دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ |۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 9, 2024
مدارس علمیه کاشان برای کشور نیرو تربیت کنند

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: روحانیت در دوران‌های مختلف همواره با دشمنان با سختی در ستیز بوده، اما از این دشمنی‌ها بیم نداشته، هرگز عقب نشینی نکرده و در راه خدا و قرآن جهاد و فداکاری کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کاشان، آیت‌الله علیرضا اعرافی در آیین افتتاحیه مدارس علمیه منطقه کاشان با اشاره به اینکه در بخش‌های تعلیم و تربیت، مشاوره و تفسیری هفت رشته در مدارس علمیه کاشان ایجاد شده است، اظهار داشت: این مدارس باید افزون بر تامین نیاز منطقه، تربیت و طلبه را بر اساس طرح جامع و آمایش در اولویت و دستور کار قرار دهند.

وی از کاشان به عنوان منطقه تمدنی و فرهنگی بزرگ یاد کرد و گفت: کاشان از جمله مناطقی در کشور است که به دلیل وجود عالمان، دانشمندان، محدثان و فقها همواره نقش مؤثری در زمینه‌های فرهنگی، تاریخی، سیاسی در کشور داشته و سلسله بزرگ عالمان و مشاهیری مانند یثربی‌ها، ملامحسن‌ها و نراقی‌ها نمادی از این منطقه در ایران اسلامی هستند.

وی بیان کرد: روحانیت در دوران‌های مختلف همواره با دشمنان با سختی در ستیز بوده، اما از این دشمنی‌ها بیم نداشته، هرگز عقب نشینی نکرده و در راه خدا و قرآن جهاد و فداکاری کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در کاشان نیز در این آئین به برخی ویژگی‌های برجسته منطقه کاشان اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۹۰ سال پیش، گروهی از فرانسه برای کاوش در تپه‌های هفت هزار ساله سیلک کاشان مستقر شدند و این محوطه باستانی را مرکز تمدن بشریت اعلام کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید حسینی اظهار کرد: از نیمه دوم قرن اول هجری قمری پس از شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع)، مذهب تشیع در منطقه کاشان وجود داشته است.

وی بیان کرد: حضرت امامزاده سلطانعلی برادر امام صادق(ع) و فرزند امام محمد باقر(ع) به درخواست مردم منطقه در سال ۱۱۳ هجری قمری برای راهنمایی و هدایت به این منطقه تشریف آوردند و به مدت سه سال در کاشان نماز اقامه کردند.

امام جمعه کاشان، با برشمردن برخی عالمان برجسته شیعه در کاشان از جمله آیت‌ الله‌ میرسیدعلی یثربی استاد امام خمینی(ره)، ملاحبیب‌الله شریف کاشانی که در ۱۸ سالگی به اجتهاد رسید و دارای ۱۷۰ تالیف است و ملامحمد جوشقانی معروف به آخوند کاشی، تصریح کرد: این‌ها نمونه‌هایی از افتخارات منطقه فرهنگی کاشان هستند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha