چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 11, 2024
یوسفی حبیب

حوزه/ استادحوزه و دانشگاه گفت: ضعف ایمان ،حسادت ،کینه توزی ،غرور و تکبر و احساس حقارت از عواملی بدگمانی به دیگران هستند.

حجت الاسلام حبیب یوسفی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، ضمن تشریح عوامل بد گمانی و سوءظن با بیان اینکه آلودگی‌های درونی و بدی‌های خود فرد یکی ازعوامل بدگمانی است اظهار داشت:شخصی که به بدکاری و خطاها عادت کرده و از عمل‌های ناپسند پروایی ندارد دیگران را هم مانند خود می‌بیند و به آنان بدگمان است از قدیم هم گفته‌اند (کافر همه را به کیش خود پندارد).

وی همنشینی با افراد بد را نیز از دیگر عوامل سوء ظن دانست و افزود: کسی که با بدان بنشیند و رفت و آمدش با انسان‌های خطاپیشه باشد، همه مردم را مثل همنشینان خود می‌داند و به همه بدبین است.

استاد حوزه و دانشگاه رفتار مشکوک و گمان برانگیز دیگران را نیز از عوامل بدگمانی دانست و تصریح کرد: در آموزه‌های دین مقدس اسلام مومنین از هر رفتاری که گمان برانگیز باشد نهی شده اند.( اتقوا من مواضع التهم) از موضع تهمت قرار گرفتن پرهیز کنید.

حجت الاسلام یوسفی با بیان اینکه ضعف ایمان حسادت ،کینه توزی، غرور و تکبر و احساس حقارت نیز از عواملی بدگمانی به دیگران می باشد گفت :کسی که ضعف ایمان دارد به وعده‌های خدا بدگمان است و کسی که به شخصی حسادت و کینه دارد به رفتار آن شخص بدگمانی دارد.

وی تصریح کرد:شخص متکبر و مغرور نیز رفتار خود را بی‌عیب دانسته و به رفتار دیگران بدگمان می شود بنابراین قرآن کریم ما را از سوءظن و بدگمانی بر حذر داشته و در آیه ۱۲ سوره حجرات از بدگمانی و تجسس در امور دیگران و غیبت کردن نهی فرموده است.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: به امید اینکه بتوانیم هم از مواضع تهمت پرهیز کنیم تا مورد بدگمانی دیگران قرار نگیریم و هم سعی کنیم به دیگر مومنین بدبین نباشیم اما به فاسقان و کفار بدبین باشیم.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha