یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ |۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 8, 2024
تصاویر/  نشست آیت الله اعرافی با نماینده ولی فقیه و مسئولین کاشان

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: مدرسه، دانشگاه و حوزه سه ضلع تحولات جامع هستند که باید مورد توجه برنامه‌ریزان قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ار کاشان، آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز در جمع مدیران شهرستان کاشان، اظهار داشت: شرایط استعداد درخشان و نخبگان کشور را باید در برنامه توسعه مورد توجه قرار دهیم، چراکه آینده جامعه را مدرسه، دانشگاه و حوزه رقم می‌زنند.

وی افزود: همانطور که وجود امام در جامعه موثر است، وجود یک استاد برجسته هم در کشور اثربخش است و از آنجایی که جوانان مستعد سرمایه‌های اصلی جامعه هستند، لذا باید به آنها توجه کنیم و برای حفظ آنها کوشش و تلاش کنیم.

آیت‌الله اعرافی، با اشاره به اهمیت حفظ نخبگان گفت: خروجی هدفمند برای تامین نیرو و ماندگاری هدفمند برای حفظ درخشان، سیاست کلان حوزه علمیه است.

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، یادآور شد: ما به عنوان کنشگر اجتماعی باید در برابر آسیب‌های اجتماعی و فکری پاسخ‌گو باشیم و حوزه باید نقش خود را به خوبی ایفا کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی اگر مهار نشوند، جامعه را از درون تهی و متزلزل می‌کند، تأکید کرد: تمامی دستگاه‌ها در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش دارند و باید در یک شبکه پیوسته با هم‌افزایی و همکاری نقش خود را ایفا کنند.

وی با اشاره به به اینکه شاخص‌های برنامه هفتم توسعه می‌تواند برای توسعه یک منطقه به خصوص در بخش‌های فرهنگی و دانشی موثر باشد، گفت: حوزه در سال‌های اخیر یک منظومه فکری از طرح‌ها آماده کرده که از اسناد بالادستی شروع شده و در قالب ۱۰۰ طرح برنامه‌ریزی شده است که از جمله ۱۵ برنامه در بخش امور طلاب و معیشت آنها و ۲۳ طرح در حوزه پژوهشی است.

آیت‌الله اعرافی ابراز کرد: در حوزه آموزش، ۳۹ طرح مهم و تحولی آغاز شده که از جمله آنها ۴۰۰ رشته در حوزه علوم اسلامی است که فعلاً ۱۰۰ رشته آن اجرا می‌شود.

وی از واسپاری اختیارات به مراکز استان‌ها خبر داد و اظهار کرد: این مهم همراه با نظارت یک خط کلی است که مدیریت حوزه آن را دنبال می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه ارتقا پایگاه حوزه متناسب با شرایط دنیای جدید و پاسخگوی نیازهای جامعه باید باشد، گفت: درس‌های خارج فقه به صورت تخصصی، آموزش‌های مهارتی و طرح‌های امین و هجرت افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: حوزه و مسائل آن باید مورد توجه مسئولان باشد، چرا که رسالت حوزه سنگین است و آینده شغلی طلاب در طرح‌های حوزه روشن شده است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: طرح هدفمند معیشت طلاب در مراکز حوزه پیگیری می‌شود و هرکس بتواند استاد پژوهشگر یا مبلغ باشد، شرایط معیشت آنها مطابق قانون تأمین خواهد شد.

آیت‌الله اعرافی، اظهار کرد: پذیرش در حوزه شرایطی دارد که از جمله آنها شرط معدل است که طی پنج سال گذشته از ۱۴ به ۱۷ رسیده و از این شاخص کوتاه نمی‌آییم.

وی به آمارهای موجود در عرصه پذیرش‌ها، خاطرنشان کرد: پایه پذیرش دانشجوی دانش، در کل کم شده، تا جایی که ۴۰ درصد ظرفیت دانشگاه نیز کاهش یافته است که ۳۰ درصد آن مربوط به کاهش جمعیت می‌باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: ظرفیت خالی دانشگاه باید به پذیرش بین‌الملل تبدیل شود که مرکز جامع‌المصطفی الگوی خوبی برای پذیرش بین الملل است که در ۱۰۰ کشور شاخه دارد و ۱۰۰ هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل تربیت کرده است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha