جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 13, 2024
یادداشت

حوزه/:سالروز خجسته آغاز امامت حجت‌الله الاعظم(عج) یکی از بزرگ‌ترین روزها برای تشیع است و حوزه علمیه خراسان فرارسیدن نهم ربیع الاول، سالروز آغاز امامت منادی توحید و عدالت، یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) را تبریک عرض می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حضرت مهدی(عج) در نیمه ماه مبارک شعبان سال ۲۵۵ق چشم به جهان گشودند؛ پدر بزرگوارشان حضرت امام حسن عسکری(ع) و مادر گرامی آن حضرت، نرجس(نرگس) خاتون می‌باشد.

در شب ولادت آن بزرگوار، عمه امام عسکری(ع) بانو حکیمه خاتون به دستور ایشان در منزل ماند. امام(ع) فرمودند: «امشب منتظر تولد فرزندی هستم از نرجس». حکیمه خاتون با تعجب پرسید، چطور ممکن است؟! (زیرا اثری از حمل در او ندیده بود). امام فرمود: «او بسان مادر موسی است که هیچ کس نمی‌دانست باردار است، زیرا فرعون، شکم زنان حامله را پاره می‌کرد».

طبق نقل حکیمه خاتون، خداوند در آن شب فرزندی به امام حسن عسکری(ع) عنایت کرد و چنین اراده فرمود که دشمنان، هرگز قدرت دسترسی به او را پیدا نکنند تا به عنوان حجت بالغه الهی «وارث مستضعفان» در روی کره زمین باشد: «و نُرید أن نمنّ علی الذین استُضعفوا فی الأرض و نجعلهم ائمة ونجعلهم الوارثین».

طبق حکمت الهی در فاصله کوتاه سال ۲۵۵ تا ۲۶۰ هـجری، ایشان به طور مخفی زندگی می‌کردند و در خدمت پدر بزرگوارشان آماده احراز مقام امامت و رهبری مسلمانان و بر عهده گرفتن مسئولیت سنگین آنان بودند.

با شهادت امام حسن عسکری(ع) در سال ۲۶۰ هجری، دوران غیبت آغاز و آن حضرت در مدت ۷۵ سال (غیبت صغری) پنهانی زندگی می‌کردند و برای مردم ممکن نبود که بتوانند حضوری خدمت ایشان مشرف و مشکلات را در میان بگذارند، ولی دائماً از برکات مقدس او بهره‌مند می‌شدند. دسترسی مردم به واسطه نائبان خاص از سال ۲۵۵ تا ۳۳۰ق صورت می‌گرفت.

همه در انتظار شکوفاترین فصل تاریخ بشریت

نهم ربیع الاول هر سال، مقارن با آغاز امامت منادی توحید و عدالت، اطلس فروزان اهل‌بیت عصمت و طهارت، احیاگر معالم دین، نخستین روز امامت یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) است و با آغاز امامت حضرت حجت بن الحسن عسکری، مهدی موعود، وارث راستین پیامبر گرامی اسلام بارقه‌ای از زلال روشنایی‌بخش امید بر قلوب مومنین تابانده شده است.

امروز همگان در فصل‌ها و نسل‌های تاریخی در انتظار دیرین امام کشتی‌بان هدایت هستند و برای حرکت عظیم و بزرگ این قافله به پیش قراولی مهدی موعود، زمینه را مساعد و هموار می‌کنند؛ در این مصحف زرین حیات امت‌ها، با ظهور مهدی موعود شکوفاترین فصل تاریخ انسانیت آغاز می‌شود و وعده‌های حق الهی در زمینه خلافت مومنان، امامت مستضعفان و وراثت صالحان تحقق پیدا می‌کند و پهنه عالم با عظمت آخرین پرچمدار عدالت و توحید، صحنه برجسته‌ترین نمای عبادت پروردگار می‌شود.

اهل زمین ثانیه شمارهای خویش را رصد می کنند

قائم آل محمد می‌آید تا ستم را از بدنه گیتی نابود و عدل و قسط را در سراسر جهان، ممکن و فراگیر سازد؛ امروز آغاز موعد تاریخی سرشماری مومنین برای زمینه‌سازی حکومت عدل الهی با هدایت منجی بشریت و با یاری سیصد و اندی یار خاص است.

اهل زمین ثانیه‌شمارهای خویش را رصد می‌کنند چراکه همه در جای‌جای هستی منتظر یک منجی‌اند که آمدنش منادی خوش رهایی از درد و رنج بوده و فصل به فصل سرسبزی حیات را برای امت خویش به ارمغان می‌آورد؛ روزی نیز فرامیرسد که شاخه‌های درختان با آمدن عزیز زهرا معطر می‌شوند و عطر خوش آزادی و آزادگی با امامت غایب‌ترین آشکار در جهان تجلی می‌کند.

امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «لیُعدّن أحدکم لخروج القائم و لو سهماً، فإن الله اذا علم ذلک من نیّته رجوتُ لأن یُنسی فی عمره حتی یدرکه و یکون من اعوانه و انصاره»، هرگاه یکی از شما برای قیام قائم (مهدی موعود) اسلحه تهیه کند، اگرچه یک تیر باشد، امید است خداوند عمر او را دراز کند تا ظهور و فرج او را درک نماید و از یاوران ایشان باشد.

این اندیشه روشن نشان می‌دهد منتظران واقعی مهدی موعود در طول تاریخ در پی تحقق عدل و عدالت‌گستری و حق‌طلبی هستند و یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین ملزومات این حق‌طلبی، شور انقلابی، حماسه، مقاومت در راه حق، نفی مستکبرین و صلابت و قیام در برابر ظالمین و در خط دوازدهمین مشعل روشنایی‌بخش هدایت است.

بی هیچ تردیدی، سالروز خجسته آغاز امامت حجت الله الاعظم یکی از بزرگ‌ترین روزها برای تشیع است و حوزه علمیه خراسان ضمن تبریک این سالروز مبارک و عید خجسته امید دارد همه امت اسلامی به عنوان یار و یاور دین در رکاب ولی امر هدایتگر خویش، برای ظهور آن قائم رشید و هدایتگر قدم برداشته و تحت فرمان او در مسیر نصرت دین همه توان خود را معطوف کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha