلام گرایی در بین جوانان و نخبگان بیش از گرایش به ادیان دیگر است.

امام جمعه موقت شاهرود در ادامه این گفت و گو با اشاره به اینکه امت اسلام هم اکنون به تمسک به ویژگی های پیامبر (ص) نیاز مبرم دارد، افزود: امروز، مهمترین نیاز امت اسلامی به خُلق کریمانه و رحمت گسترده به عنوان عامل وحدت بخش و انسجام آفرین در درون قلمرو اسلامی، و دوم صبر و استقامت آگاهانه و عزت‌مندانه در برابر طاغوت ها و مستکبران جهانی، مانند آن‌چه امروز در فلسطین مظلوم می‌گذرد است.

استاد حوزه علمیه شاهرود در بخش دیگری از این گفت و گو، الگوگیری از سیره پیامبر در مقابل مخالفان را ضروری دانشته و بیان داشت: سیره پیامبر اکرم (ص) در مقابل منافقان و کفار، این بود که پس از رحمت و رأفت و هدایت گری، رویکردی مبتنی بر بی اعتمادی و هشیاری و سختگیرانه اتخاذ می فرمودند، کما اینکه قرآن کریم در سوره مبارکه منافقون می‌فرماید: «هُمُ العَدُوّ فَاحذَرهُم قاتَلَهُمُ الله» آنها دشمن واقعی هستند از آنها دوری کن، خدا آنها را بکشد.

وی ادامه داد: چنین بیان تندی در قرآن کریم نسبت به دشمنان بی نظیر است و نسبت به پیروان سایر ادیان که سر جنگ و نفاق نداشتند، سیره ایشان همان پیروی از دستور خداوند متعال بود که «تَعَالَوْا إِلَی کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ» و با صلح و سازش و خوشروئی و گذشت با آنها تعامل داشتند.

استاد عبداللهیان شاهرودی در ادامه، یکی از نکات مورد تأکید پیامبر را وحدت بین مسلمانان دانسته و گفت: صرف نظر از آیات قرآن کریم که امت اسلامی را دعوت به وحدت می کند: «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» و یا دست برداشتن از نزاع که موجب کینه و دشمنی، نفرت و ریختن مهابت مسلمانان می‌شود: «و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم»، آن حضرت در روایتی می‌فرمایند: پیروی از رهبران الهی که مصداق تمامش اهل بیت و عترت ایشان هستند جامعه را به وحدت می‌رساند: « اسمعوا و اطیعوا لمن ولاة الله الامر فانه نظام الاسلام» یعنی گوش کنید و پیروی کنید از کسی که خداوند او را برای حاکمیت و ولایت بر شما برگزیده است؛ زیرا تبعیت از او همچون ریسمان و نخی است که دانه های امت اسلامی را در کنار هم منسجم و زیبا می‌سازد.

امام جمعه شاهرود، در پاسخ به سؤال اینکه «اگر پیامبر امروز حضور داشتند اولویت توصیه هایشان به امت چه بود؟» مطرح کرد: توصیه امروز حضرت به امت اسلامی، پرهیز از دنیا زدگی و مال پرستی است. آن حضرت در بیانی فرمودند: هر امتی گوساله ای دارد که او را می پرستد. گوساله امت من درهم و دینار است؛ همان عامل مهمی که بعد از ایشان، موجب عدم نصرت اولیاء در عصر ائمه معصومین (ع) شد. ما پیروان و مدعیان تبعیت از آن حضرت باید مراقب باشیم گرفتار دنیاپرستی نشویم و دین خود را به دنیای خود و دیگران نفروشیم.

استاد دروس خارج حوزه علمیه شاهرود در قسمت دیگری از این گفت و گو، با اشاره به برخی مصادیق ارتباط پیامبر با جوانان افزود: برخورد پیامبراکرم (ص) با جوانان را باید در سیره ایشان جستجو کرد؛ به عنوان مثال، مولا امیرالمؤمنین علی (ع) را در ۱۳ سالگی وصی خود قرار می‌دهد و در ۱۷ سالگی او را در خط مقدم جبهه منصوب می کند، و یا در جنگ اُحد، جوانان را طرف مشورت خود قرار داد و به رأی آنان عمل کرد. جوان، چون از مصلحت اندیشی های بیهوده، مبرّاست و دلبسته دنیا نیست، وقتی حق را تشخیص دهد پای آن می ایستد و دفاع می‌کند، مانند خیل جوانانی که امام راحل را یاری و جنگ تحمیلی را با موفقیت به پایان رساندند.

وی تصریح کرد: امروز پیام پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به جوانان این است که در علم و دانش توقف نکنید و نایستید و با سرعت به پیش بروید که باید شما در اوج قله های پیشرفت باشید و در کنار آن، خود را بسازید، نفستان را تهذیب کنید؛ اخلاقتان را همان طور که خداوند متعال خواسته است بیارایید؛ که اگر علم و تقوا و اخلاق را کنار هم داشته باشید؛ شما برترین جوانان و امّت دنیا خواهید بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha