دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ |۲۷ صفر ۱۴۴۶ | Sep 2, 2024
حرم مطهر رضوی

حوزه/خطیب حرم مطهر رضوی گفت: اینکه پیامبر(ص) برای امتش اندوهگین است، یعنی منظور افرادی است که به دستورات قرآن عمل نمی‌کنند، نماز را به درستی به جای نمی‌آورند و دستورات دین را به درستی انجام نمی‌دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم راشد یزدی، کارشناس مباحث اخلاقی و اجتماعی و سخنران بارگاه منور رضوی، امروز ۱۲ شهریورماه، همزمان با سالروز رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، در حرم مطهر رضوی، در خصوص رسیدن به رستگاری، اظهار کرد: خداوند در سوره «اعراف»، می‌فرماید: «الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِیلِ یَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَائِثَ وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ ۚ فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ هم آنان که پیروی کنند از آن رسول (ختمی) و پیغمبر امی که در تورات و انجیلی که در دست آنهاست (نام و نشان و اوصاف) او را نگاشته می‌یابند که آنها را امر به هر نیکویی و نهی از هر زشتی خواهد کرد و بر آنان هر طعام پاکیزه و مطبوع را حلال، و هر پلید منفور را حرام می‌گرداند، و احکام پر رنج و مشتقی را که چون زنجیر به گردن خود نهاده‌اند از آنان برمی‌دارد (و دین آسان و موافق فطرت بر خلق می‌آورد). پس آنان که به او گرویدند و از او حرمت و عزت نگاه داشتند و یاری او کردند و نوری را که به او نازل شد پیروی نمودند آن گروه به حقیقت رستگاران عالمند.

وی ادامه داد: آنچه حلال شده و آنچه حرام شده از سوی وحی الهی بوده و پیامبر اسلام نیز در این خصوص می‌فرماید: «آنچه را اسلام حلال کرده در آن خیر و برکت است و آنچه را اسلام حرام کرده در آن شر و یا مفسده اجتماعی است.» براساس روایات اسلامی، پیامبر اکرم(ص) عقل را اصل دین بیان کرد. لذا در اسلام کتاب و قلم معتبر است و اسباب زندگی اسلامی هستند.

این سخنران حرم مطهر رضوی بیان کرد: انسان باید مغز خود را تقویت کند با علم است که مغز انسان تقویت می‌شود. اگر مغز به نحو صحیحی کار نکند، جامعه ترقی نمی‌کند. باید مردم فهمیده باشند تا جامعه فهمیده داشته باشیم.

راشدیزدی تصریح کرد: پیامبر(ص) فرمودند: علم سلطان است. لذا کسی که پیدا است، سلطنت می‌کند و کسی که علم نداشته باشد، تحت سلطه خواهد ماند. لذا انسان باید اوج گیرد. بنابراین باید به مغز رسیدگی کند. اگر افراد در میادین ورزش تنشان قوی است، مغزشان با علم‌آموزی و قرار گرفتن در مسیر علم قوی می‌شود.

وی گفت: قیمت انسان را از این روایت می‌توان سنجید که می‌فرماید: «اگر یک قبیله بمیرد، بر خدا آسان‌تر که مغز فهمیده‌ای از کار بیفتد». اگر بخواهیم در زندگی تغییر ایجاد کنیم، با تغییر اتومبیل، آپارتمان و...، امکان‌پذیر نیست، بلکه باید مغز خود را تغییر داد تا زندگی عوض شود.

این کارشناس مباحث اخلاقی و اجتماعی بیان کرد: انسان بی‌مغز پشت فرمان اتومبیل آخرین سیستم هم که باشد، مانند آن است که پشت گاری نشسته است. یکی دیگر از موارد مورد تأکید پیامبر(ص)، صبر داشتن است. صبر یعنی که شما خود را در هنگام عصبانیت حفظ کنید و ببینید مقاومت شما چقدر است. در واقع صبر مدیریت کردن خویشتن است، لذا اگر فردی نتواند بر خود مدیریت کند، چگونه می‌تواند مدیریت موارد دیگری را عهده‌دار شود.

راشدیزدی افزود: پیامبر اکرم(ص) به حضرت امیرالمؤمنین(ع)، فرمودند: «یا علی سرمایه من محبت، نور چشم من، نماز و میوه دلم، یاد خداوند است.» البته منظور از یاد خدا ذکر لسانی نیست، بلکه آن است که در همه حال یاد خدا باشی و سپس فرمودند: «غصه‌ام غصه امتم است». اینکه غصه پیامبر(ص) غصه امتش است. یعنی منظور افرادی است که به دستورات قرآن عمل نمی‌کنند، نماز را به درستی به جای نمی‌آورند و دستورات دین را به درستی انجام نمی‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha