دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ |۲۷ صفر ۱۴۴۶ | Sep 2, 2024
طلبه مدرسه علمیه آیت‌الله مدنی کاشان از پایان‌نامه خود دفاع کرد

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه آیت‌الله مدنی کاشان گفت: با حضور استادان حوزه از پایان‌نامه «راهکارهای پیشگیری از فساد قضات از منظر اسلام» در این مدرسه دفاع شد.

حجت‌الاسلام عبدالرضا عرب معاون پژوهش مدرسه علمیه آیت‌الله مدنی کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از کاشان، اظهار داشت: محمدحسین مفرح‌زاده طلبه محقق این مدرسه از تحقیق پایانی خود دفاع کرد.

وی افزود: فساد قضات با انواع و اشکال مختلف و تبعات سوء آن از دیدگاه اسلام هم به عنوان یک معضل اخلاقی و هم به مثابه یک چالش قانونی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام عرب تصریح کرد: این پدیده ناشی از برخی عوامل شخصی، اقتصادی، فرهنگی، قضایی و سیاسی است که به مقتضای این عوامل راهکارهای دین برای پیشگیری و مبارزه با این مسئله نیز دربردارنده راهکارهای غیررسمی و درونی مانند تقوا، صبر، ایمان به معاد، احساس مسئولیت اجتماعی و همچنین راهکارهای رسمی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیز وجود دارد.

وی افزود: در این پژوهش با بررسی و تعمق در متون اسلام، قرآن کریم و احادیث معصومین(ع)، به شرح و تبیین عوامل فساد و راهکارهای مبارزه با آن پرداخته شده است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه آیت‌الله مدنی کاشان، ابراز کرد: در این تحقیق توضیح داده شده که اسلام با یک دید همه جانبه، سعی در از بین بردن زمینه‌ها و بسترهای بروز فساد قضات را دارد و در صورت احتمال بروز فساد نیز برخورد قاطع با آن را توصیه کرده است.

مفرح‌زاده نویسنده «راهکارهای پیشگیری از فساد قضات از منظر اسلام» نیز گفت: این پایان‌نامه دارای سه فصل تعاریف، علل فساد در قضات و راهکارهای پیشگیری از آن است.

مفرح‌زاده خاطرنشان کرد: در این تحقیق به علت‌های فساد از جمله زیاده‌خواهی و رفاه‌طلبی پرداخته شده که چگونه این دو مقوله، انسان‌ها را به تباهی می‌کشانند.

وی تصریح کرد: سستی در ایمان، عدم وجود شفافیت و پاسخگویی قضات از دیگر علت‌هایی است که منجر به فساد در قضات می‌شود.

مفرح‌زاده، با اشاره به انتخاب قاضی واجدالشرایط، اظهار کرد: بلوغ، عقل، ایمان، عدالت، علم و اجتهاد مطلق از جمله برخی صفات قضات از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی است که باید در انتخاب قاضی همواره مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است حجج‌اسلام سیدمجتبی موسوی‌منش و سیدعباس شریفیان به ترتبب استادهای راهنما و ارزیاب پایان‌نامه «راهکارهای پیشگیری از فساد قضات از منظر اسلام» بودند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha