سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ |۲۸ صفر ۱۴۴۶ | Sep 3, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت مقام زن در شهر خوی با سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه دوران امامت امام حسن علیه السلام با قیام شروع شد، گفت: نیروهای جنگی از روحیه جهادی دست برداشتند، سرداران نیز دچار طمع اموال دنیوی شدند و معاویه با حفظ ظاهر مذهبی توانست مردم را فریب دهد و جریان قیام فروکش نمود و امام با تغییر تاکتیک از مبارزه سخت به مبارزه نرم روی آوردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری طی سخنانی در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت، اظهار داشت: عده ای به خاطر عدم درک شرایط زمان امامت امام حسن علیه السلام نگاهشان درست و دقیق نیست به همین خاطر حضرت جایگاهشان در جامعه غریب است.

وی گفت: امامت امام حسن مجتبی علیه السلام طبق شرایط اولیه با قیام همراه بود و مردم را در اردوگاه «نخیله» جمع کردند و قریب به سی هزار نیرو را نیز جمع آوری نمودند و علیه دستگاه معاویه اعلام جهاد نمودند اما متاسفانه اتفاقات ناگواری روی داد.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها تأکید کرد: نیروهای جنگی از روحیه جهادی دست برداشتند و سرداران نیز دچار طمع اموال دنیوی شدند و معاویه با حفظ ظاهر مذهبی توانست مردم را فریب دهد و جریان قیام فروکش کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری خاطرنشان کرد: عافیت طلبی نیروهای جنگی و دنیا طلبی سرداران و ظاهر فریبنده معاویه باعث شد وضعیت تغییر کند.

وی یادآور شد: زمانی که شرایط تغییر پیدا کند قطعا تکلیف نیز تغییر می کند و امام حسن علیه السلام وقتی مشاهده کردند شرایط عوض شده است تکلیف خودشان را از جنگ سخت به جنگ نرم تغییر دادند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: تشخیص امام حسن علیه السلام در آن وضعیت یک تشخیص دقیق و به موقع و طبق تاکتیک اصولی بود.

وی تأکید کرد: خداوند حافظ جایگاه خاندان عصمت، طهارت و ولایت است به همین خاطر تشخیص اولیه حضرت امام حسن علیه السلام قیام بود اما با تغییر شرایط، جنگ به روش های دیگر تغییر کرد و تاکتیک مبارزه با روش های دیگر جایگزین شد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری خاطرنشان کرد: نوشتن صلح نامه با معاویه یک تاکتیک دقیق برای آشکار نمودن چهره خبیث معاویه بود که امام حسن علیه السلام با این تاکتیک توانست چهره معاویه را رسوا نماید.

وی خاطرنشان کرد: در اولین اقدام معاویه عهدنامه را در مقابل چشمان مردم پاره می کند و همین امر باعث می شود اقدامات معاویه برای جامعه آشکار شود.

ماندگاری افزود: امام حسین علیه السلام نیز بعد از شهادت امام حسن علیه السلام نزدیک به ده سال به روش قبلی عمل می کند اما بعد از به درک رفتن معاویه وضعیت تغییر می کند و یزید جایگزین می شود و شرایط عوض می شود.

وی یادآور شد: عافیت طلبی و دنیا طلبی نیروها و سرداران به شهادت طلبی تغییر می کند و افرادی همچون حبیب بن مظاهر و… سردار سپاه امام حسین علیه السلام می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری ابراز داشت: طبق قاعده خداوند اگر انسانی تکلیف خود را انجام دهد خداوند نیز این تکلیف را تکمیل خواهد کرد و بزرگترین مشکل ناامیدی در عمل به تکلیف است در حالی که وظیفه عمل به تکلیف است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: پیام اصلی امام حسن علیه السلام به جامعه توحیدی، عمل به تکلیف در هر شرایطی است چرا که تکمیل خداوند بعد از عمل به تکلیف است.

وی اظهار داشت: بالاترین هدایت الهی، هدایت فکر انسان های مومن در عمل به تکلیف است.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری یادآور شد: در داستان حضرت آسیه(س) و حضرت موسی(ع)، آسیه به تکلیف خود عمل کرد و خداوند هم آن را تکمیل نمود و جان حضرت موسی(ع) را نجات داد.

وی افزود: تمام برادران حضرت یوسف تصمیم بر کشتن ایشان گرفته بودند اما یکی از برادران پیشنهاد داد حضرت را در چاه بیندازند و خداوند کاری کرد که این تصمیم نهایی شد و جان حضرت یوسف محفوظ ماند.

ماندگاری در ادامه گفت: طبق آیات قرآن کریم اگر کسی دین خداوند را یاری نماید، خداوند نیز او را یاری خواهد کرد و حتی اگر انسان تنها هم باشد باید به تکلیف خود عمل نماید.

وی خاطرنشان کرد: در مکتب اسلام شکست و نا امیدی وجود ندارد چون ما مأمور به انجام وظیفه هستیم و کسب نتیجه در اولویت نیست و اگر در مقابل دشمن کشته شویم یا بکشیم پیروز میدان هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری اظهار داشت: امام خمینی(ره) سال ها قبل از پیروزی انقلاب به تنهایی قیام کردند و به تکلیف خود عمل نمودند و خداوند انقلاب امام را تکمیل نمود و سال ۵۷ به پیروزی رسید.

وی گفت: خداوند انسان ها را با امکانات و ظرفیت های مختلف خلق نموده است و تکلیف هر انسانی نیز فرق می کند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری تأکید کرد: امام حسین علیه السلام در سال ۶۱ قیام نمودند و شهید شدند اما امروزه بعد از ۱۴۰۰ سال تمام هستی لبیک گوی راه سیدالشهداء است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha