چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ |۲۹ صفر ۱۴۴۶ | Sep 4, 2024
کد خبر: 1180258
۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
هوش مصنوعی

حوزه/ یکی از مهم‌ترین معایب در نوشتن مقاله و تولید محتوا با جی پی‌تی، افزایش سرقت ادبی است. منظور از سرقت ادبی این است که شخص از کلمات و ایده‌های دیگران بدون کسب اجازه و اطلاع و یا بدون ارجاع‌دهی به متن اصلی، بهره‌مند شود و آن‌ها را منتسب به خود نماید.

خبرگزاری حوزه | امروزه تکنولوژی با سرعت رو به پیشرفت بوده و به دنبال آن ظهور تکنولوژی‌های جدید رقم می‌خورد.

یکی از انواع تکنولوژی‌های جدید که اخیراً به جهان معرفی شده هوش مصنوعی است. منظور از هوش مصنوعی مجموعه‌ای از فناوری‌های مختلف است که در کنار هم رایانه‌ها را به حس و درکی مشابهِ انسان می‌رساند تا مثل او یاد بگیرند، اشتباه خود را اصلاح کنند و به دیگران بیاموزند.

هوش مصنوعی بسیاری از حوزه‌ها را تحت‌تأثیر خود قرار داده که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به حوزه پژوهش و تحقیق اشاره کرد. مقاله‌نویسی یکی از فعالیت‌های علمی است که زیر مجموعهٔ این حوزه قرار می‌گیرد.

یکی از زیرمجموعه‌های هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی است. نوشتن مقاله با کمک هوش مصنوعی جی‌پی‌تی مزایا و معایبی دارد.

یکی از مهم‌ترین معایب در نوشتن مقاله و تولید محتوا با جی پی‌تی، افزایش سرقت ادبی است. منظور از سرقت ادبی این است که شخص از کلمات و ایده‌های دیگران بدون کسب اجازه و اطلاع و یا بدون ارجاع‌دهی به متن اصلی، بهره‌مند شود و آن‌ها را منتسب به خود نماید.

هر مقاله دارای دو بخش است یکی بخش محتوا و دیگری ساختار ظاهری مقاله که جی‌پی‌تی در هر دو بخش دارای عیوب و نواقصی است؛ مثلاً در بخش محتوا منابع را ذکر نمی‌کند و در اینجا دچار سرقت ادبی می‌شود. جی‌پی‌تی نیز نمی‌تواند اصول نگارش مقاله را به طور کامل رعایت کند به‌عنوان‌مثال اکثر اوقات، نقل‌قول‌ها را در داخل گیومه نمی‌گذارد و این امر باعث سرقت مطلب از دیگران می‌شود.

جی‌پی‌تی همچنین نمی‌تواند ساختار استانداردی برای مقاله ارائه دهد، چراکه در هر مقاله باید چکیده، مقدمه، متن و نتیجه‌گیری به ترتیب نوشته شود، اما ترتیب این ساختار توسط جی‌پی‌تی موردتوجه قرار نمی‌گیرد. همچنین جی‌پی‌تی ممکن است محتوایی را در مقاله بنویسد که اصلاً ارتباطی با موضوع مقالهٔ شما نداشته باشد؛ بنابراین در صورت استفاده از جی‌پی‌تی ویرایش ساختار و محتوای مقاله توسط نویسنده یک امر ضروری است.

زمانی که شما از جی‌پی‌تی کمک می‌گیرید و از او سؤال خود را می‌پرسید این ابزار بر اساس اطلاعات و داده‌های ذخیره شده پاسخ را می‌یابد و برایتان نمایش می‌دهد و چون مهارت ترکیب متن را دارد می‌تواند یک متن جدید ایجاد کرده و در اختیار شما قرار دهد. اما بااین‌حال، ممکن است اطلاعاتی که ارائه می‌دهد دقیقاً کپی‌برداری از متون دیگران باشد؛ یا شاید فقط جای جملات را جابه‌جا کرده و یا مطالبی را بدون ارجاع‌دادن به منبع برایتان نمایش دهد اینجا همان جایی است که جی‌پی‌تی دچار سرقت ادبی می‌شود.

از دیگر معایب نوشتن مقاله با استفاده از هوش مصنوعی، عدم تحلیل صحیح داده‌هاست. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و ارائه استدلال‌های منطقی از لوازم لاینفک برای نوشتن یک مقاله است. این امر نیازمند این است که انسان با بررسی و استفاده از اطلاعات قبلی خود به تجزیه‌وتحلیل داده‌ها بپردازد؛ درحالی‌که جی‌پی‌تی قادر نیست چنین کاری را انجام دهد و در نتیجه تجزیه‌وتحلیل سُست و بی‌اساسی را ارائه می‌دهد.

علاوه بر مطالبی که ذکر شد زمانی که شما مقاله‌ای را می‌نویسید به‌عنوان یک نویسنده، در قبال هر مطلبی که در مقاله نوشته شده مسئولید از جمله: اعتبار اطلاعات، صحت منابع، صحت‌وسقم محتوا و... . زمانی که شما از جی‌پی‌تی برای نوشتن یک مقالهٔ کامل کمک می‌گیرید؛ چون این ابزار قادر به تجزیه‌وتحلیل و تأیید درستی و نادرستی اطلاعات نیست در این صورت اگر اطلاعات به کار برده شده در مقاله نادرست باشد شما باید پاسخگو باشید و این امر می‌تواند سبب سلب اعتبار از مقاله‌تان شود.

نتیجه اینکه در صورت استفاده از هوش مصنوعی برای نوشتن مقاله، نباید مقاله‌تان صرفاً همان مطالبی باشد که جی‌پی‌تی به شما ارائه می‌دهد چرا که یک مقاله خوب باید از کیفیت محتوا و ارجاع‌دهی درست منابع و اطلاعات صحیح تشکیل شده باشد و یک نویسنده باید از صحت تمام این موارد اطمینان حاصل نماید؛ بنابراین شما اطلاعاتی را که از جی‌پی‌تی می‌گیرید باید تجزیه‌وتحلیل کرده و خودتان به تفسیر نتیجه بپردازید تا به هدف مطلوب برسید.

نفیسه جلالی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نفس IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    0 0
    مطالعه شد. خداقوت