سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ |۲۸ صفر ۱۴۴۶ | Sep 3, 2024
«من امام حسن(ع) را دوست دارم»

حوزه/ انتشارات «جمال» در راستای آشنایی هرچه بیشتر کودکان با زندگانی اهل‌بیت (ع) مجموعه ۱۴ جلدی تحت‌عنوان «من اهل‌بیت علیه‌السلام را دوست دارم» منتشر کرده که چهارمین جلد آن «من امام حسن(ع) را دوست دارم» نام دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مجموعه ۱۴ جلدی «من اهل‌بیت علیه‌السلام را دوست دارم» از جمله آثاری است که به همت نشر «جمال» و به قلم حجت الاسلام «غلامرضا حیدری ابهری» نویسنده و محقق در حوزه‌ تعلیم و تربیت کودکان روانه بازار نشر شده است.

این مجموعه تلاش می‌کند تا با نگاهی متفاوت گروه سنی کودک را ائمه اطهار (ع) و سیره آن بزرگواران آشنا کند که به تازگی نیز با همین هدف چهارمین جلد این مجموعه با محوریت دومین امام شیعیان با عنوان «من امام حسن(ع) را دوست دارم» به زیور طبع آراسته شده است.

بر پایه این گزارش، کودکان ما به واسطه شرکت در مراسم عزاداری محرم و صفر، نام امام حسین(ع) را زیاد شنیده‌اند و آشنایی نسبی با آن حضرت دارند اما احتمالا کمتر پیش آمده که نسبت به امام حسن(ع) شناخت پیدا کنند. همیشه اولین آشنایی‌ها در ذهن کودکان ماندگار می‌شود؛ پس بهتر است دنبال منبع مناسبی باشیم که متناسب با سطح درک و فهمشان، امام خود را بشناسند و تصویر درستی از امام در ذهنشان داشته باشند.

در این راستا کتاب «من امام حسن (ع) را دوست دارم» چهارمین جلد از مجموعه «من اهل‌بیت علیه‌السلام را دوست دارم» منتشر شده است؛ مبنای کتاب بر پایه‌ مودت و دوستی اهل بیت بوده و با این جمله شروع می‌شود: «من امام حسن (ع) را دوست دارم»؛ البته نویسنده بعد از معرفی آن حضرت به عنوان دومین امام شیعیان و فرزند حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) از علاقه‌ زیاد رسول خدا(ص) به آن امام همام سخن می‌گوید و اینکه پیامبر اکرم (ص) نام حسن را انتخاب کرد و گاهی او را بر شانه‌اش می نشاند و با او بازی می‌کرد.

پیامبر(ص)، همه‌ مسلمانان را به دوستی حسن و حسین دعوت می‌کرد و دانستن این موضوع، کودکان را با مقام والای این دو امام آشنا می‌کند. امام حسن(ع) از کودکی، به خوش اخلاقی و ادب معروف بود و نویسنده، مثال‌هایی از کودکی امام نیز آورده است. همه‌ مسلمانان، از اهل سنت گرفته تا شیعیان امام حسن (ع) را به کرامت و مهربانی می‌شناسند. امام حسن الگوی خوبی برای کودکان در بخشش و سخاوت و مهربانی است. کتاب نمونه‌هایی آورده تا مخاطب اوج مهربانی امام را درک کند. از جمله اینکه ایشان سه بار تمام دارایی خود را با فقیران قسمت کرد.

متن کتاب، سراسر نمونه هایی از کرامت و اخلاق خوش امام حسن(ع) است و مهر ایشان را در دل مخاطب نهادینه می‌کند. از جمله اینکه : «امام حسن(ع) اگر چیزی به کسی می‌بخشید، هرگز منت نمی‌گذاشت و با کسی مغرورانه سخن نمی‌گفت. او بسیار کریم و بخشنده بود. یک بار مال فراوانی را به فقیری بخشید و کرایه‌ی بردن آن مال را هم به او پرداخت.»

حجت الاسلام حیدری ابهری، مشکلاتی که معاویه برای امام حسن(ع) ایجاد کرد را بازگو می‌کند و مختصری به جریان صلح امام با معاویه می پردازد و دلایل پذیرش صلح را توضیح می‌دهد. در نهایت، جریان شهادت امام(ع) و دفن ایشان در قبرستان بقیع، کودک و نوجوان را با چهره‌ی واقعی دشمنان اهل بیت(ع) آشنا می‌کند.

گفتنی است: در پایان کتاب معرفی مختصر و شناسنامه ای و سه نمونه از سخنان نورانی حضرت آمده است کتاب «من امام حسن (ع) را دوست دارم» درکتابنامه‌ی رشد آموزش و پرورش معرفی شده و مناسب کودکان ۸ تا ۱۲ سال است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha