دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ |۲۷ صفر ۱۴۴۶ | Sep 2, 2024
فلسطین

حوزه/ بسیاری از افراد حمله به کرانه را از این منظر تحلیل می کنند در یک چارچوب قدیمی تر و فراتر از یک کارزار نظامی یک پروژه کاملا دینی که فراتر از بهانه تراشی برای حملات جوانان مقاومت است که متوجه پشت پرده این پروژه شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، با گذشت بیش از ۳۰۰ روز از جنگ غزه و ناکامی رژیم صهیونیستی در اهداف خود در روزهای اخیر شاهد گسترش جنگ در کرانه باختری و اراضی اشغالی هستیم. به اعتقاد کارشناسان نظامی این نوع درگیری در کرانه باختری در بیست سال گذشته بی سابقه بوده است رسانه های اسرائیلی نیز اعلام کردند؛ وضعیت الخلیل دشوار و ملتهب است و جبهه کرانه باختری بسیار خطرناک است. روی شارون، یک تحلیلگر امور نظامی در کانال ۱۱ اسرائیل نسبت به تشدید قابل توجه استفاده از وسایل انفجاری در کرانه باختری هشدار داد و گفت: "از بمب ها یکی پس از دیگری در خودروهای بمب گذاری شده استفاده می شود."

بامداد یکشنبه نیز در حمله مسلحانه به خودرویی در ایست بازرسی ترفومیه در غرب الخلیل، ۳ افسر پلیس اسرائیل کشته شدند.

اما نکته حائز اهمیت در شدت گرفتن جنگ در کرانه باختری مربوط به چه مسئله ای می شود . رژیم صهیونیستی با بهانه های اعتقادی سال ها است که به دنبال بنا کردن سرزمین موعود یهودیت در فلسطین اشغالی است و در این راستا حفاری هایی را در زیر مسجدالاقصی انجام داده است و بر اساس اعتقادات موهوم و جعلی خود در صدد پاکسازی اراضی فلسطینی از فلسطینی ها و مسلمانان است.

الجزیره در قالب ویدیویی به توضیح گوشه ای از اعتقادات جعلی صهیونیست ها پرداخته است که با وقایع امروز کرانه باختری مرتبط است.

در این ویدیو آمده است؛ «کرانه باختری اشغالی عمق راهبردی رژیم اشغالگر است و نگین تاج آن به شمار می رود که با آن مشروعیت ادعایی را پیدا می کند چون قدس مقدس ها در آنجا است و نبرد نیز جاری است. نمی توان اتفاقات کرانه و محاصره شهرها و اردوگاه ها و اشاره به آوراگی را از آنچه قبلا رخ داده و در کتاب ها و برنامه ها تدوین شده و بر زبان ها نیز جاری بوده جدا دانست.

۵۸۶۰ کیلومتر مربع تنها مساحت یک منطقه نیست که نام آن بر اساس جغرافیای قرارگیری اش بر کرانه غربی رود مقدس انتخاب شده بلکه طبق ادعای اسرائیلی ها یهودا و سامره است همان بهانه توراتی است که اسرائیل با بهره گیری از ان توانسته تاسیس شود و آواره سازد اما داستان آن چیست؟

طبق تفاسیر توراتی می گویند که کشور اسرائیل دو بخش بوده و سامره پایتخت بخش شمالی آن در حدود سال ۹۶۰ قبل از میلاد بوده سپس توسط آشوری ها سقوط کرده است. اسرائیلی ها به گزاف ادعا می کنند سامره در شمال کرانه باختری کنونی بوده جایی که مهم ترین شهرها قرار گرفته است یعنی نابلس و سلفیت و طولکرم و جنین.

در جنوب کرانه ادعای دیگری دارند مبنی بر وجود کشور یهودا به پایتخت قدس که تا سال ۵۸۶ قبل از میلاد تداوم داشته وقتی بابلی ها آن را سرنگون کرده و هیکل را نابود کردند و دوران اسارت بابلی توسط بخت النصر آغاز شد یهودا و سامره در اسفار تورات به عنوان دو میعادگاه برای یهودیان ذکر شده تا بهانه ای برای اشغالگری در نبود ادله تاریخی باشد چون هیچ آثار باستانی مورد اتفاق نظری خصوصا در قدس برای ادعاهای آنها وجود ندارد و فلسطین حداقل بیش از سه هزار سال قبل از ادعاهای یهودیان به طور دائم سرزمین کنعانی ها با ساکنین بومی بوده و آثار باستانی زیادی در اریحا و عسقلان و قدس از آنها و همچنین در اسناد تاریخی مصری و آشوری وجود دارد.

البته در مقابل روایت های توراتی اعتقادی اسلامی مبنی بر اهمیت قدس و در قلب آن مسجدالاقصی وجود دارد کسانی که آنها پادشاهان بنی اسرائیل می نامند در اسلام پیامبران دین ابراهیم هستند که یهودی نبودند و به باورهای مسلمانان دعوت می کردند اما رویای احیای آنچه کشور یهودا و سامره نامیده می شود، همچنان در طول تاریخ جهش یافته تا جایی که نخست وزیر اسرائیل که جنگ نسل کشی را راه انداخته سه سال پیش چنین حرفی زده: اسرائیل باید حاکمیت خود بر دره اردن و بقیه مناطق راهبردی یهودا و سامره را بازیابی کند. نتانیاهو در گفت و گوهایش با ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و کاندید فعلی کاری کرد که وی پایتخت شدن قدس را برای اسرائیل و الحاق جولان به آن را به رسمیت بشناسد. در آن زمان واکنش دوستان اسرائیل به این مساله سرد بود و می پرسیدند که تا کجا می خواهند سرزمین های دیگر را ببلعند در حالیکه همچنان از حفظ صلح صحبت می کنند و مکرر بر راهکار دو دولتی پافشاری می کنند.

خب این کشور فلسطین کجا برپا شود؟ آیا اسرائیل از سرزمینی که با نام توراتی‌اش آن را صدا می زند بدون مقاومت دست بر می دارد جایی که آن را پر از شهرک ها کرده سرنوشت کسی که بخواهد با آنها کنار بیاید چیست؟ وقتی که اساسا نه در جنگ نه در صلح هیچ حق وجودی برای آنها قائل نیستند.

بسیاری از افراد حمله به کرانه را از این منظر تحلیل می کنند در یک چارچوب قدیمی تر و فراتر از یک کارزار نظامی یک پروژه کاملا دینی که فراتر از بهانه تراشی برای حملات جوانان مقاومت است که متوجه پشت پرده این پروژه شده اند. اظهارات وزیر خارجه اسرائیل مبنی بر انتقال موقت ساکنان و اظهارات دیگری مبنی بر عزم برای ساخت کنیسه در مسجدالاقصی هم در چارچوب همین پروژه اعلام شده است شاید سالها پیش نتانیاهو فرصت خوبی یافته بود که اکنون حتی شدیدتر شده در حالی که مشغول ارتکاب نسل کشی در غزه است و اعراب و مسلمانان هم بیش از گذشته ساکتند.»

تسلیح کرانه باختری امری آتش به اختیار

جوانان فلسطینی سال ها است که راه های مبارزه با اشغالگران صهیونیستی را نسل به نسل آموخته اند و اگر چه از سوی گروه های مقاومت و ایران مورد حمایت قرار گرفته اند اما با روش های آتش به اختیار به مواد منفجره برای مبارزه با اشغالگران صهیونیست که به دنبال اخراج انها از سرزمین مادری شان هستند، دست یافتند.

جوانان کرانه باختری چگونه آتش به اختیار مسلح شدند؟/ پشت پرده توطئه صهیونیست‌ها برای کرانه باختری با افسانه یهودا و سامره

اهالی کرانه باختری تحت تدابیر امنیتی و نظامی و کنترل شدید اسرائیل بر گذرگاه‌ها و ورودی و خروجی‌های این منطقه زندگی می‌کنند و بیش از ۷۰۰ ایست بازرسی نظامی در سراسر کرانه باختری وجود دارد.

مسلم است که گروه‌های مسلح فلسطینی منابع تسلیحات و تجهیزات خود و نحوه ساخت مواد منفجره را فاش نمی‌کنند، اما با مروری سریع بر آنچه در رسانه‌های عبری و ارتش اشغالگر منتشر می‌شود و نظر برخی کارشناسان، می‌توان به تصویری دقیق‌تر از این امر نزدیک‌تر شد.

یوسف الشرقاوی سرلشکر بازنشسته فلسطینی در این باره گفت: اشغالگری انگیزه اصلی تشکیل گردان‌ها و مقاومت و تشکیل نیرو برای حفاظت از مردم است. هیچ اشغالگری بدون مقاومت یا تشکیل گروه‌های مسلح پایان نیافته است.

وی در مورد منابع تسلیحاتی می‌گوید: «بازار اسلحه در کرانه باختری باز است که مطمئناً یک بازار اسرائیلی است، تجارت اسلحه و دنیای زیرزمینی در اسرائیل منبع اصلی تسلیحات برای کرانه باختری، از جمله آنچه به دست مقاومت و عشایر می‌رسد، است.»

الشرقاوی ادامه داد: گروه‌های فلسطینی ۷۶ سال پس از نکبه و ۵۶ سال پس از اشغال کرانه باختری، به این حد از تجربه‌ رسیده‌اند که چطور سلاح خود را بدون افشای منابع آن تامین کنند. الشرقاوی در مورد منبع مواد منفجره می‌افزاید: اسرائیل به صراحت اعلام کرده که مواد اولیه در بازار موجود است و روش ساخت و تهیه آن هم در اینترنت قابل دسترسی است.

وی با اشاره به اطلاعیه‌های قبلی مبنی بر مصادره کودها و فرآورده های کشاورزی به بهانه اینکه این کودها به عنوان مواد اولیه تبدیل به مواد منفجره محسوب می‌شوند، اشاره کرد.

جوانان کرانه باختری چگونه آتش به اختیار مسلح شدند؟/ پشت پرده توطئه صهیونیست‌ها برای کرانه باختری با افسانه یهودا و سامره

تسلیح کرانه باختری توسط ایران اتهامی بی اساس است

«عمر جغاره»، کارشناس امور اسرائیل هم گفت:رسانه‌های اسرائیلی تبلیغ می‌کنند که سلاح‌ها از ایران و از طریق اردن وارد کرانه باختری می‌شود و این یک اتهام صریح به اردن است علیرغم اینکه توافقنامه وادی عربه بین دو طرف برقرار است همانطور که در کریدور صلاح الدین بین مصر و غزه هم اشغالگران مدعی قاچاق سلاح هستند.

اتحاد جبهه مقاومت از غزه تا کرانه باختری با پشتیبانی از خارج فلسطین

آنچه که در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ با عنوان عملیات طوفان الاقصی رخ داد، نتیجه طبیعی حملات مکرر اسرائیل در کرانه باختری و قدس اشغالی بود. صهیونیست‌ها هیچ تمایزی میان مردم فلسطین در مناطق مختلف چه غزه و یا کرانه باختری و اراضی اشغالی قائل نیستند و جنایت‌هایی که امروز در کرانه باختری انجام می‌دهند، در امتداد جنگ نسل‌کشی علیه نوار غزه قرار دارد. اما وقایع این منطقه اتحاد را بین گروه های مقاومت فلسطین از کرانه باختری و جنین و الخلیل تا نوار غزه محکم تر نمود و از سوی دیگر گروه های مقاومت از لبنان و عراق و یمن و سایر مناطق جهان در جبهه ای متحد تر از آزادی فلسطین و مردم مظلوم این کشور اشغال شده دفاع می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha