چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 11, 2024
موسوی

حوزه/ دبیر کمیته دین و روحانیت کنگره ملی ۲۴ هزار شهید استان اصفهان اعلام کرد: از حدود دویست هزار شهید کشور در طول دفاع‌مقدس، چهار هزار نفر از قشر روحانیت هستند که استان اصفهان با سهم ۵۹۰ نفری از این تعداد، رتبه اول کشور را از این لحاظ به خود اختصاص داده است.

حجت‌الاسلام سید امیر علی موسوی در گفت وگو با خبرنگار حوزه در اصفهان، ضمن اعلام برگزاری کنگره ۲۴ هزار شهید استان اصفهان در آبان ماه، اظهار کرد: از هفت هزار جانباز روحانی کشور، بیش از ۲۱۵ نفر اهل استان اصفهان هستند و از دویست روحانی آزاده، ۲۲ نفر از استان اصفهان راهی دفاع‌مقدس شده‌اند.

وی با اشاره به ثبت بیش از ۹۶ هزار اعزام روحانی در کل دفاع‌مقدس، سهم استان اصفهان را بیش از هزار و صد مورد دانست و اظهار داشت: در مجموع، روحانیون شش برابر دیگر اقشار کشور ایثارگر دارد و حضور آن‌ها در جبهه هم در موضوعات فرهنگی و تبلیغی انجام گرفته و هم در سطح فرماندهی از مسئول قرارگاه گرفته تا نیروهای جزء، شاهد حضور تاثیرگذار روحانیون بوده‌ایم.

دبیر کمیته دین و روحانیت کنگره شهدای استان اصفهان با اعلام وجود ۱۰ خانوادۀ دارای دو شهید روحانی در استان اصفهان، از شناسایی ۲۱خانواده دو شهیدی با حداقل یک شهید روحانی سخن گفت و خاطرنشان کرد: دو خانواده سه شهیدی نیز در استان داریم که در خانواده شهیدان میرزایی، دو شهید روحانی و یک شهید غیر روحانی است. در دومین نمونه هم خانوادۀ سه شهیدی وَندایی را داریم که یکی از فرزندان‌شان روحانی بوده است.

وی ادامه داد: وجود هجده شهید روحانی در عرصه ترور و شهادت، شش طلبۀ ایرانی در کربلا، نجف، سوریه، مکه، بوسنی و پاکستان در دوران غیر دفاع‌مقدس، از دیگر مصادیق پیش قراولی حوزه و روحانیت شیعه در عرصه ایثار و شهادت است.

تشریح اقدامات یک‌ساله کمیته دین و روحانیت

حجت‌الاسلام موسوی در قسمت دیگری از صحبت‌های خود بیان داشت: کمیته دین و روحانیت کنگره شهدای اصفهان، به صورت رسمی فعالیت خود را همزمان با هفته دفاع مقدس سال گذشته شروع کرده، تاکنون فعالیت‌های مختلفی را به سرانجام رسانده که یکی از این موارد جمع‌آوری اطلاعات شهدا در پانزده عنوان مانند نام و نام‌خانوادگی، تاریخ و محل شهادت بوده است.

موسوی از جمع‌آوری آثار و اسناد شهدا، افتتاح رسمی دفتر کنگره شهدای روحانی و برپایی هفت نمایشگاه با موضوعات مختلف در نقاط گوناگون به عنوان دیگر اقدامات یک‌سال اخیر این کمیته نام برد و اظهار داشت: در ایام محرم و اربعین سال جاری، چهار موکب در داخل کشور و یک موکب در شهر نجف‌اشرف به نام شهدای روحانی شاخص برپا شد.

وی از توزیع چهارصد بسته معیشتی با عنوان نذر شهدایی طی این مدت خبر داد و اعلام کرد: در این مدت، اردوهای جهادی متعددی در پشت‌کوه اول، دوم و سوم به نام شهدای روحانی برگزار شده که در آن‌ها مطالب فرهنگی و اعتقادی با محوریت زندگی‌نامه و وصیت شهید مورد نظر، بیان شده است.

مسئول سازمان بسیج طلاب اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌های خود از ورود کمیته به موضوع ترمیم تصاویر شهدا خبر داد و بیان کرد: از پانصد تصویری که نیازمند ترمیم بودند، تاکنون درصد بسیار بالایی به کمک متخصصان نرم‌افزارهای ویژه این‌کار و هوش مصنوعی ترمیم شده‌اند.

تاکید بر اهمیت جریان‌ساز شدن مجموعه فعالیت‌های کمیته، آخرین مطلبی بود که حجت‌الاسلام موسوی با بیان آن اذعان داشت: در همین راستا طی سال تحصیلی گذشته، تدریس سرفصل دفاع‌مقدس در حوزه‌های علمیه استان شروع شده و در بحث پایان‌نامه هم به صورت جدی به این مفاهیم پرداخته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha