سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ |۲۸ صفر ۱۴۴۶ | Sep 3, 2024
کتاب «ازدواج سفید در ایران! علل، آثار و راهکارهای برون رفت»

حوزه/کتاب «ازدواج سفید در ایران! علل، آثار و راهکارهای برون رفت» نوشته حجت الاسلام جلال عراقی در ۲۱۰ صفحه توسط نشر پژوهشکده بین المللی عروه الوثقی به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، کتاب «ازدواج سفید در ایران! علل، آثار و راهکارهای برون رفت» با هدف تبیین چیستی، چرایی و درمان معضل ازدواج سفید در چهار بخش نگاشته شده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم؛

موضوع ازدواج از زوایای مختلف قابل بررسی و ارزیابی است؛ امروزه یکی از مسائل جدید در این مورد، ازدواج بدون قیدوبند، بدون هرگونه مسئولیت و تعهد نسبت به یکدیگر و فرزندان و تنها امری مشارکتی برای تأمین نیازهای جنسی، مالی و… است که از آن به «ازدواج سفید»، «هم‌خانگی» یا «هم‌باشی» یاد می‌شود. اتفاقی که از نظر سنت و شرع، برای خانواده‌های اصیل ایرانی پذیرفتنی نیست. بررسی این پدیده ناخوشایند در ایران، علل و ریشه‌های شکل‌گیری آن به‌جای مسیر مستقیم ازدواج سنتی، عرفی و شرعی، پیامدهای زیان‌بار آن، نسبتش با نکاح معاطاتی و ارائۀ راهکارهایی برای توقف یا کاهش آن موضوع بحث این کتاب است.

محور اصلی این پژوهش، پدیدۀ ازدواج سفید به‌عنوان مقوله‌ای اثرگذار در مناسبات سبک زندگی است و محتوای علمی آن در چهار بخش و یک خاتمه به شرح ذیل تنظیم شده است:

در بخش اول مواردی هم‌چون مفهوم‌شناسی و مبانی نظری ازدواج سفید در ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش دوم به آسیب‌شناسی و بیان پیامدهای اجتماعی و فرهنگی ازدواج سفید در ایران پرداخته شده است.

در بخش سوم علل و زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بروز چنین پدیده‌ای مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش چهارم نیز به ارائۀ راهکارهای فرهنگی، اجتماعی و دینی درمان پدیده ازدواج سفید پرداخته‌ایم.

در خاتمه هم جمع‌بندی و حاصل علمی این پژوهش بیان شده است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha