سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ |۶ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 10, 2024
پایان‌نامه «مفهوم‌شناسی توکل و اعتماد به نفس» دفاع شد

حوزه/ طلبه مدرسه علمیه آیت‌الله مدنی کاشانی از پایان‌نامه خود با عنوان «مفهوم‌شناسی توکل و اعتماد به نفس» دفاع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، علی سعادت وارسته، طلبه مدرسه علمیه آیت‌الله مدنی کاشانی از پایان‌نامه خود با عنوان «مفهوم‌شناسی توکل و اعتماد به نفس» با راهنمایی استاد حجت‌الاسلام محمد عرب و داوری استاد حجت‌الاسلام عبدالرضا عرب دفاع کرد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه آیت‌الله مدنی کاشان در حاشیه جلسه دفاعی این پایان‌نامه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، توکل را از جمله صفات مومنین و متقین و از محسنات اخلاقی و مورد سفارش مورد تاکید پیشوایان دینی دانست و گفت: در تعالیم اسلام خودباوری و اتکای به نفس امری مثبت است، مشروط بر اینکه همیشه در راه صحیح آن یعنی بندگی حضرت حق باشد.

حجت‌الاسلام محمد عرب با بیان اینکه خودباوری‌ای که سبب سرکشی و خودخواهی شود، مغایر با تعالیم تعالی‌بخش اسلام است، افزود: «اعتماد به نفس» از دسته واژگانی است که همواره در معنای لغوی و روان‌شناسی با دین در تضاد است.

وی تصریح کرد: در تحقیق «مفهوم‌شناسی توکل و اعتماد به نفس» به روش تحلیلی، به تبیین مفهوم «اعتماد به نفس» و «توکل» پرداخته شده است و ارتباط مفهومی آن‌ها را با واژه‌های جانشین، همنشین و متضاد و ارتباط بین این دو واژه را واکاوی کرده است تا مفاهیم پیرامونی آن بازشناخته شود.

حجت‌الاسلام عرب اظهار کرد: از آنچه در متن این پایان‌نامه بیان شد، می‌توان گفت اعتماد به نفس به عنوان یک موهبت از ناحیه خداوند، به معنای ایمان و اتکا به توانایی‌ها و استعدادهای واقعی خویش بر مبنای تقوی و توکل بر خداست که فراتر از معنایی است که لغویون و روان شناسان می‌گویند، بنابر این اعتماد به نفس از اصلی‌ترین عوامل رشد مطلوب شخصیت است.

به گفته وی، هر انسانی برای زندگی موفق و سالم به اعتماد به نفس نیاز دارد و در تعریفی اعتماد به نفس، به معنای ایمان به توانایی‌های ذاتی و استعدادهای درونی فرد بر مبنای توکل بر خداوند تعبیر شده است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه آیت‌الله مدنی کاشان تاکید کرد: در سایه توکل به خداوند سبحان می‌توان به اعتماد به نفس واقعی دست یافت و آن را در خود تقویت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha