جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 13, 2024
ترویج انتظار

حوزه/ امام جمعه زیرکوه با اشاره به اینکه در شهرستان زیرکوه ۱۰۶ مسجد داریم که تقریباً ۸۰ مسجد روحانی ندارد و عملاً تعطیل هستند و این برازنده جامعه اسلامی نیست، گفت: پس مساجد در ترویج فرهنگ مهدوی و انتظار، عملکرد مناسب و مطلوبی ندارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از خراسان جنوبی، حجت الاسلام حسن صباغیان در آستانه فرا رسیدن نهم ربیع الاول اظهار داشت: اعتقاد قلبی و یقینی به امام غایب و وجود حجت خدا به عنوان ولیُّ الله که به اذن و اراده خدا حیّ و زنده حضور دارد اما ظهور ندارد از مهمترین عوامل انتظار به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه لازمه تقویت فرهنگ انتظار خروج از دایره محسوسات و ایمان به غیب است، افزود: در حقیقت باید اول با چشم دل پشت پرده غیبت را مشاهده کنیم و به وجود امام و نظارت تام و تمام و کامل امام یقین پیدا کنیم تا در زمره منتظران واقعی ظهور حضرت حجت(عج) قرار بگیریم.

حجت الاسلام صباغیان در ادامه گفت: خداوند در قرآن وقتی ویژگی‌های متقین را برمی‌شمارد اولین ویژگی ایمان به غیب است «الّذینَ یومنونَ بِالغیب» پس ایمان به غیب همان ایمان به امام زمان (عج) است اگرچه ما نمی‌بینیم و غایب است اما ایشان ما را می‌بینند و باید منتظر ظهور حضرت باشیم.

*امید؛ معجزه فرهنگ انتظار

امام جمعه زیرکوه با اشاره به اینکه دلایل اهمیت پرداختن به فرهنگ انتظار، زیاد است، افزود: یکی از مهمترین دلایل اهمیت پرداختن به فرهنگ انتظار و مهدویت بحث «امید» است و امید، معجزه فرهنگ انتظار و اکسیر و موتور پیشران موفقیت، پویایی و سازندگی است.

وی ادامه داد: امید به آمدن منجی و منتقم که مانند پشتوانه‌ای بی بدیل و بی‌نظیر همیشه انسان را کمک می کند و از دلایل دیگر اهمیت فرهنگ انتظار موضوع عدالت یعنی انتظار برای ایجاد قسط و عدل در سرتاسر جهان و برچیده شدن ظلم و جور و فساد است.

حجت الاسلام صباغیان در ادامه عنوان کرد: ایجاد وحدت جامعه، رشد فکری و عقلی امت، اجرا و عمل به فروع دین، حفظ سنت های اسلامی و سیره پیامبر (ص) و رسیدن بشر به کمال با فرهنگ مهدویت و عمل به سیره و روش امام معصوم از دیگر دلایل اهمیت پرداختن به فرهنگ انتظار و مهدویت است.

*مساجد مکانی برای اجتماع منتظران ظهور

امام جمعه زیرکوه با بیان اینکه شناخت و معرفت و انتظار فرج امام زمان(عج) تنها راه رسیدن به خداوند و ریسمان محکمی برای نجات و سعادت بشر است، افزود: این مهمترین دلیل برای پرداختن به فرهنگ انتظار است و حالا اگر بخواهیم برای ظهور فرج زمینه سازی کنیم و به عبارتی کادرسازی و جمع سازی برای حاکمیت حضرت مهدی(عج) صورت گیرد، بهترین مرکز و قرارگاه برای این موضوع مسجد است.

وی اظهار داشت: درصدر اسلام در نخستین روزهای هجرت پیامبر اسلام مهمترین مرکز و نهادی که شکل می‌گیرد و هدایت و جهت‌دهی جامعه را در مسیر ارزش‌های متعالی اسلام آغاز می‌ کند، مسجد است پس نقش مساجد در ایجاد تمدن اسلامی و پدیدار شدن ظهور منجی عالم بشریت نقش محوری و قابل توجه است.

حجت الاسلام صباغیان با تاکید بر اینکه مساجد باید مکان اجتماع منتظران حضرت مهدی(عج) باشند، افزود: در مسجد تربیت و بصیرت افزایی و معارف مهدویت به معنای واقعی کلمه باید انجام شود. مسجد مرکز همه‌ی فعالیت‌های اصلی جامعه‌ی اسلامی و تصمیم‌ گیری‌ها و قرارگاه منتظران ظهور باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر مرکز رشد و تعالی جامعه مهدوی مساجد باشند، به معنای واقعی اسلامی‌ شدن جامعه تضمین می‌شود.

*۸۰ مسجد بدون روحانی در زیرکوه

امام جمعه زیرکوه در ادامه بیان داشت: اگرچه ما مساجد تراز انقلاب و اسلام هم داریم و بسیار فعال عمل می‌کنند ولی بسیاری از مساجد ما یا فقط به اقامه نماز اکتفا می‌کنند و یا خیلی از مساجد ما غیر فعال و متروکه هستند.

وی ادامه داد: در شهرستان زیرکوه ۱۰۶ مسجد داریم که تقریباً ۸۰ مسجد روحانی ندارد و عملاً تعطیل هستند و این برازنده جامعه اسلامی نیست پس مساجد در ترویج فرهنگ مهدوی و انتظار عملکرد مناسب و مطلوبی که توقع می‌رود را نتوانسته اند انجام دهند.

حجت الاسلام صباغیان در ادامه گفت: اگر بخواهیم با فرهنگ مهدویت و انتظار زندگی کنیم و آسیب‌های اجتماعی کمتر شود راهی جز فعال شدن مساجد نداریم؛ امکان ندارد فرزندان این جامعه بدون حضور و تربیت در مسجد بتوانند منتظر تراز امام زمان(عج) و نیروهای مخلص، جهادی و انقلابی باشند.

امام جمعه زیرکوه بیان کرد: اگرچه امروز به برکت انقلاب ما نیروهای جهادی و انقلابی و ارزشی زیادی داریم که در پرتو خودسازی و تربیت مسجدی و البته ارتباط با شهدا الگوهای ارزشمندی برای جامعه مهدوی هستند اما انتظار می رود برای تقویت فرهنگ انتظار و مهدویت کانون های فرهنگی و هنری مساجد و سایر ارکان مساجد نقش فعال تری را در جهت کادرسازی و تربیت نیروهای ارزشی، مخلص و انقلابی ایفا کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha