چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 11, 2024
روایتی از یک عملیات بایکوت شده در کتاب «جنگ بدون صلح»

حوزه/ «جنگ بدون صلح» عنوان رمانی از «نصرت‌الله محمودزاده» است که به شرح عملیات «قانون و نظم عملیاتی» می‌پردازد، این عملیات در مرز لبنان و فلسطین اشغالی صورت گرفت که توسط رژیم صهیونیستی در رسانه‌ها بایکوت شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «قانون و نظم عملیاتی» عنوان عملیاتی نظامی است که در سال ۱۹۸۸ در روستای «میدون» علیه اسرائیل انجام می‌شود که برخلاف تصور نیروهای صهیونیستی این عملیات طولانی می‌شود. به علت رشادت‌های جوانان لبنانی و پیروزی رژیم صهیونیستی در این عملیات مسئولان اسرائیلی تصمیم به بایکوت این عملیات در رسانه‌های می‌گیرند.

«نصرت‌الله محمودزاده» با تحقیق وسیع و جامعی در لبنان براساس این عملیات کتابی به نام «جنگ بدون صلح» در قالب رمان به نگارش درآورده است که انتشارات «روایت فتح» آن را روانه بازار کتاب کرده است.

محمودزاده در خصوص نوشته شدن این کتاب می‌گوید: «در بررسی عملیاتی که در جنوب لبنان روی داد، ابتدا پنج ماه به لبنان رفتم و درباره موضوع تحقیق کردم و یادداشت‌هایی برداشتم. در زمانی که در حال تحقیق و پژوهش بودم، به صبرا و شتیلا هم رفتم. برایم عجیب بود که چرا این عملیات بایکوت شد؟ این عملیات در روستای «میدون» که نقطه عبور لبنانی‌ها به اسرائیل است صورت گرفت. من زمانی به لبنان رفتم که روستای میدون دست اسرائیل بود و من مخفیانه توانستم به این روستا بروم و از نزدیک با مکانی که عملیات در آن انجام شده بود، آشنا شوم.»

نویسنده در مقدمه این کتاب آورده است: «در سال ۱۳۶۹ در جریان ملاقات با سید عباس موسوی رهبر وقت حزب الله لبنان پیشنهاد شد داستانی با موضوع یکی از عملیات‌های حزب الله لبنان بنویسم. در تحقیق مقدماتی یه این نتیجه رسیدم که این موضوع را فراتر از مقطعی از تاریخ جنگ اعراب و اسرائیل دنبال کنم؛ چیزی که در این هفتاد و پنج سال نه جنگ بود، نه صلح. هر از چند گاهی جنگی، درگیری کوتاهی یا ترورهایی از جانب اسرائیل صورت می‌گیرد و این قصه، ناتمام رها می‌شود، از جمله جنگ حماس و اسرائیل در اکتبر ۲۰۲۳ که طی آن هزاران نفر کشته شدند.

پس از تحقیق حول محور این موضوع در کتب چند نویسنده اسرائیلی، به اهداف و افکار ژنرال‌های اسرائیلی مسلط‌تر شدم و در بازدیدهای مکررم از مناطق مختلف جنوب لبنان، به خصوص محورهای عملیاتی خط تماس اسرائیل به نتیجه قابل قبولی رسیدم.

از میان آن همه درگیری بین حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل، عملیات «قانون و نظم عملیاتی» را انتخاب کردم. با وجود پیروزی ارتش اسرائیل در عملیات برق آسا، وزارت دفاع اسرائیل در برابر نبرد تحسین برانگیز نیروهای مقاومت حزب‌الله، به انعکاس آن در رسانه‌های بین‌المللی تمایلی نداشت و این ماجرا در بایکوت خبری قرار گرفت.»

بخشی از متن کتاب:

«در حالی که شارون از نزدیک شاهد چگونگی نبرد آخرین نفرات مقاومت بود، با خشونت به سرهنگ شائول دستور داد؛ «آن سنگرها را با خاک یکسان کنید، همه را بکشید.

اما در این سو، احساس فلج کننده نداشتن سلاح‌های مطمئن و کافی افراد مقاومت در برابر ایمان تک تک‌شان فروغی نداشت؛ چیزی که شارون از روی قله تومات نی‌ها به خوبی درک می‌کرد. دستور دادم هم زمان با پیشروی نیروهای پیاده، تانک‌ها و بالگردها وارد عمل شوند تا به این عملیات پیچیده پایان دهند؛ عملیاتی که علی‌رغم پیروزی اسرائیل آن را در بایکوت خبری قرار دادند.»

«جنگ بدون صلح» در ۲۱۶ صفحه به قلم «نصرت‌الله محمودزاده» به نگارش درآمده است و توسط انتشارات «روایت فتح» در هزار و ۱۰۰ نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha