سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ |۲۸ صفر ۱۴۴۶ | Sep 3, 2024
حجت الاسلام عمومی

حوزه/ مدیر بنیاد علمی فرهنگی هاد با بیان این که پیروی از سیره رسول خدا(ص) سبب دستیابی به قله‌های تمدن‌ساز اسلام است، گفت: ابعاد این زندگی و سیره بسیار گسترده است و  اگر آن را شناختیم و در این مسیر حرکت کردیم در واقع تأسی به رسول خدا(ص) کرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عمومی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، ضمن تسلیت ایام رحلت رسول مکرم اسلام(ص)، امام مجتبی(ع) و علی بن موسی الرضا(ع) در پاسخ به این سوال که امروز جامعه اسلامی و مسلمین برای رسیدن به قله های تمدنی و اخلاقی که مدنظر رسول خدا بوده چه کارهایی باید انجام دهد، اظهار داشت: در گام اول پیش از هر چیزی امروز ما محتاج به شناخت هر چه دقیق تر، عمیق تر و جامع تر از سیره اهل بیت(ع) به ویژه سیره رسول خدا(ص) هستیم.

وی افزود: متاسفانه نظام تعلیم و تربیت، مدارس و دانشگاه های ما و حتی حوزه های علمیه در شناخت و شناساندن این سیره تا حد مطلوب فاصله بسیار زیادی دارند و با کمال تاسف باید گفت کم کاری صورت گرفته است.

مدیر بنیاد علمی فرهنگی هاد با بیان این که در قدم اول این شناخت باید صورت پذیرد، گفت: لازمه این مسئله تجدید نظر در نظام تعلیم و تربیت است که از همان دوران کودکی یک کودک مسلمان با این سیره در ابعاد مختلف به حسب فهم و سطح درکی که دارد آشنا شود و تا سطوح عالی لایه های عمیق تری از این سیره شناخته شود.

زندگی رسول خدا(ص) اسوه ای برای بشریت

وی اضافه کرد: مطلب دوم ابعادی از زندگی حضرات معصوم است که ما به شدت نیازمند هستیم به این که از روی این سیره مشق بنویسیم، تعبیر مشق نوشتن را از واژه اسوه گرفتیم، چرا که خداوند متعال نیز وجود مقدس رسول خدا را به عنوان اسوه معرفی فرموده " لَّقَدۡ کَانَ لَکُمۡ فِی رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَةٌ حَسَنَةࣱ "و در زیارت عاشورا نیز ما از خدای متعال درخواست می کنیم" اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ " زندگی ما را مانند زندگی آن بزرگان قرار بدهد.

زندگی رسول خدا(ص) بر مدار عقلانیت

حجت الاسلام والمسلمین عمومی با اشاره به یکی از ابعاد زندگی رسول خدا(ص) و اهل بیت علیهم السلام، عنوان کرد: یکی از این ابعاد مسئله عقلانیت است، به این معنا که زندگی آن بزرگان و رسول خدا و اهل بیت یک زندگی عاقلانه و زندگی بر مدار و محور تعقل است.

وی خاطرنشان کرد: در آیات و روایات فراوانی نیز بر این مطلب اشاره شده، بنابراین اگر قرار است جامعه اسلامی به قله های آرمانی تمدن اسلامی برسد نیازمند آن است که عقلانیت در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی حکومت کند و آثار و نشانه های آن دیده شود و در برخی از روایات نیز حضرت فرمودند: "در قیامت به اندازه عقل، انسان ها درجات قرب به سوی خدا را طی می کنند و به همان نسبت بالا می روند".

عبودیت محور زندگی اهل بیت علیهم السلام

این کارشناس دینی در ادامه سخنان خود به جهت دوم از زندگی رسول خدا و اهل بیت اشاره کرد و گفت: زندگی اهل بیت یک زندگی عابدانه بر محور عبودیت و بندگی خدای متعال و با درک فقر و عجز و نیاز به خداوند است و این که در همه رفتارهای شخصی و اجتماعی بندگی خدای متعال محور و اساس باشد و بین این بندگی و آن عقلانیت نیز ارتباط بسیار عمیقی است.

مدیر بنیاد علمی فرهنگی هاد تاکید کرد: اگر فردی زندگی عقلانی داشته باشد، این عقلانیت اقتضاء می کند که بنده خدای متعال باشد و ملاک انتخاب های آن در همه جهات زندگی عبودیت و بندگی خدای متعال باشد.

حریت نتیجه بندگی خدا

حجت الاسلام والمسلمین عمومی جهت دیگر در زندگی و سیره رسول خدا(ص) و اهل بیت عصمت علیهم السلام را که باید سرمشق قرار گیرد مسئله حریت دانست و افزود: زندگی اهل بیت یک زندگی آزادانه است که این نیز از نتایج بندگی خدا است، همان طور که در روایات فرمودند: "اگر فردی خدای متعال را بندگی کند از هر آنچه که جز خدا است آزاد و رها خواهد بود".

این کارشناس دینی با تاکید بر این که بندگی خدای متعال مستلزم حریت و آزادگی و آزادی از قید هوی و هوس و انواع تعلقات مادی و دنیوی است، تصریح کرد: اگر فردی بنده خدا شد، ترس از دست دادن موقعیت های دنیوی را نخواهد داشت و اضطراب های آن تبدیل به آرامش می شود و از قید خرافات و سنت های جاهلی و عادت های زشت و انواع مغالطه ها و سلطه رسانه هایی که در این زمان به شدت زندگی و شریعت را تهدید می کند آزاد خواهد بود.

وی اضافه کرد: بنابراین آزادی و حریت یکی از ابعاد سیره رسول خدا(ص) است که جامعه اسلامی به شدت محتاج آن است و گام اول آن از نظام تعلیم و تربیت باید شروع شود.

زندگی مسئولانه و توأم با دردمندی برای جامعه

حجت الاسلام والمسلمین عمومی، یکی دیگر از ابعاد سیره رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) را زندگی مسئولانه و توأم با دردمندی نسبت به جامعه اسلامی بیان کرد و ادامه داد: احساس درد داشتن نسبت به مشکلات جامعه اسلامی و کاستی های آن یکی از نعمت های خدای متعال است و فردی که احساس درد ندارد و با دیدن کاستی ها و مشکلات جامعه اسلامی هیچ احساس ناراحتی نمی کند خود دچار مشکل است و در واقع باید گفت سیستم عصبی معنوی، فکری و عقلانی آن دچار آسیب شده است.

مدیر بنیاد علمی فرهنگی هاد زندگی قرآنی، زندگی نبوی و علوی را همراه با احساس دردمندی و مسئولیت نسبت به جامعه و محیط اطراف عنوان کرد و افزود: مؤمن نمی تواند سر در لاک خود داشته باشد و بدون توجه به آنچه که در جامعه می گذرد زندگی کند و نوع نگاه به خلق و نگاه به مردم مبنای این دردمندی است زیرا در روایات فرموده اند: "الخلق عیال الله" و محبوب ترین نزد خدا، فردی است که بیشترین نفع را برای عیال خدا داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در برخی روایات دیگر فرموده اند: "مومنین مانند پیکر واحد هستند که اگر یک عضو به درد بیاید آرامش را از دیگر اعضا نیز می گیرد"، لذا غفلت از دیگران یکی از تهدیداتی است که متوجه جامعه اسلامی است و اگر می خواهیم به قله های تمدنی برسیم یکی از لوازم آن داشتن نگاه دردمندانه و مسئولانه نسبت به مشکلات جامعه در ابعاد مادی، معنوی، اخلاقی و اعتقادی است.

زندگی رسول خدا(ص) نمونه یک زندگی مجاهدانه

این کارشناس دینی یکی دیگر از ابعادی که جامعه اسلامی نیازمند درک درست نسبت به آن و حرکت به سمت آن است را زندگی مجاهدانه دانست و گفت: زندگی اهل بیت علیهم السلام یک زندگی مجاهدانه بوده است، هم چنان که مفهوم جهاد از مفاهیم بسیار غنی و عمیق فرهنگ اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین عمومی عنوان کرد: از گذشته های کهن تاکنون، دو نگاه به دینداری وجود داشته، یک نگاه به دنبال این بوده است که دینداری بدون دردسر و بدون هزینه و توأم با یک نوع عافیت طلبی بوده و نگاه دوم نگاهی است که درک درستی از دینداری داشته و می داند دینداری از تلاش، کوشش و درگیری مستمر جدایی ناپذیر است.

وی افزود: دینداری حقیقی مستلزم هزینه کردن در راه خدای متعال است و تعبیری که در آیات و روایات فراوان به کار رفته است، مجاهده با جان، مال، آبرو و زبان و با همه وجود است.

معیارهای ارزش‌گذاری در قرآن

مدیر بنیاد علمی فرهنگی هاد با تأکید بر معیارهای ارزش گذاری در قرآن، تصریح کرد: در قرآن کریم با سه معیار به عنوان معیارهای ارزش گذاری رو به رو می شویم یکی تقوای الهی است که فرمودند " إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ " و دیگری علم و دانش و آگاهی است که فرمود " هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون "و سوم مسئله جهاد و تلاش در راه خدای متعال است که فرمود " فضّل اللَّه المجاهدین علی القاعدین اجراً عظیما ".

وی با بیان این که مجاهدان در راه خدا ویژگی هایی دارند، گفت: در رأس مجاهدان در راه خدا حضرات معصومین هستند که ویژگی های دارند از جمله این که آرمان های بالا و افق دید بلند و درک درستی از وضعیت و شرایط زمان داشتند و از انواع تعلقات و وابستگی ها رها بوده و در مسیر خدای متعال اهل استقامت بودند و در طول مسیر دچار شک و تردید نشدند.

حجت الاسلام والمسلمین عمومی، جامعه اسلامی را برای رسیدن به آن قله ها نیازمند چنین زندگی مجاهدانه دانست و افزود: زندگی که از تلاش و کوشش در راه خدای متعال لحظه ای خالی نیست و همراه با استقامت است.

الگوهای مجاهدت در راه خدا

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر معصومین که برترین الگوهای مجاهدت در راه خدا هستند در طول تاریخ علمای بزرگی داشته ایم که برای زنده نگه داشتن معارف الهی و قرآنی و معارف اهل بیت مجاهدت های طاقت فرسایی کردند و آنچه که امروز به دست ما رسیده حاصل آن مجاهدت ها است.

این کارشناس دینی عنوان کرد: در دوران کنونی نیز علما، شهدا و رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس و مدافعان مظلوم و غریب حرم، جانبازان، آزادگان، ایثارگران و خانواده های آنها نمونه های زندگی مجاهدانه هستند.

وی جامعه اسلامی را برای رسیدن به قله ترسیم شده توسط رسول خدا(ص) و اهل بیت علیهم السلام نیازمند به این زندگی مجاهدانه عنوان کرد و ادامه داد: ابعاد این زندگی بسیار گسترده است و آنچه که برشمرده شد نمونه ای برای بخشی از آن حیات است که اگر آن را شناختیم و در این مسیر حرکت کردیم در واقع تأسی به رسول خدا کرده ایم و در جهت آن دعایی که در زیارت عاشورا آمده است که " اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ " حرکت نموده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین عمومی افزود: طبق روایتی که از امام رضا آمده در بخشی از روایت حضرت می فرماید: "اگر فردی از خدای متعال توفیقی را طلب کند اما در مسیر و جهت آن تلاش و کوششی نداشته باشد خود را به مسخره گرفته است"، لذا اگر ما به واقع طالب هستیم که زندگی ما و جامعه اسلامی ما شبیه به زندگی و حیات رسول خدا(ص) و اهل بیت علیهم السلام شود علاوه بر دعا، توسل و تضرع نیاز به این کوشش، حرکت و شناخت، پیش از راه افتادن نیز داریم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha