پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ |۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 12, 2024
پزشکیان

حوزه/ رئیس جمهور گفت: نیازمند اجرای تفاهم‌نامه‌های همکاری امنیتی ایران و عراق هستیم تا با تروریست‌ها و دشمنان مقابله کنیم؛ همکاری‌ها برای مقابله با تروریسم داعش و قاچاق نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، مسعود پزشکیان در نشست خبری مشترک با «محمدشیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، اظهار داشت: دیدارهای بسیار خوبی با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور محترم عراق داشتیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: فرصت بسیار خوبی بود که در اولین سفر خارجی خود به عنوان رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران به کشور دوست و برادر عراق سفر کنم.
پزشکیان گفت: ۱۴ تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و عراق به امضا رسید که نقطه آغاز راه گسترش همکاری بین ایران و عراق به شمار می‌رود.
رئیس جمهور با بیان اینکه درباره اوضاع جغرافیای سیاسی دو کشور گفتگو کردیم، اظهار داشت: ایران و عراق، نقطه اتصال اروپا و آسیا هستند و دو طرف درباره تشکیل گروهی از کارشناسان در این زمینه و برنامه‌های راهبردی و بلندمدت که سبب همکاری بیشتر بین دو کشور خواهد شد، گفتگو کردند.
پزشکیان تصریح کرد: نیازمند اجرای تفاهم‌نامه‌های همکاری امنیتی میان دو کشور هستیم تا با تروریست‌ها و دشمنان مقابله کنیم، همان‌ها که در گذشته ثبات و امنیت منطقه را هدف قرار دادند.
رئیس‌ جمهور با بیان اینکه همکاری‌ها برای مقابله با تروریسم داعش و قاچاق افزایش می‌یابد، گفت: نقاط ضعف توافق‌نامه‌های قبل، شناسایی و بر ضرورت رفع عیوب آن تأکید شد.
پزشکیان اظهار داشت: اگر با هم و در کنار هم باشیم، مانع از افتادن در درون آتش خواهیم شد؛ ما به دنبال عراقی مستقل، دارای حاکمیت و امن هستیم. بر وجود صمیمیت، فضای دوستی و برادری و همچنین شکوفایی در این کشور تأکید داریم.
رئیس جمهور با بیان اینکه اگر با هم و در کنار هم باشیم می‌توانیم گام‌های بزرگی برداریم، تصریح کرد: این سفر فرصت بزرگی به شمار می‌رود تا دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذاریم و گام‌های آینده را در چارچوب توافقات و تفاهم‌های امضا شده، برداریم؛ کارگروه‌های اختصاصی درباره اجرایی شدن این تفاهمنامه و توافقنامه‌ها تشکیل خواهد شد.
پزشکیان گفت: به تفاهمات پایبند خواهیم بود و آن‌ها را دنبال می‌کنیم تا اجرایی شود. نباید مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد؛ در این زمینه با برادرم آقای سودانی در ارتباط خواهم بود.
رئیس جمهور، همچنین به مسائل منطقه پرداخت و اظهار داشت: چهره واقعی رژیم صهیونیستی قاتل که مرتکب نسل‌کشی می‌شود و دولت‌های حامی این رژیم که مدعی حقوق بشر هستند، روشن شده است؛ جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، دروغین بودن ادعای کشورهای غربی و سازمان‌های بین‌المللی درباره حقوق بشر را نمایان می‌کند.
پزشکیان تصریح کرد: این رژیم علیه زنان و کودکان و افراد سالخورده، جنایت می‌کند و مدارس و مکاتب و بیمارستان‌ها را با بمب‌های آمریکایی و اروپایی، مورد اصابت قرار می‌دهد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه رژیم صهیونیستی هر یک از فلسطینی‌ها را که به دنبال دفاع از خود باشد، تروریست می‌نامد، گفت: در این ادبیات، کسانی را که در مقام دفاع از خود باشند، تروریست قلمداد می‌کنند.
پزشکیان اظهار داشت: با وحدت و یکپارچگی می‌توانیم که گام برداریم و از خدا می‌خواهیم به ما توفیق این کار را دهد.
محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در این نشست خبری با بیان اینکه برای آقای پزشکیان آرزوی موفقیت در مسئولیت خود داریم، گفت: روابط ایران و عراق روابطی عمیق و قدیمی و در حوزه‌های مختلف در جریان است.
السودانی اظهار داشت: همجواری ایران و عراق می‌تواند به مسیری برای گسترش روابط دو کشور تبدیل شود.
نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: مناطق صنعتی مرزی که در سه استان راه‌اندازی می‌شود، بسیار دارای اهمیت است؛ استان‌های میسان، جیزان و بصره. کما اینکه شهر اقتصادی که دو هزار متر از مساحت را برای آن اختصاص داده‌ایم نیز بسیار دارای اهمیت است.
السودانی گفت: اقدام و فعالیت شرکت‌های ایرانی را که مقتدر و دارای توان هستند، بررسی کردیم، به‌ویژه شرکت‌هایی که در زمینه زیرساخت‌ها فعالیت می‌کنند. هر چقدر که این شراکت‌ها افزایش یابد، در سطح ثبات منطقه تأثیر می‌گذارد.
نخست‌وزیر عراق اظهار داشت: امروز ۱۴ یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف امضا کردیم که همراه با یادداشت‌های امضا شده قبل، نقشه راهی برای توسعه روابط دو کشور است.
السودانی تصریح کرد: باید از برادران ایرانی به‌ علت مشارکت در توافق شراکت گاز بین ترکمنستان و عراق تشکر کنم.
نخست‌وزیر عراق گفت: ما بارها تأکید کرده‌ایم که مخالف توسعه دامنه تنش و درگیری علیه حاکمیت کشورها هستیم و لازم است جامعه بین‌الملل به وظایف و مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی خود عمل کند.
السودانی اظهار داشت: نباید هیچ اقدام مسلحانه و تهدیدآمیزی، به‌خصوص از خاک عراق علیه ایران انجام شود.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha