یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ |۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 8, 2024
«به شرط آفتاب» چاپ دهمی شد

حوزه/ کتاب «به شرط آفتاب» نوشته لیلا شمس توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ دهم رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه؛ کتاب «به شرط آفتاب» نوشته لیلا شمس به تازگی توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ دهم رسیده است. این کتاب برش‌هایی کوتاه از زندگی و زمانه امام رضا (ع) است.

امام رضا (ع) پس از شهادت پدرش امام کاظم (ع) در سال ۱۸۳ ق امامت را عهده‌دار شد؛ مدت امامت آن حضرت ۲۰ سال (۱۸۳-۲۰۳ ق) بود که با خلافت هارون الرشید (۱۰ سال)، محمد امین (حدود ۵ سال)، مأمون (۵ سال) همزمان شد.

مهمترین فصل تاریخی زندگی امام رضا (ع) جریان ولایتعهدی آن حضرت است که به موجب آن، حضرت مجبور شدند از شهر مدینه به مرو سفر کنند و پس از مدتی و با کینه مأمون به شهادت برسند.

هنگامی که حضرت رضا (ع) وارد مرو شدند، مأمون از ایشان استقبال شایانی کرد و در مجلسی که همه ارکان دولت حضور داشتند صحبت کرد و گفت: «همه بدانند من در آل عباس و آل علی (علیه السلام) هیچ کس را بهتر و صاحب حق‌تر به امر خلافت از علی‌بن‌موسی‌رضا (ع) ندیدم». پس از آن به حضرت رو کرد و گفت: «تصمیم گرفته‌ام که خود را از خلافت خلع و آن را به شما واگذار کنم.» اما امام کاملاً از قصد مأمون آگاهی داشت، چرا که مأمون برای رسیدن به خلافت، برادرش امین را کشته و بغداد را خراب کرده بود. به همین دلیل به او گفتند: «اگر این خلافت مال تو است جایز نیست خودت را خلع کنی و لباسی را که خدا به تو پوشانده به دیگری بدهی و اگر خلافت مال تو نیست چیزی که مال تو نیست جایز نیست آن را به من بدهی.»

حضرت رضا (ع) سحرگاه روز ۲۹ صفر سال ۲۰۳ هجری قمری امام رضا (علیه السلام) به دستور مأمون مسموم و به شهادت رسیدند.

«به شرط آفتاب» مقاطعی از این‌زندگی را شامل می‌شود.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

مأمون گفته بود، امام را پشت سر هارون خاک کنند. کلنگ زمین را نشکافت. اباصلت می‌گفت: «امام روزی خاک چهارگوشه را بویید، گفت: این گوشه مدفن من است، اگر همه کلنگ‌های خراسان را بیاورید، سه طرف دیگر شکافته نخواهد شد.»

مجبور شدند امام را جلوی هارون دفن کنند.

قبر امام قبله هارون شده بود.

چاپ دهم این کتاب همزمان با ایام شهادت امام رضا (ع) و پایان ماه صفر، با ۱۰۸ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۸۵ هزار تومان عرضه شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha