سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ |۲۸ صفر ۱۴۴۶ | Sep 3, 2024
دهه پایانی ماه صفر

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: امام حسن مجتبی(ع) فرمودند سیاستمدار کسی است سه حق شامل حق خدا، حق مردم و حق مردگان را رعایت کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه، شامگاه ۱۲ شهریورماه در حرم مطهر رضوی در جمع عزاداران رسول گرامی اسلام و فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبی(ع)، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) در خصوص آینده امام حسن مجتبی(ع) و آزارهایی که می‌کشند، سختی‌ها و مظلومیت‌هایی که برایش پیش می‌آید، سخن گفتند و فرمودند: «در نهایت با سم شهید می‌شود»، این سخنان را زمانی پیغمبر فرمودند که حضرت هفت سال بیشتر نداشت، همچنین رسول خدا فرمودند: «چشم کسی که بر فرزندم حسن گریان شود، روز قیامت نابینا وارد محشر نمی‌شود و قلبی که برای او محزون شود، در آن روز محزون نخواهد بود و قدمش بر صراط استوار است.»

وی ادامه داد: امام حسن(ع) شخصیتی است که حتی دانشمندان اهل سنت مثل سیوطی از علمای مصر که کتاب خیلی دارد، در کتابی که زندگی نامه خلیفه‌ها را نوشته بود و از طرفی چون امام حسن(ع) هم ۶ ماه خلیفه بود، زندگی ایشان را هم نوشته و درباره حضرت چنین نوشته که امام مجتبی(ع) «کثیرالفضائل» بود.

سخنران حرم مطهر رضوی، بیان کرد: امام حسن(ع) فوق‌العاده نسبت به راه‌اندازی کار مردم تأکید داشت، این مورد که عرض می‌کنم قابل توجه کسانی است که پستی در دست دارند و برای استانداران، فرمانداران، وزرا آرزوی موفقیت می‌کنم، هیئت دولت جدید و همه کسانی که امروز بر منصب هستند توجه داشته باشند که امام حسن مجتبی(ع) مهم‌ترین ویژگی که در زندگی داشت، این بود که گره از کار مردم باز می‌کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: شخصی در زمان ایشان مجبور به پرداخت دیه شد، از طرفی در اسلام تکدی‌گری مذموم شمرده شده، این شخص به امام مجتبی(ع) برای گرفتن کمک مراجعه فرمود که حضرت فرمودند در اسلام به جز سه مورد کمک گرفتن از دیگران مذموم است، یکی برای پرداخت دیه، یکی برای پرداخت قرض کشنده و سومی برای فقری که تحمل آن سخت باشد که شخص گفت من برای پرداخت دیه نیاز دارم آنگاه حضرت ۵۰۰ درهم به او کمک کرد.

وی ابراز کرد: گاهی انسان می‌تواند باری از روی دوش دیگران بردارد و این کار را انجام می‌دهد. اما گاهی نمی‌تواند اما افرادی را می‌شناسد که می‌توانند گره فردی را باز کنند و مشکل آن را رفع کند، براساس حدیث رسیده از ائمه اطهار کسی که راهنمایی کند فرد گرفتاری را به شخصی که می‌تواند گره از کار او باز کند، ثواب همان شخصی به او داده می‌شود که گره‌گشایی کرده است و امام حسن(ع) به این عمل خیر تاکید فراوان داشت.

سخنران حرم مطهر رضوی، تصریح کرد: امام حسن مجتبی(ع) زمانی در مسجد معتکف بودند که شخصی برای کمک گرفتن به ایشان رجوع کرد که واسطه شود تا طلبکار گرفتن طلبش را عقب بیاندازد، حضرت از اعتکاف خارج شد تا کار آن فرد را راه اندازد، وقتی امام بازگشت ابن عباس از حضرت پرسید شما معتکف بودید؟ حضرت فرمودند: از جدم رسول خدا شنیدم که فرمودند رفع نیاز مردم از یک ماه اعتکاف بالاتر است.

سخنران حرم مطهر رضوی اظهار کرد: از امام حسن مجتبی(ع) پرسیدند سیاست یعنی چه؟ دین ما سیاسی است و اگر کسی بگوید دین ما سیاسی نیست، دین را نشناخته چرا که پیامبر(ص) و حضرت امیرالمومنین(ع) حکومت تشکیل دادند و به سران دنیا نامه نوشتند. امام مجتبی(ع) فرمودند: سیاست‌مدار کسی است که سه حق را رعایت کند، در غیر این صورت سیاستمدار نیست، یکی حق خدا، دوم حق مردم و سوم حق مردگان است و اما حق خدا این است که واجبات را انجام دهد، لذا هیچ مسئولی حق ندارد به اسم مسئولیت یا اداره یک مجموعه واجبات مردم را تعطیل کند نباید نماز، روزه، حج به جز موردی که ضرورتی داشته باشد، تعطیل شود.

وی تأکید کرد: سیاستمدار باید به حقوق خدا اهمیت دهد، نباید دروغ بگوید، اختلاس و خیانت کند. بعد از آن رعایت حقوق زندگان است، رعایت حقوق شهروندان و حقوق مردگان نیز از مواردی است که یک سیاستمدار باید رعایت کند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha