چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 11, 2024
کد خبر: 1182204
۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸
گزارشی از مراسم رونمایی از کتاب عکس عاشورایی در قم

حوزه/ نخستین کتاب «آثار نمایشگاه های عکس عاشورایی عکاسان قم» با عنوان «کنتراست»، با حضور تعدادی از مسئولان و جمعی از عکاسان و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان قم در نگارستان اشراق رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این آیین حجت‌الاسلام محمدرضا نصراللهی قائم‌مقام مرکز هنر و رسانه معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مسعود معینی‌پور معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، روح‌الله امراللهی رئیس شورای اسلامی شهر قم، مهدی توکلیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم، احمد نامداری مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم، وفایی قائم‌مقام سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم، حسین محمدرضایی معاون اجرایی سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم، فخرالدین یوسف‌پور ‌مدیر خانه مطبوعات استان قم و … حضور داشتند.

در این کتاب آثار ۲۸ نفر از عکاسان قمی درباره آیین سوگواری امام حسین(ع) توسط مؤسسه فرهنگی هنری عکاسان قم منتشر شده است که در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر از این هنرمندان تجلیل شد.

این کتاب در قطع خشتی با جلد شومیز در ۶۰ صفحه در ۲ بخش آثار منتخب نمایشگاه عکس «خیمه‌های عاشورایی» و نمایشگاه عکس «امتداد عشق» با موضوع منتشر شده است. دکتر کیارنگ علایی از مدرسان رشته عکاسی، مقدمه‌ای برای بخش آثار منتخب نمایشگاه عکس «امتداد عشق» نوشته است.

سال گذشته «نمایشگاه عکس عاشورایی» با موضوع زنان عاشورایی و با عنوان «خیمه‌های سوخته» و امسال نیز نمایشگاه مذکور با موضوع کودکان عاشورایی با عنوان «امتداد عشق» برگزار شد.

* لزوم حمایت از هنرمندان آیینی

روح‌الله امراللهی رئیس شورای اسلامی شهر قم در این آیین اظهار کرد: استان قم در حوزه‌های گوناگون افتخارات بین‌المللی دارد که به برکت وجود حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) است.

وی با بیان این که هنرمندان قم در رشته‌های مختلف هنری موفق هستند، گفت: این موفقیت هنرمندان قمی که بین‌المللی نیز است، در حوزه‌های آیینی در جهان کم‌نظیر می‌باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه عکس و به خصوص عکس آیینی به برکت بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) شاهد درخشش عکاسان این استان هستیم.

وی به استعداد عکاسان قمی در این حوزه اشاره و اضافه کرد: شاید ما نتوانسته‌ایم در فضای رسمی کشور برای‌شان فضا باز کنیم؛ ولی خود این هنرمندان این فضا را ایجاد کرده‌اند و شاهد موفقیت و فعالیت هنرمندان قمی در سطح کشور هستیم.

امراللهی به بُن‌مایه مذهبی و آیینی هنرمندان قمی اشاره و تصریح کرد: حضور هنرمندان استان قم در بخش آیینی کم‌نظیر است و به عنوان یک قمی به این امر افتخار می‌کنم.

وی به موفقیت هنرمندان قمی در سایر رشته های هنری نیز اشاره کرد و گفت: در رشته عکاسی هر ساله شاهد موفقیت عکاسان هستیم که سرآمد آن حضور عکاسان در ایام سوگواری امام حسین(ع) است که از همه هنرمندان استان قم تقدیر و تشکر می‌کنیم.

*انتشار کتاب عکس در حوزه آیینی به ویژه درباره عاشورا و اربعین یک ضرورت است

مهدی توکلیان نیز اظهار کرد: بر اساس آمار ثبت‌شده در کتابخانه ملی ایران، پس از انقلاب اسلامی تاکنون حدود ۷۶۸ عنوان کتاب در حوزه محرم و صفر و به ویژه اربعین و به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، آذربایجانی و ترکی استانبولی به چاپ رسیده است.

پیشکسوت عکاسی استان قم ادامه داد: از این تعداد کتاب، ۳۰ عنوان چاپ مجدد داشته و ۳۷۵ عنوان (حدود ۴۹ درصد) از این کتاب‌ها در پنج سال اخیر چاپ شده‌اند و این ضرورت انتشار عکس در حوزه آیینی، به ویژه در مورد محرم، صفر، عاشورا و اربعین را نشان می دهد.

وی افزود: از زاویه دیگر، کتاب‌های عکسی را که تاکنون منتشر شده است، بررسی و واکاوی می‌کنیم، کم‌تر با کتاب‌های عکس با موضوع واحد مواجه می شویم و کتاب ها معمولاً کتاب‌های عکسی هستند که یا مرجع (رفرنس) هستند و یا متن‌هایی که منتشرشده، ارجاعات آنان به عکس هایی که در خبرگزاری ها و رسانه ها منتشرشده است، استناد می کنند.

توکلیان گفت: تلاش عکاسان خبری در حوزه رویدادهای عکاسانه آیینی، جزء آثار شاخص کشور است که می توان به آن افتخار کرد و عکاسان خبری در کنار تلاش و رسالت خبری خود، دغدغه انعکاس رویداد مهم جهانی اربعین را دارند و در حوزه های آیینی نیز نقش‌آفرینی می کنند.

مدرس رشته عکاسی در دانشگاه خاطرنشان کرد: در کم‌تر رویدادی مشاهده می کنیم که اسم عکاسان استان قم، جزء افراد برتر مسابقه های گوناگون عکاسی نباشد.

وی در بخش دیگر سخنان خود، به سند ملی خواندن اشاره و بیان کرد: یکی از نکته های مهم در خواندن، «خوانش کتاب عکس» است و باید به این موضوع با جدیت تمام توجه داشته باشیم.

توکلیان ادامه داد: در این سند اشاره شده است که خواندن، فقط خواندن متن نیست؛ بلکه هر آن چه نماد و نشانه است؛ حتی عکس و نمادهای شهری هم، جزء خواندن حساب می شود.

وی گفت: خواندن؛ فرایند و زیست‌بوم فعال شناختی ـ مهارتی است که شامل رمزگشایی از نمادهای نوشتاری یا گفتاری زنجیره‌وار و منسجم به منظور استنتاج معانی از مواد خواندنی می‌شود و مفاهیم و پیام‌ها به وسیله آن درک و دریافت می‌شود. خواننده در این فرایند، پس از کشف پیام متن و مبتنی بر آموخته‌های پیشین، در پی کشف معانی تازه بر می‌آید و از مرز انباشت اطلاعات و افزایش کمی سواد اطلاعاتی فراتر می‌رود.

*عکاسان قم در بخش عکس آیینی در کشور پیشگام هستند

فخرالدین یوسف‌پور مدیر خانه مطبوعات استان قم نیز با اشاره به ظرفیت رسانه های استان قم گفت: استان قم در حوزه رسانه جزء استان های شاخص کشور از نظر کمی و کیفی است.

وی اضافه کرد: از نظر کمی استان قم رتبه یک کشور محسوب می شود و در حوزه تولید محتوا نیز قم جزء استان های شاخص ایران است.

وی با بیان ویژگی های استان قم خاطرنشان کرد: قم استانی خبرخیز است و به طبع عکاسان و به ویژه عکاسان خبری استان حضور فعالی در این عرصه دارند.

یوسف‌پور با اشاره به فعالیت عکاسان قمی در عرصه های گوناگون تأکید کرد: در رویداد مهم پیاده‌روی اربعین که دارای اهمیت خاصی برای دنیای اسلام می‌باشد، واقعاً استان قم در پوشش، روایت و تولید محتوا این رویداد عظیم جهانی پیشگام بوده است.

وی با اشاره به پیشگام بودن عکاسان قمی در حوزه عکس آیینی در کشور اظهار کرد: با حمایت نهادهای صنفی همچون انجمن عکاسان استان قم، لازم است که این مجموعه در استان بیش از پیش شناسانده شود و اثرگذار باشند.

مدیر خانه مطبوعات استان قم خاطرنشان کرد: در خانه مطبوعات استان قم تلاش کردیم، این امر را رقم بزنیم.

وی بیان کرد: با تشکیل کمیته عکاسان در خانه مطبوعات استان قم در حد توان خود کوشش کردیم که عکاسان استان قم را حمایت کنیم و امیدوار هستیم که روزبه‌روز شاهد موفقیت‌های روزافزون عکاسان باشیم.

گفتنی است، این برنامه با حضور تعدادی از مسئولان و جمعی از عکاسان و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان قم برگزار و در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر از هنرمندان عکاسی که آثارشان در ۲ نمایشگاه عکس عاشورایی در ۲ سال اخیر راه‌یافته است، تجلیل شد.

در کتاب عکس «کنتراست» (کتاب آثار نمایشگاه‌های عکس عاشورایی عکاسان قم) آثار ۲۸ نفر از عکاسان قمی درباره آیین سوگواری امام حسین(ع) توسط مؤسسه فرهنگی هنری عکاسان قم در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به کوشش امیر حسامی‌نژاد منتشر شده و ناشر آن انتشارات صادق است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب، درخواست خود را از طریق پیام‌رسان ایتا به شناسه (آیدی ID) photoqom@ ارسال کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha